Imkeren volgens Warré

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door David86 »

Je weet hoe het gaat toch, druk met alles dan moet je je tijd en energie slim investeren.

Mooi dat t goed gaat, warré heb ik me nooit in verdiept, weet wel dat het me nogal irriteerde als zo'n madam met Wanderlust de bulk van me vliegers meenam op tournee en ik bleef zitten met een volkje pubers met een groene koningin :)

Dwarrelde eigenlijk voorbij het forum op zoek naar verwijzingen naar hydrocultuur voor kleine ruimten, een beetje slim en energetisch verantwoord aangepakt. (Niet jouw ding, weet ik :)) ben je daar toevallig recentelijk nog wat van tegen gekomen ?

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Niets tegengekomen, mede omdat mijn interesse er niet ligt. Ik heb je een pb gestuurd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Vandaag de eerste twee bakken honing geoogst. Geen onverdeeld succes. Verre van dat. Laten we beginnen bij het begin: vorig jaar.

Ik ging vorige winter in met 4 jonge Warré volken. De winter uit met 2 redelijke volken en twee hele zwakke. De zwakken verenigd, maar het resultaat is ter ziele gegaan. De twee overige volken waren niet groot genoeg om dit voorjaar te splitsen. Gevolg: ééntje zwermde af en wat overbleef werd uiteindelijk moerloos. Schrale troost is een bakje honing. Het andere volk ontwikkelde goed en zwermde gelukkig niet. Het staat op 4 volle bakken en één halve. Hiervan de bovenste bak geoogst met een bijenuitlaat.

Volgende tegenvaller: ondanks de indrukwekkende stapel kamers, toch een beetje broed in de bovenste kamer: gevolg: de bijen verlaten de kamer niet. Normaal veeg je ze dan af, maar dat kan alleen met raampjes. Compressor biedt uitkomst, maar niet alle bijen blaas je eruit (wel honing.....) en als de koningin erbij zat, zou ze wel eens verloren kunnen zijn.

De bak met halve ramen liet zich redelijk goed slingeren. De bak met alleen toplatten niet. Die moet je persen of uitknijpen en dat is nogal een smeerboel. Bovendien moet je er eerst het broed uitsnijden, anders pers je de larven door de honing. Allergrootste nadeel: de raat is door de trage ontwikkeling van het volk meermaals bebroed. De pophuidjes geven een minder prettige smaak aan de honing.

Conclusie: ik ga er niet mee verder en denk volgend voorjaar 4 Warré kasten aan te bieden........ Ik heb sinds kort wel een proef lopen met gestapelde 6-ramers. Volgend jaar daarover meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door pelletpower »

Da s jammer John. Gewoon weer spaarkasten?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

DJ, ik stapel nu 5 raams DNM kasten, plaats alleen een startstrip kunstraat in het raam. Ben er tevreden over. Overweeg wel nog naar DNM 1.5 te gaan of eventueel DUHOKA (dubbel honing kamer= net wat groter dan broedkamer simplex raam) om niet met 8, 5/6 raams kasten per volk te moeten gaan werken.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Dat honing persen meer werk geeft en dat het smeert ,ja dat begrijp ik .
Dat gebruikte cellen de smaak beïnvloeden ,kun je dat uitleggen ?
Ik heb nu een volk in een Warre kast zitten ,heb wel het idee dat de kleur van de kast niet goed is ,donkergroen neemt veel warmte op ,wit was naar mijn idee goed geweest ,de bijen hangen nu dikwijls buiten de kast ,dit zie ik ook bij de simplex al lijkt het daar wel wat minder .
Ik ben voor als nog erg tevreden met Warre ,mocht je de kasten weg doen ,ik heb nog plaats in de stal .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

John,

Nu de honing uitgelekt is, valt de smaak mee. Zelfs positief: mintachtig. Echter, de geur van de gebroken raat is niet prettig. Ik heb dan ook niet uitgeperst, maar de raten laten uitlekken. Wat over is, mogen de bijen leeg likken.

Ik heb het idee, dat Warré goed werkt, daar waar volken zich snel kunnen ontwikkelen. Dus met een lang seizoen en veel dracht. In mijn omgeving is teveel intensieve landbouw.

Ik heb 4 kasten met elk 4 kamers. De helft met toplatten en de andere helft met halve ramen, bestaande uit een toplat met twee ronde stokjes. Elke kamer heeft een venster. Alles gemaakt van betonplex en geschilderd in groen met wit. Onderste kamer kan vastgehaakt worden aan de bodem. Vlieggat 9 mm hoog en over de hele breedte. Een extra, reserve kamer. Een zwermschepbak, bestaande uit een kamer met een bodem, opklapbare vliegplank en afsluitdeksel, een reisraam en een lift. Eén kast is bezet met een flink volk. Prijs notk, ruilen kan ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Mocht je besluiten dan hoor ik het graag ,of we wat kunnen ruilen ,wat weet ik niet .
Ik heb de kasten met toplatten gemaakt met de gedachte de honing te gaan persen .Persen deden mijn grootouders ook al heb ik nu wel een wat betere pers dan hun zelfgemaakte blokpers ,in onze omgeving is wel behoorlijk veel dracht al neemt de intensieve landbouw wel de grootste plek in ,we hebben bos en zelfs nog heide ,arme weides met veel drachtplanten zijn er ook nog en zelf hebben we aardig wat wilg .
Warre zie ik meer als een veredelde vorm van de korf imkerij en deze is mij ook nog een beetje bijgebleven ,ik ben weer begonnen met het korf vlechten ,heb er inmiddels een paar klaar .
K heb kennis gemaakt met een groot imkerij met wel 150 korven ,de stamp en of pers honing vond ik erg lekker ,een wat meer verfrissende smaak als slinger honing , daar zal de dracht haar invloed op hebben ,men oogstte daar distel honing ,terwijl het hier een mengeling val alles wat is .
Bij slingerhoning heb ik ook wel raat welke eerst bebroed is geweest ,ik meen daar nooit wat van geproefd te hebben .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Vandaag een zwerm ,van eigen volk ,en deze ging volgens het boekje ,mooie dikke zwerm hangend aan een lage tak ,mooi in een punt onderuit .
Deze heb ik geschept ,en in de 2 e warre kast gedaan ,later daze avond zaten ze al mooi in de kast ,aan het was zweten .
Deze kon zo in het boekje ,bijen houden voor dumies .
De volgende zwerm zal in een korf gaan .of in natuurbouw kasten ,ik heb op een veiling 10 kasten gekocht .

Dus imkers let op het is weer zwem tijd .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Pietje »

1 van onze kasten heeft ook gezwermd, en geschept. En we hebben twee volken gekregen van vrienden waar ze waren wezen zwermen. Dat maakt 5 kasten...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door benthuis »

Hier zwermt het ook lustig. Niet bij mij, maar wel bij de lokale bijen vrienden...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

Vorige week ook een zwerm geschept (uit eigen segeberger kast afkomstig) Deze wonen nu ook in een Warré kast en waren afgelopen weekend al fijn aan het bouwen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Hier is nog niets zwermrijp, maar al wel veel darrenbroed. Volgende week honing afhalen en het koninginnerooster tussen de bakken om koninginneafleggers te maken. Geen zin om in zulke enorme en agressieve, maar goed halende volken een koningin te zoeken. Heb nog drie volken, de rest is verkocht, ook de Warré kasten. Twee gewone 10 raams spaarkasten en een proef met á la Warré gestapelde 6 ramers. Het laatste volk is nog klein, dus dat zal wel een veger worden, vermits het volk zwermrijp wordt.

Ik wil koninginneafleggers maken om niet teveel in de volken te roeren. Laten zwermen kan natuurlijk ook, maar de kans is groot om met weinig of niets achter te blijven. Warrè had gekund, maar dan met alleen dat systeem en met raampjes.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Ik dacht dat je mij zou berichten .
Gisteren het hoofdvolk doorgezocht naar doppen ,beetje vreemd doppen waren open ,dus zou de zwerm er al dagen gehangen moeten hebben .
Warre kast geeft nog geen teken van zwermdrift ,dan nog het grote volk ,deze kookt over van de bijen ,staat ook nog stomp wel al veel darren dus zal binnenkort nog niet gaan zwermen .
Een nieuwe was smelter gemaakt ,holle houten doos met vensterglas ,onderin een zwarte plaat aluminium op een bedje isolatie ,was lekt in een bak blik ,werkte gisteren in de zon prima dus hopelijk binnenkort een zooi oude ramen smelten .
Ik heb 10 natuurbouw kasten ,gestapelde bakken met aangepaste raampjes ,als warre ,dak is nu plat met dakleer ,zou om de ventilatie een dak als bij warre beter zijn ,kwam gisteren wel al een probleempje tegen ,het jutte plakt aan de top latten ,en de nietjes komen dan gemakkelijk los ,hoe los je dit op
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

John, ik heb nog anderhalve Warré kast die zal ik tzt meenemen. Doe ik verder niks mee.

Zit nu op 10 volken. Heb de bijen in spaarkasten (6/7raams 10/11/12 raams en in Einraumbeute)
Spaarkasten zijn gewone 6 raams afleggers waar een 7e raam in past als je van de normale 38mm h.o.h. raat afstand terug gaat naar 32mm. Bij de 10 ramers krijg je dan 11-12 ramen erin. Alle volken werk ik met natuurbouw. Bij spaarkast met de ielgat natuurbouw ramen, bij Einraumbeute met van die Melifera natuurbouwramen. Ohja, behandel nooit tegen varoa, ook niet met zgn. natuurlijke middeltjes.

Had begin dit jaar ook een volk op Warré. Heb dat volk overgezet op spaarkast omdat ik dan wat makkelijker afleggers op simplexmaat kan maken en eventueel in de toekomst kan verkopen.

Omdat ik graag wil groeien in aantal volken maar zo min mogelijk tijd per volk wil investeren afgelopen jaar ook met twee Einraumbeutes begonnen. Die werkt met staande dadantramen. Geen bakken slepen. Je kunt er wel mee reizen maar ik zie daar het plezier niet van in. Gewoon op een mooie plek zetten. In het najaar honing eruit en een kantraam plaatsen zodat ze op zeg 9 ramen zitten. In het voorjaar kantraam weg en volledige kast als ruimte geven.
Duitse Einraumbeutes werken veel met 22 ramen dadant. Dat is volgens mij voor Nederlandse (slechte dracht) omstandigheden veel te groot. Het volk staat bij ons in het bos en zit nu op 15 ramen van de 22 ramen. Op die locatie is honingdauw en heide straks belangrijkste dracht. 15-17 ramen zou al groot zat zijn of 13 ramen met 1 honingbak. Na plaatsing van de kas is een vol honingraam van 5kg het zwaarste dat je moet tillen.
Honing kun je slingeren/persen.
Fijne van werken met verticaal Dadant is dat de bijen in de winter inderdaad zoals in de natuur zich omhoog kunnen eten en natuurbouw in een hoger raam naar mijn mening beter werk dan in een breed raam zoals in de spaarkast.
Ook als je die kasten in 15-17 raams kasten maakt zijn het flinke kasten. Moet je van houden. Ik zie het als een voordeel, ik woon in een verstedelijkt gebied waar een spaarkast wel heel makkelijk is in te laden. Heb daarom ook gekozen om bij de 17 ramer die ik wil maken ook voor 4cm dikke planken te gaan.
Omdat je niet moet stapelen ook geen gedoe met temperatuurschommelingen bij plaatsen bakken, dat is bij Warré door het onder plaatsen van een bak natuurlijk ook minder. Door het niet stapelen minder kieren, komt het binnenklimaat ook ten goede.
Naar mijn mening de eenvoudigste manier van imkeren/bijen houden die ik tot op heden ben tegengekomen. Je hoeft gewoon bijna niet naar de bijen om te kijken.

Ik heb behoorlijk veel spaarkasten op de kop getikt een tijd terug en voor de vermeerdering en groei van het aantal volken nu was dat de goedkoopste oplossing. Voor het eenvoudige enigszins natuurlijke imkeren vind ik een zgn. Einraumbeute/1-kamerkast veel fijner. Weinig andere imkers gebruiken verticaal dadant dus voor de verkoop van afleggers en volken niet de meest handige maat op dit moment. Mja dat kan veranderen...
Plaats reactie