Slakken probleem

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Slakken probleem

Bericht door Oersted »

Wij hebben al lange tijd last van bruine naaktslakken. Naast ons ligt een weide met lang gras, een ideaal kweekterrein voor die slakken. En van daaruit komen ze snachts met honderden naar onze moestuin, en we kunnen ze niet echt tegenhouden. Elke dag moeten we dan minstens een uur besteden om de slakken te vangen.

Iemand met een gelijkaardig probleem of een idee om die slakken tegen te houden?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Slakken probleem

Bericht door Brit »

Hoi Oersted,

Een probleem waar erg veel mensen mee zitten. Wij gebruiken EscarGo of Ferramol van Ecostyle, Dit is (Huis)dier vriendelijk, niet giftig en elke korrel dood een slak.

Als je het echt zonder korrels wil doen, is het verstandig om goede huisvesting te regelen voor hun vijanden, zoals de egel en de merel.
Voor de Egel ergens onder een heester de bladeren nooit opruimen en de Merel nestelt graag in een Hulst of een Vuurdoorn. Dit is zoizo handig om de horde slakken in de toekomst in toom te houden.

Om ze een grens te geven of op een bepaalde plek weg te houden (bv een border) kan je een laag gebroken schelpen, scherp zand of split en cacaodoppen neerleggen. Hier gaan ze niet graag overheen.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Slakken probleem

Bericht door Susanne »

Misschien is het mogelijk om tussen de wei en de moestuin een lange dunne strook kippenren te maken? Onze kippen zijn dol op slakken!!! Maar misschien komen die slakken vooral als de kippen op stok zitten?

Succes!
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Slakken probleem

Bericht door recumby »

om een bepaalde zone af te bakenen (bijvoorbeeld rond jonge courgette- of pompoenplantjes) kan je ook (gebruikt) koffiegrut strooien. wel een redelijk dikke laag strooien. Slakken kunnen de cafeïne erg slecht verdragen en gaan dood.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Slakken probleem

Bericht door Albert van WdJ »

Vanwege het voorjaar kan deze draad misschien nog wel wat meer tips gebruiken.

Slakken komen planten eten die ze elders niet vinden. Bepaalde planten zijn erg gewild (Hosta, sla etc) Als ze vanaf een bepaald gebied steeds aankomen kun je een barrière opwerpen van vers composteerbaar materiaal. Als ze in die barriere voldoende voedsel vinden, zullen ze niet verder de tuin ingaan.

Wat je ook kunt doen is een geul aanleggen waarin constant water staat (bijv. regengoot).
Zeker als de slakken vanuit één richting komen kan de heel effectief zijn.

Wat nog beter werkt, is de gehele grond bedekken met organisch materiaal (hooi, bladeren, zaagsel, takjes). Wanneer je dat voor het eerst doet, ziet het er wat ongewoon uit, maar naarmate het verteringsproces gaande is, wordt je tuin steeds meer natuurlijker.

Slakkenprobleem zal hierdoor sterk verminderen, allerlei natuurlijke vijanden hebben een schuilplaats en voedselplek.
En je krijgt een scala aan vogels in je tuin.

Wil je meer weten, zoek dan op bijv. Ruth Stout, Permacultuur, Masanobu Fukuoka, Bill Mollison.

Groet,

Albert

Albert
Change, before you have to.
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Slakken probleem

Bericht door Peter 1962 »

slakken zijn een speciaal geval... enkele jaren geleden was het hier ook invasie van naaktslakken in de tuin(en) in de buurt. Want ja, een slak legt serieus grote afstanden af en mijn buur had vroeger een verwaarloosde boomgaard/tuin en die kweekte slakken voor de hele buurt. Laat in de avond, of beter nog s morgens vroeg als het nog goed nat is kun je er tientallen oprapen. Maar dat blijf je niet doen... Graaf om de paar meter een glazen potje in de grond met daarin twee a drie cm bier, liefst zoet bier. Dat lokt de slakken, die kruipen erin en de rest zal wel duidelijk zijn.
Merels eten veel slakken, doch ik twijfel of ze de echt grote exemplaren opeten. Dat is toch al gauw drie cm lang.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Slakken probleem

Bericht door Blijfhopen »

Ik lees in de productinformatie over kalkcyanamide dat het slakkeneieren en jonge slakken met hoog rendement doodt. Kalkcyanamide (of kalkstikstof) is een bepaald soort kunstmest en past wellicht niet bij jouw manier van tuinieren.
Het is een bericht van de fabrikant, dus of het echt werkt...
Misschien in een strook te proberen.
Succes er mee !
GdeJ denkt met u mee.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Slakken probleem

Bericht door walter vaes »

wij hebben hier ook al enkele jaren last van.
Wij wonen tegen bos aan dus bij ons zijn het er meer dan in de gemiddelde tuin.
We hebben ook al vanalles geprobeerd, maar niks helpt, omdat het er teveel zijn.
soms gebruiken we ook wel "EscarGo", maar alleen plaatselijk om toch nog iets van groenten te hebben.
Vooral al vroeg beginnen te strooien, zodat ze dan al minder verder kweken.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Slakken probleem

Bericht door Brit »

EscarGo strooien als/voor je de eerste slijmsporen ziet, gaf bij mij ook altijd het beste resultaat. Dat was meestal ergens in maart.

Zover ik weet zijn kippen de enige vogels die naaktslakken eten, maar het is niet echt hun lievelingskorstje. Verder zijn Egels en sommige Muizen er meer tevreden mee.
Misschien een plekje in de tuin maken waar ze kunnen schuilen, dan nemen ze je veel werk uit handen..... :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Slakken probleem

Bericht door walter vaes »

bij ons zitten ook wel egels, muizen, merels.
Maar we wonen aan een rand van een bos, metook wat grasveld.
En die beestjes eten liever iets anders als ze kunnen.

volgens een buur die wat verder woont (wel meer tussen huizen), zegt dat hij er veel minder last heeft sinds hij een vijver heeft.
Hij denkt dat de kikkers ze wel eten.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Slakken probleem

Bericht door Brit »

Kikkers eten vast wel kleine naaktslakken, maar de grotere lijkt me sterk. Maar goed, de jong garde uitmoorden helpt het meest :mrgreen:

Ik herrinnerde me ook zojuist dat naaktslakken altijd op de bakjes van de katten afkwamen om de laatste restjes eruit te eten. Toen we de bakjes niet meer buiten zette, zagen we ook veel minder slakken....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deejay
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2010, 09:18

Re: Slakken probleem

Bericht door deejay »

Hallo allemaal,

Ik had eerst ook last van slakken in de tuin. Na een aantal huis tuin en keuken middelen gebruikt te hebben besloot ik maar eens over te stappen op korrels. Deze werkte perfect! Ik heb ze van deze site vandaan; www.sesamstraat.nl. Ze hebben zelfs biologische slakkenkorrels, en slakken vallen.
Ik hoop dat deze middelen jullie problemen ook op lossen!
Succes!
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Slakken probleem

Bericht door Brit »

Lijkt een beetje veel op reclame! Het is nu wel weer verantwoord om de sint hiervoor in te zetten, Maarten :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Slakken probleem

Bericht door kockie »

:fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Slakken probleem

Bericht door deleted »

Ik verbaas me er steeds meer over wat een trendsetter die sesamstraat toch is. Ze hebben werkelijk alles !
Plaats reactie