Gerst verbouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Gerst verbouwen

Bericht door GTV6 »

Graag had ik info over het verbouwen van gerst op circa 500 m2.
Is dit handmatig te doen qua oogst?
Hoe ga ik de graan scheiden van het stro.
Wat zou ik ongeveer aan opbrengst krijgen op goed kleigrond?
Ik wil dus geen machines kopen of inzetten, ik wil dit handmatig doen.
Doel is bier brouwen, hiervoor zal ik wel een deel gemout kopen, dit kan ook wel zelf maar vraagt veel energie qua drogen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gerst verbouwen

Bericht door jwardenier »

Graan verbouwen op een klein oppervlakte is mogelijk ,je zou gerst willen om bier te brouwen .
De moderne rassen zijn in kort stro ,waardoor je veel onkruid druk krijg ,dus zal je moeten wieden schoffelen of anderszins onkruid bestrijden ,je zou een oud ras kunnen overwegen , b v hemelgerst ,kijk even op de site van de kruidthoeck [ apart geschreven invoeren ]deze is 100 a 120 cm hoog, helaas bijna niet te krijgen ,je zou de oerakker ,of de kruidt hoeck ,kunnen proberen .dit ras kun je vrij vroeg inzaaien ,feb maart .
Vooraf zou je de akker steeds ondiep kunnen bewerken zodat het onkruid zaad ontkiemt ,en jij het een week later weer bewerkt ,hierdoor krijg je een redelijk schoon stuk grond ,na de inzaai [breedwerpig ] een keer in eggen .Gerst vraagt een vruchtbare grond dus oude stromest inwerken ,geen drijfmest ,stikstof of andere kunst mesten gebruiken ,hierdoor gaat het graan liggen ,wat het maaien bemoeilijkt .
Je kan een keer wiedeggen om onkruiden op achterstand te zetten .
Rond juli als het graan bijna rijp is [deegrijp ] ga je maaien [zeis ] opwellen [in bossen legen ] en hierna opbinden [klein bosje stro gebruiken als bindsel] , hierna zet je de schoven in hokken 6 bos tegen elkaar aan, 2 midden 2 aan elke kant er tegen aan .
Na een 14 dagen mooi weer ,ga je het graan binnen brengen , en dan komt het dorsen .
Je kan een dors stok gebruiken of vlegel ,beide vragen behoorlijk wat kundigheid ,of je ramt op een stoel leuning de graankorrels uit de aren , hierna het graan wannen [opgooien in de wind ,wan mand ] het schone graan muisvrij opbergen ,het liefst in jutte zakken zodat het kan ademen .
Ik neem aan dat je de bewerking kent om er bier van te maken .
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Gerst verbouwen

Bericht door GTV6 »

Dank je John, ik kom hier wel verder mee, het dorsen zal dan wel op de stoelleuning worden, dat zie ik wel voor me.
Muisvrij opslaan zal nog een ding worden.
En inderdaad het bier maken dat ken ik.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gerst verbouwen

Bericht door ritsaert snijder »

ik wordt erg dorstig van het lezen! :D Dat moet goed bier worden.
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gerst verbouwen

Bericht door jwardenier »

Hemels bier , maar ,het zaaigoed is niet makkelijk aan te komen ,er is wel een vervuilde partij op de markt ,hier zit Brabantse haver doorheen .Afgelopen jaar heb ik die gerst uitgetest ,en het voldoet aan mijn verwachting .
Wel wat onkruid groei gevoelig ,dus is het zaak om met schone grond te beginnen .
Ik had verschillende graan rassen ,naakte haver [nootsmaak ] eenkoorntarwe [glutenvrij ] en hemelgerst [bier ]
Maar bier kun je wel van alle soorten gerst maken , alleen het ene ras smaakt het biertje wat beter dan het andere ,ik heb wel voergerst gebruikt , beetje geplette haver en tarwe er bij ,eigen verbouwde hop ,om de zaak wat op te peppen ,beetje suiker .
Honing heb ik ook geprobeerd ,maar dan moet je schijnbaar het eerst vergeten ,het komt zo langzaam op smaak dat dat je het beter ergens weg kan zetten en over een aantal jaar zegt ,he dat is er ook nog , nu na 2 jaar nog niet naar mijn verwachting .
De naakte haver was ook erg goed ,je kan deze pletten zonder eerst te moeten pelen ,mooi voor pap en koken of baksels .
De hemelgers heb ik opgevoerd aan de dieren ,voldeed aan mijn verwachting ,ruim 120 cm hoog zodat ze makkelijk tot schoven gebonden kon worden , de kwaliteit voor het brouwen is ongeveer gelijk met goede brouwgerst ,het Franse graan zal beter zijn , maar daar mogen ze nog gewasbescherming middelen gebruiken die hier al jaren verboden zijn .
Vreemd graan heb ik het zo i zo niet zo op , ik wil onbespoten spul ,wat onkruidzaad waai ik er wel uit met de wanmolen .Het moet sterk zijn zodat het minder gevoelig is voor ziektes .
We verbouwen nog wel meer granen ,o a rogge en tarwe , de laatste is nog een gangbaar ras ,voor volgend jaar heb ik een oud Gelders ras ingezaaid ,met erg goede bak eigenschapen , korrel is wel weer kleiner dan de moderne rassen ,maar ja het ras is uit begin 1800 ,dus kan je niet alles hebben .
De granen had ik voor het eerst verbouwd volgens het permacultuur principe , kort stro als bodem bedekking.
Machinaal maaien [paard en zelfbinder ] was goed te doen ,met de zeis had ik behoorlijk last van het oude stro .
Plaats reactie