Zelf een zeissteel maken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Zelf een zeissteel maken

Bericht door Woz »

Hallo,

Afgelopen jaar ben ik redelijk verknocht geraakt aan maaien met de zeis, de techniek, de geschiedenis,....

Momenteel heb ik een fux zeissteel en 3 zeisbladen. Ik amuseer mij in mijn eigen tuin en in natuurgebiedjes in de buurt als vrijwilliger (gefaseerd en selectief maaien om meer diversiteit te bekomen).

En nu zou ik graag eens willen proberen om zelf een zeissteel te maken.

Ik had gedacht wilgenhout van knotwilg, beetje zoeken naar een gepaste tak met de juiste vorm, lengte, diameter.

De bevestiging van het zeisblad zie ik wel zitten, ik heb ervaring met metaalbewerking.

Maar van houtbewerking weet ik eigenlijk niets.
- Is wilgenhout goed geschikt? Is het aan te raden om die eerst een tijd te laten drogen?
- Hoe bevestig ik best de handgrepen? Pen en gat verbinding en houtlijm?
- eventueel nog andere tips?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zelf een zeissteel maken

Bericht door Pietje »

Als je een goede houten steel wilt maken, dan moet je proberen de kern van het hout niet in je steel te krijgen. Dat betekent dat je uit dik hout planken moet zagen (door de kern heen) en van zo'n plank een steel draaien.

DJ heeft een steel van 25x1 ronde buis gelast, dat zeist als een Limousine. Gezien je expertise... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelf een zeissteel maken

Bericht door Ernest Dubois »

Wilgenhout is niet geschikt vanwege de sterkte.

Beuk kan maar es is best.

Better gedrooged en gekloofd.

Handvatten bevestigd dmv pen en gaat met spie.

Geen vervormed steel maaken, (moet dmv stoom), maar recht.
Werken, das leuk.
Plaats reactie