raw food: zonnedroger als dehydrator?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

raw food: zonnedroger als dehydrator?

Bericht door Susanne »

Beste trotse bezitters van een zonnedroger,

Ik zou graag zo veel mogelijk rauw gaan eten. Rawfoodists gebruiken vaak een dyhadrator, een luchtoventje dat maximaal 45 graden Celcius wordt, en heel effectief voeding kan drogen.

Ik wil echter liever niet zo'n oven aanschaffen, omdat het prijzig is, maar natuurlijk ook omdat het elektriciteit verbruikt. Liever heb ik een zonnedroger.
Wie heeft daar ervaring mee? Heeft iemand al wel eens rawfood koekjes of crackers gemaakt in een zonnedroger?
Hoe snel drogen bijvoorbeeld tomaten erin? En heeft iemand wel eens getest wat de maximale temperatuur in zo'n zonnedroger is?

Alvast hartelijk bedankt. Groeten, Susanne
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: raw food: zonnedroger als dehydrator?

Bericht door SanneV »

Hoi susanne,

Zelf heb ik geen ervaring met een zonnedroger, maar ik ben eens gaan googlen (ik vind het heel interessant om over alle manieren te lezen waarmee je duurzamer kunt leven en wil me hier in gaan verdiepen. Vandaar dat ik op het forum ben). Misschien dat je deze site zelf al bent tegengekomen, zo niet: http://www.lowtechmagazine.be/2011/10/e ... roger.html Er staat onder andere op dat het drogen van tomaten niet zo goed gaat.

Ben je er zelf achter ondertussen? En hoe bevalt het?
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: raw food: zonnedroger als dehydrator?

Bericht door SanneV »

SanneV schreef:Hoi susanne,

Zelf heb ik geen ervaring met een zonnedroger, maar ik ben eens gaan googlen (ik vind het heel interessant om over alle manieren te lezen waarmee je duurzamer kunt leven en wil me hier in gaan verdiepen. Vandaar dat ik op het forum ben). Misschien dat je deze site zelf al bent tegengekomen, zo niet: http://www.lowtechmagazine.be/2011/10/e ... roger.html Er staat onder andere op dat het drogen van tomaten niet zo goed gaat.

Ben je er zelf achter ondertussen? En hoe bevalt het?
Oh, ik zie nu pas dat deze thread een beetje uitgestorven is..
Plaats reactie