Interessant een forumdag over hout kloven te organiseren?

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Interessant een forumdag over hout kloven te organiseren?

Bericht door Pietje »

Vanuit het draadje over de motorzaag-workshop opperde DJ een forumdag over houtkloven. (http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... &start=124) Dat lijkt me een heel interessant onderwerp, zeker omdat de EROEI van hout snel daalt als er energie in transport en verwerking gestoken moet worden. Hydraulisch geweld is leuk, maar door middel van kleine handigheidjes snel met de bijl is nog veel leuker...

De missus vindt het prima om zo'n dag in Wijbosch te doen, daarom wil ik polsen hoe jullie er over denken, en wat jullie willen doen, delen cq leren.

Op dit moment ben ik helemaal bij met kloven (een week vorst is een week niet metselen, dus ga je andere dingen doen...), maar ik kan snel en makkelijk hout verzorgen.
Er staat hier een Ingmars' klover, nog niet helemaal optimaal, maar een forumdag is een goede stok achter de deur om daar vaart achter te zeggen. Die kan dan uitgebreid geprobeerd worden: z'n sterke punten en de grens.
Autoband, spanband met veer, verschillende bijlen.
Hoewel geen bestrating aanwezig is, is een puinweggetje hard genoeg om te kloven zonder hakblok. Anders leg ik een m2 met dikke stoeptegels.
Er is stroom, 230V, max 16A. Keramisch gezekerd... ;-)
Ruimte voor veel mensen, veranda, vuurplaats.

De vragen: Interessant?
En dan welk jaargetijde: hoe later in het seizoen is het warmer, en langer licht.
Wat wil je laten zien, wat wil je doen, wat wil je leren?

Barst los!

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door pelletpower »

Altijd leuk om mee te doen. Hout krijg ik netjes afgekort in bigbags. Boompjes die toevallig omvallen zijn nog te klein om te kloven.
Dat zeil van Jantje ligt achterin de auto. Klaar om af te geven. Zou een mooie reden zijn.
Een paar weken terug wel een kloofbijl en een gewoon bijltje gekocht. Een middag uitleven is niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door Paul Joosten »

Interessant, weet nog bijna niets van kloven. Heb nog een paar kuub te kloven, vooral eiken. Wat handigheidjes en tips zijn zeker welkom want zoals het nu gaat schiet het niet op :oops:

Wel een eind rijden vanuit Zuidwending maar goed te combineren met familiebezoek in Best.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door Dutch John »

Mooi. Breng ik m'n door aliens ontwikkelde monsterbijl (met inmiddels bijna 200 m3 op z'n palmares) en motorfietsband-op-pootjes mee. Vooral zonder de laatste wil ik niet meer. Uiteraard weer per vrachtfiets. Ik neem niet aan dat we gaan productiekloven. Daarom misschien in het voorjaar of zomer? Ik neem aan dat er ook verschillende hippe moderne bijltjes aanwezig zijn, veel noestig hout en dappere leerlingen.....

Ook interessant: het uitwisselen van ervaringen over afkorten. Op zaagbokken. Of juist zagen in een hoop, wat heel snel gaat, maar vraagt om vooruit denken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door pelletpower »

Zaagbok. Ook interessant. Met de bijlen ook een bok gekocht bij de hornbach. 25 euro. Kost me meer aan materiaal ziet er goed uit. Licht en redelijk stabiel. Zelf nog geen ervaring op dit gebied, maar er zijn een paar bomen omgewaaid die verkort moeten worden naar brandhout. Uitwisseling van ervaring tijd leuk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door Dutch John »

Mijn zaagbok was vorige winter ingestort en tot kachelhout verworden. Staat altijd buiten en dan houdt het een keer op. Deze winter een nieuwe getimmerd van dunne rechte delen uit het stookhout. Half uur werk en een handvol zesduimers geofferd. Gewoon de klassieke bok met geschaarde staanders en een paar schoren om de zaak bijeen te houden. De staanders staan klooflengte uit elkaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door holtere »

Voor de fans van Fiskars de tip dat de bijlen in de aanbieding zijn van over de 90 voor 65 euris. Zie Marktplaats!
Is er belangstelling voor om nog een ingmars klyv mee te nemen? Leuk om te vergelijken en vooral om van te leren en te verbeteren. Tenminste als we op een beetje begaanbaar terrein aan het werk gaan?


Tenminste als we op een beetje begaanbaar terrein aan het werk gaan? Ja dus.....
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door MatthiasD »

Dat is zeker interessant, ook die aanbieding.. :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door Ruuben »

Ik neem mijn x7 mee om eens mee te zwaaien. Ben vooral benieuwd hoe anderen het doen. Wat is de meeste efficiente beweging en hoogte om te kloven.

Voorjaarsvakantie 1e week maart?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door Pietje »

Dit klinkt allemaal heel goed!

@John: Zaagbokken er bij. Heel goed plan; daar zijn legio oplossingen voor legio problemen. Ik zal takhout bewaren, recht en grillig ;-)
@Holtere: leuk idee; zeker doen! Mijn Ingmars staat langs een gebroken puin-inrit, daar kun je met groot materieel prima komen ;-) (Overigens weet ik niet beter dat een Fiskars kloofbijl onder de 70.- incl. kost; google eens op "Fiskars X27")
@Ruuben: onze voorjaarsvakantie is met carnaval 20 feb 2016 t/m 28 feb, en 30 apr 2016 t/m 8 mei. Voor mij lijkt me een zaterdag buiten de vakanties beter; dan hou je de vakanties vrij voor meerdere-dagen-activiteiten.
Eind mei? Dan zijn al die hemel-pinksterdagen al weer voorbij...

Kettingzagen mee voor slijpinstructie? We komen de dag wel door.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door Sandman79 »

Klinkt interressant.

ik heb deel bijltjes van Fiskars. (X7-17-27?)
Maak vooral gebruik van een autoband om manueel te kloven.

Heb een nestlé zaagbok die ik ook zal meenemen, al moet ik hem terug wat oplappen. en eventueel verbeteren.

Slijpen is ook tof.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door benthuis »

Klyv afkijk dag! Leuk!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door pelletpower »

Mag van mij gerust eerder. Tegen eind mei zijn we weer dag en nacht aan het rennen.
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door JoostvO »

Lijkt me leuk. Kloven is nu nog vooral de weggeschoten stukken verzamelen. Ben benieuwd hoe anderen het te kloven hout bijeen houden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Interessant een forumdag overhout kloven te organiseren?

Bericht door holtere »

Mag van mij gerust eerder. Tegen eind mei zijn we weer dag en nacht aan het rennen
Hier ook, na half mei geen afspraken meer eigenlijk.
Plaats reactie