wolven

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: wolven

Bericht door alefarendsen »

Persoonlijk denk ik dat er geen ruimte voor dit dier meer is in nl
Bij dit soort gedachten wordt ik altijd een beetje verdrietig. Ik snap het en kan er volledig inkomen, maar feitelijk zeggen we dan dus: NL is te ver heen om voor wilde dieren, zoals de wolf echt plek te bieden; als je dat zou willen, moet je NL zo grondig verbouwen, en dat vinden we geen optie.

Erg ecologisch is het overigens niet, deze insteek :?
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: wolven

Bericht door 1980 »

Te weinig ruimte...
Omdat aan te passen zou misschien wel 3/4 of meer ?van de bevolking weg moeten


Hoeveel wild zou er extra aangereden worden wanneer de wolf langs komt?
Ik bedoel de ree( en ander wild)gaat niet staan wachten op de wolf
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

NL is te ver heen om voor wilde dieren, zoals de wolf echt plek te bieden; als je dat zou willen, moet je NL zo grondig verbouwen, en dat vinden we geen optie.
Kijk, das nou een interessante. Hoe zou Nederland eruit moeten zien? Ruimte maken op het platteland door meer hoogbouw in de stad? En dan vrijwillig verplicht daar naar toe? Dan kom ik toch echt jouw kant op Alef! Desnoods breng ik die wolf mee. Ik ben blij dat we hier in deze uithoek wonen met een paar steden op fietsafstand.
Stof tot nadenken.
Ik weet ook echt niet of de angst gegrond is of niet. En of we bereid zijn offers te brengen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wolven

Bericht door JantjeV8 »

Tja, ondertussen is het al een week rustig.

Wat de media schrijft is niet te volgen. Tal van verhalen hoe het volgens hen allemaal in elkaar steekt. DNA onderzoek, wolf zou opgesloten zitten tussen de Maas en de A59. Maar 2 dagen eerder over de Maas 4 schapen dood, dezelfde dag in de Moerputten op de foto gezet.
Er gingen verhalen over een uitwisseling tussen dierentuinen, maar dat die dierenliefhebbers ze halverwege de rit hebben los gelaten.
Er was een DNA deskundige die op een bijeenkomst van ZLTO uitlegde dat het spoor van DNA op 1 dag liep van Culemborg naar Hedikhuizen en 's-avonds weer in Culemborg. Maar in Culemborg was geen wolf bekend.

Er is zoveel over geschreven, je weet niet wat je moet geloven. Wel ken ik de meesten hier waarvan schapen dood zijn, waarvan de koeien 's-nachts bijeen zijn gedreven, waarvan d'r weiland is plat gereden door avond aan avond er met jeeps op te rijden (zonder het eerst te vragen), politiehelicopters die 3 kwartier boven je blijven klapperen.

Nu wordt gezegd (!!) dat hij wel in de Loonse en Drunense Duinen zou zitten. Het is dus wachten op de klachten van Natuurmonumenten als hij daar teveel reetjes pakt, of met recreanten in oog komt te staan. Of dat beest moet een heel andere kant op zijn gegaan OF iemand heeft toch zelf een besluit genomen. Tijd zal het leren, maar de media, al is er de helft van waar, dan nog is het veel.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: wolven

Bericht door dormos »

Hoe zou Nederland eruit moeten zien? Ruimte maken op het platteland door meer hoogbouw in de stad?
Waarom zou dat nodig zijn? De ruimte op het platteland wordt met name ingenomen door landbouw, niet door mensen.
Als een deel van de landbouwgrond beschikbaar zou komen voor natuur, dan kan ook een wolf zich prima redden met het wild dat daar in leeft.
De mens heeft dan niets te duchten van een wolf.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl2119-a ... ndgebruik-
Ruim de helft van de totale oppervlakte en twee derde van het landoppervlakte van Nederland wordt voor de land- en tuinbouw gebruikt.
Twee derde van het landoppervlak, en maar 50% voor de eigen voedselvoorziening. Ik zie niet in waarom het aantal mensen dan het probleem zou veroorzaken van te weinig ruimte voor natuur. De natuur en de mensen hebben eerder te weinig ruimte door de landbouw!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: wolven

Bericht door benthuis »

Maakbaarheid... Komt constant terug.

Als de mens zich er gepland mee gaat bemoeien wordt het vaak een puinhoop. Puur natuur is het niet meer.
Oostvaardersplassen een Veluwe waren gepland te worden verbonden door een corridor waardoor groter wild met de seizoenen kon migreren. Daar had een wolf een mooie plek in kunnen hebben. Nu zou hij daar in Oostvaardersplassen in een soort overvolle mega schapenweide staan... Plant zich voort als malle en ontstaat er een ander soort evenwicht.
Gebieden waar hij z'n natuurlijk gedrag kan laten zien zijn er niet meer volgens mij in NL. Dus lijkt het me geen goed idee. Elders in de wereld lukt het wel, op plekken waar alles wat minder op elkaar gepakt is een "benut" tot aan het gaatje. (Trouwens, 100 schapen in een weide van 2ha met een draadje er om hoef je denk ik Spanje ook niet te proberen...)

Trieste conclusie, maar aanpassingen om het wel te laten werken zijn te ingrijpend om uit te voeren. Veel kleiner ingrijpen stuit al op tegengas...
dormos schreef: 10 jun 2020, 08:48
Hoe zou Nederland eruit moeten zien? Ruimte maken op het platteland door meer hoogbouw in de stad?
https://www.clo.nl/indicatoren/nl2119-a ... ndgebruik-
Ruim de helft van de totale oppervlakte en twee derde van het landoppervlakte van Nederland wordt voor de land- en tuinbouw gebruikt.
Twee derde van het landoppervlak, en maar 50% voor de eigen voedselvoorziening. Ik zie niet in waarom het aantal mensen dan het probleem zou veroorzaken van te weinig ruimte voor natuur. De natuur en de mensen hebben eerder te weinig ruimte door de landbouw!
Oftewel er zou een enorme economische omslag moeten plaatsvinden. Minder export, reële kostprijs voor voedsel waarin ook de "verwijderingsbijdrage" is verwerkt. Ik denk echt de wolf nog een beetje te vroeg is...

Wel helpt deze discussie met als corona om in te zien dat het hele systeem en restje nodig heeft... Ik denk dat grond ontwaarden en boeren aan het werk zetten die plezier in mét natuur werken in plaats van tegen een hele fundamentele fout uit het systeem haalt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: wolven

Bericht door alefarendsen »

pelletpower schreef: 09 jun 2020, 23:24 Dan kom ik toch echt jouw kant op Alef! Desnoods breng ik die wolf mee.
Tsja, het is l*llig om te zeggen, maar ik ben natuurlijk niet voor niets vertrokken. Luchtkwaliteit is de hoofdreden, maar vind het op zich ook niet erg om het planmatige en het volle van Nederland achter me te hebben gelaten.

Toch blijf ik het jammer vinden dat je daarmee Nederland dan eigenlijk 'opgeeft', ten minste, als je het vanuit ecologisch oogpunt bekijkt.

Overigens is het hier niet radicaal anders. De randjes zijn wat rafeliger, er is net iets meer ongecontroleerde natuur, allemaal net iets meer bio / gifvrij en iets minder intensief qua bedrijfsvoering, maar echt van een andere orde, ook dat niet...
JantjeV8 schreef: 10 jun 2020, 07:48 Tijd zal het leren, maar de media, al is er de helft van waar, dan nog is het veel.
Pfffff, daar wordt je ook echt niet blij van zeg!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: wolven

Bericht door alefarendsen »

Hier in Frankrijk:
Een bruine beer is dinsdag dood aangetroffen in de Pyreneeën. Hij droeg sporen van schotwonden. De minister van ecologische overgang, Elisabeth Borne zei dat de staat een klacht zou indienen. "De beer is een beschermde diersoort, deze daad is illegaal en diep verwerpelijk. schreef de minister op Twitter. De officier van justitie van Foix, Laurent Dumaine, stelde tijdens een persconferentie aan dat alle middelen worden gebruikt om de dader(s) te identificeren.
De aanklager zei dat het onderzoek wordt geopend voor "ongeoorloofde vernietiging van een beschermde diersoort", een overtreding die wordt bestraft met drie jaar gevangenisstraf en een boete van 150.000 euro.

Na bijna te zijn verdwenen in het begin van de jaren negentig, heeft de bruine beer zijn rechten in de Pyreneeën herwonnen. De herintroductie zorgt al jaren voor spanningen zorgde bij veehouders. Het aantal beren in de Pyreneeën wordt nu geschat op 50 exemplaren. Vorige week kondigden minister Borne een extra bedrag van 500.000 euro om veehouders te compenseren voor de geleden schade.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

Tsja, de Pyreneen. We hebben er wel eens drie dagen rondgelopen zonder ook maar iets van beschaving te zien. Behalve dat ene berghutje aan t eind van dag een.

Probeer dat eens in Heusden, dat lukt nog geen drie minuten.

En ach, als t zo doorgaat kun je weer terugkomen. T knapt hier aardig op met Corona geloof ik. Weinig uitstoot meer.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wolven

Bericht door JantjeV8 »

JantjeV8 schreef: 10 jun 2020, 07:48 Nu wordt gezegd (!!) dat hij wel in de Loonse en Drunense Duinen zou zitten.
En gisteren (10-06) stond in diezelfde krant dat hij naar België was getrokken.

Ben benieuwd wat het volgende bericht er over zal zijn.
Wat me na dat artikel van AlefArendsen ook nieuwsgierig maakt, is wat de natuurbeschermers, dus zeg maar diegene die ook de kennis menen te dragen :twisted: en geen schapenresten hebben hoeven ruimen, zeggen als er zich een beer nabij de Nederlandse natuurgrenzen gaat ophouden..
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: wolven

Bericht door willem »

Niet om het één of ander, maar we hebben er weer een dwaalgast bij, niet de eerste de beste
en de kleinste maar als zoiets vindt om te blijven wordt het steeds mooier hier in Nederland.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/268175/v ... -bijzonder
Waar moet ie aan voldoen om het onderspit te delven???
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: wolven

Bericht door dormos »

Die kunnen mooi de kadavers opruimen die de wolf achterlaat...
T knapt hier aardig op met Corona geloof ik. Weinig uitstoot meer.
Valt wel mee (of tegen). Minder CO2 ja door minder verkeer, en een heel klein beetje minder stikstof.
De stallen zitten nog steeds vol, dus de grootste stikstofproducenten stoten nog evenveel uit.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

Die kunnen mooi de kadavers opruimen die de wolf achterlaat...
T knapt hier aardig op met Corona geloof ik. Weinig uitstoot meer.
Valt wel mee (of tegen). Minder CO2 ja door minder verkeer, en een heel klein beetje minder stikstof.
De stallen zitten nog steeds vol, dus de grootste stikstofproducenten stoten nog evenveel uit.
Omhoog
Inderdaad, ik ben blij dat ik geen boer ben. Worden je schapen niet doodgebeten, dan zit je in dat hoekje. Boeren eruit, asfalt en de bouw vooruit. Lastige keuzes. Ik ben blij dat ik alleen mijn eigen dingetjes hoef te beslissen en hier niet over ga.
Niet om het één of ander, maar we hebben er weer een dwaalgast bij, niet de eerste de beste
en de kleinste maar als zoiets vindt om te blijven wordt het steeds mooier hier in Nederland.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/268175/v ... -bijzonder
Waar moet ie aan voldoen om het onderspit te delven???
Das wat mij betreft een welkome gast, die zal niet snel een kind van zijn fiets trekken. En terug naar de Pyreneen, daar heb ik ze in het echie gezien. Leuke buizerd dacht ik nog, tot ie over een top van 3500 m verdween. Dikke knapen
Plaats reactie