Water opslaan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

Beste forumleden,

Voor mijn vraag heb ik mij aangemeld op dit forum; het is mijn eerste bericht.

Binnenkort ga ik een bestaande damwandschuur verbouwen. De schuur is circa 20 bij 13 meter lang en breed. Er ligt een soort erf omheen van circa 1.500 vierkante meter en ik wil mijn gewassen telen op een stuk van circa 2 hectare. Deze gewassen verkoop ik overigens in lokale supermarkten.

Omdat er in de nabijheid geen beregeningswater aanwezig is, wil ik water gaan opslaan. De snelste winst is het opslaan van het water dat op het dak valt; eventueel kan ik ook iets gaan doen met het water dat op het erf valt (mocht het ooit weer eens gaan regenen). Dit water wil ik later weer gaan gebruiken voor de irrigatie van mijn gewassen. Voor de irrigatie ga ik uit van 20 millimeter beregenen; dit komt neer op 20 liter per vierkante meter per seizoen, dus is er opslag nodig van 400m3 water voor 2 hectare.

De schuur heeft nu alleen nog maar een zandvloer. Hier wil ik een betonvloer in laten storten. Nu is er de mogelijkheid om hieronder een waterbak te graven.

Nu is mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips op adviezen om het water op te slaan? Mij lijkt een bassin het gemakkelijkst, maar dit kan problemen geven bij de vergunningen. Ik dacht zelf ook nog aan een ondergrondse betonnen bak (in de schuur) of het plaatsen van een watersilo.

Graag maak ik gebruik van jullie raad.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Water opslaan

Bericht door Paul Joosten »

Mijn schuur (door de vorige eigenaar gebouwd) staat op een glooiing en om het hoogteverschil op te vangen heeft hij indertijd onder het laagste deel niet gewoon zand gestort maar een prefab betonnen bak geplaatst, waardoor ik voor mijn 1450m2 grond nu een reservoir van ruim 35 m3 heb.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Water opslaan

Bericht door kockie »

Denk je dat 20mm per seizoen voldoende is? Het klinkt mij als zo weinig in de oren, maar ik ben dan ook geen teler. Zal ook van de grondsoort afhangen.

Ik heb ooit medische begeleiding van rundvee gedaan en daaruit altijd begrepen dat het ondergrondse gedeelte van een stal het duurste gedeelte is. Om je een ander idee aan de hand te doen: is een gebruikte mestsilo misschien een idee? Ik zie er een aantal "gratis" op marktplaats staan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Water opslaan

Bericht door Orbiter »

Hier viel jaarlijks gemiddeld 800mm uit de lucht. De laatste jaren is dat uiteraard een pak minder geweest. Hoeveel minder weet ik niet, maar laten we er even van uit gaan dat het toch noch 800l/m² is. Jouw dak vangt dan 20x13m = 260 m² x 800 liter = 208.000 liter water. Als je niet meer kan capteren heeft het geen zin om een grotere opslag te voorzien.

Er is geen 100% opslag nodig van het benodigde water. Hoe 'goed' het weer ook wordt, het zal tijdens het seizoen zeker ook een paar keer regenen. Dat water valt op je veld, en dan is er even geen extra beregening nodig. Dat water vult ook de regenput voor een stuk. Misschien hield je hier al rekening mee gezien de, ogenschijnlijke, vrij lage 20l/m² die je opgeeft.

Indien je diverse gewassen teelt zullen die 2ha wellicht ook niet voor 100% beplant zijn, een wegje hier, een wegje ginder, wat plaats overlaten tussen de planten. Dat zijn allemaal vierkante meters die niet moeten beregend worden en dus ook niet meetellen. Misschien hield je hier ook al rekening mee.

Overal rondom ons zijn er monocultuur velden, geen enkele boer dat het in zijn achterhoofd krijgt die te begieten. Om de anderhalve week komen ze wel allerhande stinkend spul spuiten. Er staat geen sprietje onkruid op de eerste meters aanliggend landgoed van ons.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Water opslaan

Bericht door Orbiter »

kockie schreef: 19 mei 2020, 09:46het ondergrondse gedeelte van een stal het duurste gedeelte is
Die snap ik even niet, wat bedoel je :?:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Water opslaan

Bericht door kockie »

Dat (mest) putten onder een stal heel erg veel duurder zijn dan de stal die daar bovenop staat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Water opslaan

Bericht door Orbiter »

Haja duidelijk. Heb daar al redelijk gecompliceerde technologie in zien zitten met automatische stronttapijten en zo. Wellicht heeft de marketing divisie een betere naam gevonden daarvoor.

En zitten er hier op het forum geen dat er zelfs vloerverwarming in leggen ? :wink:
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Water opslaan

Bericht door willem »

20 l/m², lijkt of je een paar 00(nullen) vergeten bent, dat is één jerrycan p/m²voor een heel seizoen
of je gaat onder glas telen, dan kan je zeer gedoseerd beregenen.
Een kelder onder je vloer is een heel dure grap, naar gelang de grondwater stand moet je bronnering
zetten voor de bouw, palen slaan voor verankering waar de kelder aan vast wordt gestort, (bij een
lege kelder wordt het een bootje en wil drijven) bij hevige stort buien waarbij de kelder vol komt,
waar wil/ ga met het overtollige water heen. Extra dikke vloer boven de kelder (heftruck - trekker -etc)
Bij bronnering - bassin - silo zal je een vergunning moeten aanvragen .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Water opslaan

Bericht door benthuis »

Schoffel boer schreef: 19 mei 2020, 09:05 ik wil mijn gewassen telen op een stuk van circa 2 hectare. Deze gewassen verkoop ik overigens in lokale supermarkten.
Heb je al een teelt methode in gedachten? Gezien de huidige droogte kan je denk ik als je start niet om een aanpak heen die hier een antwoord op heeft... Ik ben benieuwd!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

Beste leden,

Iedereen bedankt voor alle reacties. Om heel eerlijk te zijn dacht ik zelf aan tweemaal 20 millimeter beregenen op 2 hectare, maar zou bang zijn dat ik alleen maar reactie zou krijgen waarbij gezegd werd dat dit niet mogelijk zou zijn (=400m3). Ik zal in de volgorde van jullie reacties antwoorden:

@Paul Oosten: zo'n betonnen bak lijkt mij dus ook wel wat, alleen dan op een plaats waar niet gereden zal worden (bloementuintje o.i.d.).

@Kockie: zie bovenstaand. Het gaat er mij om dat de zaden voldoende kiemvocht hebben en vervolgens bij een eventuele droogte weer voldoende water kunnen krijgen. Uiteindelijk moeten ze wel zelf in hun watervoorziening voldoen. Ondergrondse opslag waarboven gewerkt wordt zal ik dan ook niet doen. Bedankt, eigenlijk wel logisch ook. Bedankt voor de Marktplaats-tip!

@orbiter: 208 m3 is al heel wat, ik heb ook nog een erf met afwatering. Deze jaren zijn wel wat extreem, maar naar de toekomst toe wil ik hier wel rekening mee houden. Nu ik iets nieuw kan plaatsen, zou het eigenlijk wel goed moeten. Monocultuur? Aardappelen? Je zou ze kunnen vragen of er bijvoorbeeld een bloemenrand (kruidenrijke akkerrand) tussen mag. Hiervoor ontvangt de boer ook nog een vergoeding voor van de agrarische natuurvereniging en zijn jullie beiden blij!

@Willem: ne hoor, 1 mm/m2 is 1 liter. Voor de rest kijk ik naar boven ;) Een betonnen bak zie ik op zich wel zitten, maar dan zonder dat hierboven bereden wordt. Een oude mestsilo of het graven van een bassin heeft mijn voorkeur gekregen. Bronnering is in dit gebied niet toegestaan en het oppompen van oppervlaktewater ook niet. Het mag er uiteraard wel in lopen :)

@Benthuis: gewoon, 'onbespoten'' teelt. Momenteel komt er zonder beregening slechts de helft van mijn wortelen op. Ik denk dat beregening het rendement omhoog zal laten schieten!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Water opslaan

Bericht door benthuis »

Ik zeg, afdekken, afdekken, afdekken...
Of is schoffelen echt je passie?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

Hoi Benthuis,

Momenteel teel ik de gewassen de de zandgrond. Het is inderdaad vrij groen aan het worden :D Hoe heb jij dit anders in gedachte? Even van uitgaande dat het tuinbouwgedeelte 0,5 ha zou zijn?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Water opslaan

Bericht door JantjeV8 »

Pijpje de grond in, pompje d'r op? :idea:
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Water opslaan

Bericht door willem »

Schoffel boer schreef: 21 mei 2020, 08:59 Hoi Benthuis,
Hoe heb jij dit anders in gedachte? Even van uitgaande dat het tuinbouwgedeelte 0,5 ha zou zijn?
Waarschijnlijk dat ie dit bedoeld.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/vervroeg ... en-doeken/
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Water opslaan

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef: 21 mei 2020, 09:02 Pijpje de grond in, pompje d'r op? :idea:
Schoffel boer schreef: 20 mei 2020, 11:11 Bronnering is in dit gebied niet toegestaan en het oppompen van oppervlaktewater ook niet. Het mag er uiteraard wel in lopen :
Plaats reactie