Mooi, mooi, mooi

.
Hallo allen,
Ik weck al zowat mijn ganse leven, weliswaar met onderbrekingen. Dit jaar "heb ik er weer goed van": Vandaag moeten 20 kg appelmoes, wat rabarber en een tiental rode kolen in potten.
In tegenstelling tot de meeste andere "weckers" maak ik ook vlees in. Ik gebruik daarvoor een grote snelkookpan, waarin ik tegelijkertijd zo'n 20 bokalen van 0,5l kan steriliseren. Dergelijke pannen zijn hier niet te vinden, maar in de VS zijn ze makkelijk te krijgen en spotgoedkoop. Reken op de prijs van een gewone snelkookpan van een goed merk hier. Bekende merken van dergelijke amerikaanse "Canners" zijn American Canner, Festo en Mirro.
Wie daarin geïnteresseerd is doet er goed aan eens op Ebay te zoeken: tweedehandswaar uit de VS is vrijgesteld van invoerrechten...
Het inmaken van vlees gebeurt bij 116°C of 121°C.
Voor fruit weck ik nog in een gewoon heetwaterbad, pasteurisatie bij zo'n 80°c-90°C, maar groente -en zeker weinig zure groente- weck ik onder druk i.v.m. het gevaar voor botulisme.
Nadeel: groente wordt zo wel erg slap en ik denk er dan ook aan om met het wecken van bepaalde zaken (bonen ondermeer) te stoppen.
De foto van "Peterke", van dat fornuis, voert me meteen 40 jaar terug in de tijd: mijn grootouders, keuterboeren in Limburg, hadden er zo ook eentje. Het werd gebruikt voor de was, maar als er een varken geslacht werd, werd het uitgeschrobt en diende het voor de bereiding van hoofdvlees, paté enzomeer.
Zie een paar foto's over mijn weckactiviteit (later breng ik weleens wat meer structuur in de pagina):
http://picasaweb.google.com/inmaken .