Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Dutch John »

Onze Muskuseenden zijn vrij om overal te lopen, behalve in de afgegaasde moestuin. Het kleinfruit staat met name in het voedselbosje. Nu voeren we de eenden bijna niet bij en vooral de opgroeiende eendenkuikens kennen een periode dat ze verzot zijn op kleinfruit. Weinig bessen, dit jaar.....

Zou het mogelijk zijn om de broedprikkel twee maanden uit te stellen, zodat het kleinfruit geoogst is voordat die jonge lummels erbij kunnen? Ik denk aan het telkens weghalen van de eieren en er één laten liggen. Bij kippen werkt dit niet, die blijven in trance, ook al zitten ze op niets. Een eend schat ik intelligenter in, maar in hoeverre laat de natuur zich manipuleren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door JantjeV8 »

Dan kom je op niet-ecologische plannen: OF het fruit onder glas, daarmee kun je de tijd verleggen, OF een paar gekloonde eenden laten scharrelen, een soort 'Dolly-eend' zeg maar.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Joepie »

De Flora en Faunawet stelt dat alle vogels beschermd zijn. Het rapen van eieren van EENDer welke soort is dus niet toegestaan (behoudens een paar specifieke soorten). Vroeger (jaren 70) is er onderzoek gedaan naar het verwisselen van echte eieren door nepeieren bij de zilvermeeuw. Daar bleek dat nepeieren onder sommige omstandigheden de voorkeur kregen en dat de meeuw poogde om die dan uit te gaan broeden. Van eenden is dergelijk onderzoek mij niet bekend.

Hier een leuk stukje met wat achtergrondinfo over de wilde eend tijdens de broedfase. Voor vrouwtjes is de broedfase een stressvolle aangelegenheid. Het mannetje zou geen problemen hebben met een tweede leg. https://www.rspb.org.uk/makeahomeforwil ... _mallards/
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Dutch John »

Zucht...... Je bouwt een veilig nachthok voor je domesticeerde eenden en nu mag je de eieren niet meer rapen. Volgens mij roep je maar wat, het gaat hier niet om beschermd wild.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef:Volgens mij roep je maar wat.

Groet,
DJ
Tuurlijk. Ik zal mijn naam wijzigen in Roepie.

Ik proef dat je wat moeite hebt met mijn reacties. Ik zal dan ook niet meer op je reageren John, er was eerder toch al geconstateerd dat je ze niet leest. Veel succes met je eenden. Hopelijk volgen er nog wat vage antwoorden die wat meer in je straatje passen.

(Misschien dat iemand anders je nog even wil wijzigen op de volgende onbetrouwbare verwijzingen?
Milieuadviesbureau Touw
Vogelbescherming
Vereniging Nederlandse Gemeenten)
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Dutch John »

O, ik lees ze wel, maar kom er niet verder mee. In de links wordt gesproken over wilde vogels en beschermde inheemse vogels, terwijl ik het heb over boerderijdieren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door pelletpower »

Laat de beestjes hun gang gaan DJ. Dan maar meer eendenvlees ipv bessen. Als dat tenminste mag volgens de wet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door kockie »

flora-en-fauna wet schreef:Met de Flora- en faunawet beschermt het ministerie van Economische Zaken dier- en plantensoorten die in het wild voorkomen. Alles wat schadelijk is voor beschermde soorten, is verboden
Bij DJ is sprake van een dier dat wordt gehouden. Deze wet is dus op zijn situatie niet van toepassing.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door jwardenier »

Ja , je kan eieren rapen om het broeden uit te stellen , ik had wel eens de eend een stenen kunst ei in het nest gedaan om zeker te weten geen ei te laten liggen .Elke keer legde ze er een ei bij, totdat ik het de tijd vond voor jongen .Met meerdere eenden is dit moeilijker ze willen elkaars nest ook wel eens aanvullen . Eenden zijn niet zo dom dat ze zich lang laten melken en gaan indien ze kunnen een verborgen plekje zoeken om daar opnieuw een gezinnetje te stichten .
Ik had dit antwoord natuurlijk eerder kunnen geven ,maar ik vond het erg interessant te lezen dat er geen eieren geraapt mogen worden .Jammer dat de stelling zetter niet meer reageert , en wat geeft het nu als je eens een keer een vergissing maakt ,Sorry ik heb wat door elkaar gehaald ,zou een los eind kunnen afwerken ,toch . Een kennis heeft op een eenden bedrijf elke dag eieren geraapt ,de eenden komen daar nooit tot broeden .
Je zou natuurlijk ook een bessentuin kunnen aanleggen waar ze niet in kunnen , gazen bessen vollere.
Tijdelijke netten helpen ook .
De eieren hebben een wat hogere dichtheid als kippeneieren ,worden vaak in bakkerijen verwerkt .
John Symoer schreef eens over fazanten die zijn druivenoogst hadden geplunderd , waarna hij de fazanten heeft opgegeten ,kringloop was weer rond .
Maar misschien mag je na het niet mogen rapen van eieren , ook wel geen eend meer vangen en slachten .
Ik ben niet zo op de hoogte van de regels , groeten John
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Bossie »

Afzetten van de bessentuin en rapen van de eieren zoals jwardenier al aangeeft zijn opties. Ze zullen als jij ze probeert te foppen uiteindelijk ook een andere plek gaan uitzoeken om de eieren te leggen. Broeden start meestal pas als het nest klaar is. Ze zijn wel ook erg lekker die eieren.
Houd er wel rekening mee dat de leg van de eenden seizoensgebonden is en je niet kunt blijven wegnemen en hopen daarna nog een flink nest te krijgen.

Ik zou de leg van de dieren zelf niet willen verschuiven, vanuit de filosofie dat de eend het best aanvoelt wanneer ze het best met haar nest en broedsel aan de slag kan (twee maanden uitstellen vind ik zelf wel lang). Ik zou er eerder voor kiezen om voor de broedende eenden een kleine kippentractor te maken waardoor jij de bessen kunt plukken. Dit geeft de eend en haar nest rust en bescherming. Als de bessen geplukt zijn laat je ze vrij scharrelen.
Ik had voor de ganzenkuikens ook een kleine tractor/verplaatsbare ren, werkte prima. Andere optie is om met een pluimvee flexinet (stroomnet) een tijdelijke deel van je perceel voor de eenden af te zetten.

Of plant meer bessen :wink:

@ Joepie
Zoals eerder aangegeven, de faunawet is er voor de inheemse fauna. Niet voor boerderijdieren! Hierbij geldt de ff wet niet maar gaat het om zaken als dierenwelzijn etc. een eend is dan hetzelfde als een kip. Daar mag je ook gewoon eieren van pakken en slachten en opeten.
Ohja, een in Nederland in het wild levend muskuseend zou ook nog een exoot zijn (exoten genieten geen bescherming in de ff wet).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Dutch John »

John W en Bossie,

Dank voor de tips. Ik zal mij eens gaan beraden. De bessen afzonderlijk afgazen zal niet lukken en is weinig zinvol, temeer omdat er meer lekkers tussen staat. Een eendentractor zie ik niet zitten, omdat ik ze dan 1000 m2 vijver ontzeg en dat is juist de habitat waar ze het liefst vertoeven. Het broeden een maand uitstellen -als het al zou lukken- is niet voldoende. Bovendien komt het tweede legsel dat wat laat in het seizoen. De eerste nesten waren trouwens royaal: 12 kuikens, waarvan 12 over, 16 kuikens, waarvan 11 over, 17 kuikens waarvan 11 over. En dat voor beesten die het verdommen een nachthok in te gaan en de nacht naast en en de vijver doorbrengen. Of overdag naar een halve kilometer verderop sjouwen met kuikens van enkele dagen oud en rondcirkelende buizerds....

Waarschijnlijk wordt het lage gaas of flexinet langs een deel van de vijver, zodat we onszelf nog iets verder opsluiten als dat we tegen de kippen al deden. Soort omgekeerde dierentuin: de mens opgesloten, terwijl de beesten de vrije uitloop hebben......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Joepie »

De Flora- en Faunawet beschermt in eerste instantie alle vogels. Dat heet de geest van de wet. Daarna volgen de uitzonderingen. Voorbeelden zijn inderdaad exoten, maar ook inheemse vogels die een plaag vormen (stadsduiven), of inheemse vogels die een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken (ganzen) worden hieronder geschaard. Aan de andere kant kunnen exoten die in hun natuurlijke leefomgeving (lees: land) worden bedreigd in Europa een beschermde status krijgen.

Parallel aan de Flora en Faunawet is er de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. De geest van die wet is dat er geen onnodig leed aan (hier) vogels hoeft te worden aangebracht. Dat de muskuseend niet de bescherming van de F&F-wet geniet, maakt ze niet ineens minderwaardig. De niet, of minder bij wet beschermde soorten zijn niet ineens vogelvrij, om zo maar te zeggen. Het is niet de bedoeling dat ze te pas en te onpas worden verstoord, beschadigd of vermoord. Daarbij maakt het niet uit of het wilde dieren zijn, of gehouden dieren, vogels, reptielen, zoogdieren etc.

Ik persoonlijk vind het een weinig ecologische gedachte om je plezierdieren gelijk te stellen met gekweekt pluimvee, met als reden dat je dan jezelf vrij kan voelen om het welzijn van dieren negatief te kunnen gaan beïnvloeden. Het rapen van eieren levert nu eenmaal stress op voor een broedende vogel, ook voor een muskuseend.

Ik opperde in mijn eerste bericht om een echt ei te vervangen door een nep ei. Onderzoek met de zilvermeeuw toonde aan dat de meeuw (bij bepaalde ei-grootte en ei-kleur) gaat proberen het nep ei uit te broeden. Daarmee wordt tweede leg voorkomen. En er hoeft geen stress bij je plezierdier te worden veroorzaakt. De broedprikkel wordt geïnitieerd door het al of niet kunnen gaan zitten op een (iets wat het dier herkent als een) ei.

Deze laatste alinea illustreert dus mijn punt, maar daar wordt niet op ingegaan (niet gelezen?). Wat er wel volgt is wat ik interpreteer als ietwat zurige oude mannenrepliek.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door JantjeV8 »

Dit is zo'n momentje dat de titel van het topic een heel andere wending kan gaan krijgen, neem me niet kwalijk daar voor. Zo ver ik weet zijn de kraaiachtigen, roeken kauwen, kraaien, raven ook beschermd. Doch volgens mij heeft die bescherming de balans in de natuur totaal verstoord. De grootte van de zwermen van die herriemakers, slopers en rovers jaagt heel erg veel andere fauna weg. Fauna die een heel wat mooier deuntje fluiten dan die krijsende vliegende ratten. De F&F fanatici klagen wel als er ergens wat weinig meer van is, maar voor de overlast nemen ze geen verantwoording meer.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef:Dit is zo'n momentje dat de titel van het topic een heel andere wending kan gaan krijgen, neem me niet kwalijk daar voor. Zo ver ik weet zijn de kraaiachtigen, roeken kauwen, kraaien, raven ook beschermd. Doch volgens mij heeft die bescherming de balans in de natuur totaal verstoord. De grootte van de zwermen van die herriemakers, slopers en rovers jaagt heel erg veel andere fauna weg. Fauna die een heel wat mooier deuntje fluiten dan die krijsende vliegende ratten. De F&F fanatici klagen wel als er ergens wat weinig meer van is, maar voor de overlast nemen ze geen verantwoording meer.
Natuur betekent helaas niet dat het voor de mens altijd comfortabel is of dat je altijd gevrijwaard bent van hinder. We benoemen sommige planten als 'onkruid' of kraaien als 'krijsende vliegende ratten', maar vanuit biologische gedachte is er geen reden om de ene soort boven een andere te plaatsen. In Nederland cultuurland is alle natuur verstoord. Veel meer doen dan verdere verstoring tegengaan kunnen we niet doen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door pelletpower »

Joepie, hoe zou het volgens de f en f wet moeten met de legbatterijen? Zijn die ook allemaal illegaal bezig?

Dit is het laatste wat ik er over zeg. Het laatste woord hoef ik niet.
Plaats reactie