Over de schrootmolen en de naakte haver....
Als voorafje heb ik de haverhalmen-zonder-stro nog een keer stevig gewand. Bij gebrek aan goede wind voor een ventilator. In het kippenparadijs zodat te lichte kafjes met een stiekem graantje nu of later voor wat kipplezier zorgen.
Dat scheelde de helft.
Daarna heb ik geprobeerd met zeven de losse graankorrels te scheiden van de korrels die nog in de kafjes zitten. Omdat er nogal variatie in korrelgrootte zit (we verdenken de droogte van afgelopen zomer) kreeg ik het niet makkelijk gesorteerd. Ik heb gezeefd totdat 'alle' korrels erdoor waren en kreeg er kleine kafjes gratis bij. Dat heb ik nog een keer stevig gewand, iets met geduld en op, en ik ben daar nu tevreden over.
Nou de schrootmolen.
De hoofdpersoon:
https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Beginmateriaal: haver die los maar stevig in de kafjes verpakt zit.
Met 3 mm vrije ruimte tussen de maalschijven kwam 2/3 van de korrels idd vrij, 1/3 nog niet maar dat waren ook heel kleine korreltjes. Nauwelijks breuk. Hoeveelheid was te klein om te wannen, maar dit zie ik wel goed komen.
Met 2,5 mm vrije ruimte kwamen bijna alle korrels uit het kafje, maar wel 40% breuk. Ik verwacht dat er met wannen behoorlijk wat breuk wegwaait en ik hou de korrel liever heel.
Met 1 mm vrije ruimte ontstaat grof gemalen meel met kafrommel. Dat kan ik niet zeven, niet wannen en het wordt geen lekkere haverkoek > kippenvoer.
'Zonder' zichtbare vrije ruimte en met wat spanning op de maalschijven ontstaat relatief fijn meel, weer met kafrommel. Na zeven (6 mazen / cm) hou ik 75% grof meel over. Aan de kleur te zien zitten er behoorlijk wat vermalen kafdeeltjes bij. 25% kafvliesjes en ook wel wat grote korreldeeltjes, dat mogen de kippen uitzoeken.
De eerste haverkoek is inmiddels gebakken, mjammie

.
Conclusie 1: schrootmolen was een heel goede tip,
dank John!
Conclusie 2: nou kan ik eindelijk de mais wat verkleinen. De actuele legdames herkennen de hele maiskorrel niet als voer en de (gekochte) gekneusde mais wel. Nu de eigen mais aardig droogt komt deze molen als geroepen.
Conclusie 3: het plan = de verpakte haver door de schrootmolen met 3 mm vrije ruimte en daarna stevig wannen.
Alles wat niet meewerkt wordt kippenvoer, leuk voor hen

, leuk voor mij

.