Ik heb zo het idee dat er door dit forum wel eens meerdere standaarden (qua specifieke diciplines, en vooral hun bruikbaarheid in deze landstreken) in verantwoord ecologisch bouwen gaan ontstaan
Groet, Cp
Moderator: Moderators
Dank u CP,Chicken Power schreef:Vakwerk, chapeau!p
Correct. Zeker in relatie tot een eerder opmerking die je maakte:Gandalf schreef:Voor jou niet nodig , maar om misverstanden bij toevallige meelezers te vermijden wil ik ook nog uitdrukkelijk vermelden dat ik NIET pleit voor een systeem van Continue 24/24 warmen tot 20°C !!!!
Persoonlijk pleit ik voor een goed warmteverdeelsysteem om het gebouw op een gezonde en goed presterende (droge isolatie) manier te verwarmen.
Het blijft met al die variabelen echt maatwerk hoe het een en ander te organiseren.Gandalf schreef:Ik weet niet wat de vraag precies was, maar dit is alvast geen antwoord op de essentie van mijn opmerkingen ivm die testjes.
Ja en het is goed hierin ook te verbreden. Zaken als nachtverlaging, waterzijdig inregelen, isolatie (specifieke gevallen dan) (willekeurig opsomming) krijgen vaak wat minder aandacht. Maar dragen allemaal procenten bij aan het besparen van energie. En als je goed beschrijft - zoals Gandalf deed- hoe je het moet aanfietsen kan je heel snel winst boeken (niet alleen energetisch).Chicken Power schreef:Ik heb zo het idee dat er door dit forum wel eens meerdere standaarden (qua specifieke diciplines, en vooral hun bruikbaarheid in deze landstreken) in verantwoord ecologisch bouwen gaan ontstaan.
Nou ik vind het geen genuanceerd betoog.ritsaert snijder schreef:genuanceerd betoog!
Ik hoop dat Joep van der Ven van cv tuning verder wil reageren! Ik ga het hem vragen.
Ik vind je oordeel over het verhaal van Van der Ven inderdaad niet echt genuanceeerd neeGandalf schreef:Nou ik vind het geen genuanceerd betoog.
De berekening rammelt langs alle kanten, maar je zit hier nu eenmaal met een overdreven vereenvoudigd en overdreven veralgemeend uitgangspunt.
Draai het om:Nono schreef:Ik vervang een 60Watt lampje voor een lampje van 30Watt.
Mijn jaarrekening zakt daardoor van €1000,- naar €990,-
Ik vind de besparing dan 50%
Jij vind de besparing dan (1000-990)/1000*100=1%
Waardoor het glas half leeg is.![]()
De auteur heeft het over besparing, maar geeft daarbij helaas niet duidelijk aan over welk tijdsbestek deze besparingen gerealiseerd kunnen worden.Het laag zetten van de cv is de voornaamste methode om gas te besparen. En het werkt het beste in utiliteitsgebouwen (20-25% besparing). Huishoudens besparen minder (5 - 15%). De reden daarvan is dat de nacht in het huishouden veel korter is: een utiliteitsgebouw is driekwart van de tijd ‘uit’. Er zijn na 18.00 uur en in het weekend geen mensen in het gebouw. Een huis is elke dag van 8.00 – 24.00 uur in gebruik.
= 16 urenDeltaT=20 gedurende 16 uren = 320 kWh
= 7 uren19,7+19,4+19,1+18,8+18,5+18,2+{(20+18,2)/2}= 132,8 kWh
Gandalf schreef: Dus ondanks de kleinere deltaT is de totale winst wel groter. (ook in totale tegenstrijd met de bewering van stellingnemer;
Wederom verwarring ?DeltaT is het temperatuurverschil tussen buiten en binnen. Die verandert dus tijdens de nacht, omdat het buiten ook afkoelt.
Hoe groter het temperatuur verschil, hoe meer warmte de woning uit stroomt.
Dit begrijp ik ook niet!Gandalf schreef: Hoe zuinig is een 132,8kWh installatie als hij gedurende 16/24 slechts op 1/7 van z'n capaciteit draait ?(In voor- en najaar nog minder!) Is dit economisch en energetisch niet méér dan 5%winst-tijdens-een-korte-periode ?
Maarten,Nono schreef:Bij elkaar 23 uur.
Dat uurtje tussen 24:00 en 01:00 zal er ook warmteverlies zijn en zal toch mee gerekend moeten worden ???
Maarten
Gandalf schreef:Om 1 uur:DetaT met gemiddelde temperatuur buitenmuur =0 want eerst treedt een evenwicht op tussen temperatuur binnenlucht en gemiddelde muurtemperatuur
De cijfers zijn de gemeten binnentemperaturen.Nono schreef:In een poging dit alles te begrijpen, heb ik eens alles eens in Excel gezet. De temperaturen zijn fictief. Het gaat even om de berekening zelf.
Nou de verwarring komt door de auteur zelf, die heeft het voortdurend over temperatuursverschillen tussen binnen en buiten. Maar warmte is geen energievorm die berekend wordt door temperaturen bij elkaar op te tellen, maar wel vermogens(kW) en hoevelheid energie kWh.Iets zegt me dat er ergens iets niet klopt. Maar wat ??
Deze moet ik terug nuanceren. Deze bewering heb ik hier niet weerlegt met m'n voorbeeld. Maar het punt is dat niet enkel het verchil in binnen- en buiten temperatuur als maat genomen moet worden, maar de totale energie-inhoud. Dus rekening gehouden met de massa, volume enz.Gandalf schreef: Dus ondanks de kleinere deltaT is de totale winst wel groter. (ook in totale tegenstrijd met de bewering van stellingnemer;
Het hele rekenmodel is natuurlijk een vereenvoudiging van de werkelijkheid. en door veralgemeningen te maken loopt het mank.Nono schreef:Wederom verwarring ?DeltaT is het temperatuurverschil tussen buiten en binnen. Die verandert dus tijdens de nacht, omdat het buiten ook afkoelt.
Hoe groter het temperatuur verschil, hoe meer warmte de woning uit stroomt.
De auteur heeft het over een deltaT van de binnen en buiten temp.
En de deltaT. waar jij het over hebt, is de deltaT van de nachtverlaging ?
Mijn eigen berekening bedoelde ik dusGandalf schreef:De berekening rammelt langs alle kanten, maar je zit hier nu eenmaal met een overdreven vereenvoudigd en overdreven veralgemeend uitgangspunt.
In ons voorbeeld hadden we als richtgetal een uurverlies van 20kW bij een DeltaT van 20 aangenomen. Dus bij een gewenste binnentemperatuur van 20°C heeft deze installatie slechts 4kW inhaalcapaciteit (gesteld dat dit ook geldt voor de radiatoren). Dat wordt dus 132/4 kW= 33 uren om het verlies goed te maken.Nono schreef:Dit begrijp ik ook niet!Gandalf schreef:Hoe zuinig is een 132,8kWh installatie als hij gedurende 16/24 slechts op 1/7 van z'n capaciteit draait ?(In voor- en najaar nog minder!) Is dit economisch en energetisch niet méér dan 5%winst-tijdens-een-korte-periode ?
Een beetje herenhuis heeft een CV-ketel van 24KW en kan in de ochtend, na de nachtverlaging, makelijk binnen een uurtje het huis weer op temp. krijgen,
en doet daar niet 132,8kWh / 24kW = ruim 5uur over.
Al je zo rekent wordt de compensatie kleiner naarmate je meer warmte verliest, en dat is nou juist andersom.De verwarming moet nu dus 19,7+19,4+19,1+18,8+18,5+18,2+{(20+18,2)/2}= 132,8 kWh