Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door OBL-Rien »

Dank je PP (ik claim je lof!, lol)

Soms voel ik me wel eens een roepende in de woestijn. Dan is het goed om te weten dat je niet alleen bent, dat geeft moed om door te gaan.

Daarbovenuit is het belangrijk om te laten weten dat -wanneer je het met iets eens bent- het geen eenzame mening is, maar dat de mening gedeeld wordt. Dat maakt de boodschap vele malen sterker, en alleen zo kunnen we een breder draagvlak voor de mening creëren.

Ter overvloede wellicht: Ik heb niet de indruk dat swake bij het eerste zuchtje tegenwind omvergeblazen wordt :wink: maar ik wil wel duidelijk onderstrepen dat het hier niet om swake ging.
Hij was toevallig diegene die deze keer door zijn eigen (onbewuste) wensen misleid werd. Ik durf rustig te stellen dat niemand voor zoiets immuun is. Ik ben er meer dan eens geweest :oops:
Wat ik belangrijk vind is dat we van zulke ervaringen leren en meer mens worden. Dat kan alleen als we naar de oorzaken in ons zelf zoeken die hiertoe geleid hebben. In plaats van te verlangen dat er iemand anders voor moet zorgen dat wij zoiets niet meer kunnen.

De samenleving zit vandaag de dag barstensvol regeltjes. De grote meerderheid hiervan is ooit bedoelt om de samenleving te verbeteren. Maar het uiteindelijke resultaat is dat we nu in een samenleving leven waar alles mag als het legaal is. Mensen die verantwoordelijkheid nemen zijn maar moeilijk meer te vinden. Is het strafbaar of niet is kennelijk het enige wat belangrijk is.

Wat mij betreft mogen al die regeltjes weg :shock:
...
en worden vervangen door absolute persoonlijke (ja JIJ en IK) aansprakelijkheid.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door pelletpower »

Helemaal mee eens. Er zijn ondertussen zoveel regeltjes dat het lijkt alsof mensen er zijn voor de regels ipv regels voor mensen.
Zoals jij met geld omgaat doen/willen wij het ook. Het begint met een omslag in denken bij jezelf. Daar is geen overheid die iets beters kan doen. Onlangs het boekje " heel veel geld" gelezen over de verdienmodellen om stinkend rijk te worden. Niet dat ik dat wil, geld maakt meer kapot dan je lief is. Maar ik vind het gewoon fascinerend wat geld met mensen doet. Maar goed, een van die verdienmodellen is de overheid. Hoe meer bemoeienis des te groter de verwoesting van de vrije markt. In een perfect vrije markt is overigens de winst nul. Weinig kans voor een pink lady dan. Affijn, geld kun je gebruiken als middel om iets te bereiken. Ook als enkele consument. Als er zo genoeg mensen zijn leidt dat vanzelf tot verandering. Zoniet, dan is er schijnbaar op makro nivo geen behoefte aan verandering. Dit werkt beter dan allerlei overheidsbemoeienis. Iets te makkelijk om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven op een paar politici die constant onder lobbydruk staan en daardoor geen zelfstandige beslissingen kunnen nemen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door JantjeV8 »

Maar hoe zien jullie de export van onze tomaten, komkommers, paprika's en om over de luxe goederen zoals bollen en bloemen?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Maar hoe zien jullie de export van onze tomaten, komkommers, paprika's en om over de luxe goederen zoals bollen en bloemen?
Aan wie, en wat is de vraag?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door pelletpower »

Da s gewoon handel en inkomsten voor de BV Nederland. Ecologisch gezien de grootste onzin die er bestaat, bloembollen en bloemen via Aalsmeer de hele wereld overvliegen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door mro »

pelletpower schreef:Helemaal mee eens. Er zijn ondertussen zoveel regeltjes dat het lijkt alsof mensen er zijn voor de regels ipv regels voor mensen.
Zoals jij met geld omgaat doen/willen wij het ook. Het begint met een omslag in denken bij jezelf. Daar is geen overheid die iets beters kan doen. Onlangs het boekje " heel veel geld" gelezen over de verdienmodellen om stinkend rijk te worden. Niet dat ik dat wil, geld maakt meer kapot dan je lief is. Maar ik vind het gewoon fascinerend wat geld met mensen doet. Maar goed, een van die verdienmodellen is de overheid. Hoe meer bemoeienis des te groter de verwoesting van de vrije markt. In een perfect vrije markt is overigens de winst nul. Weinig kans voor een pink lady dan. Affijn, geld kun je gebruiken als middel om iets te bereiken. Ook als enkele consument. Als er zo genoeg mensen zijn leidt dat vanzelf tot verandering. Zoniet, dan is er schijnbaar op makro nivo geen behoefte aan verandering. Dit werkt beter dan allerlei overheidsbemoeienis. Iets te makkelijk om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven op een paar politici die constant onder lobbydruk staan en daardoor geen zelfstandige beslissingen kunnen nemen.
Bwa, in de praktijk merk ik eerder het omgekeerde: hoe meer regeltjes hoe sterker de vrije markt: de zwakken die zich niet kunnen aanpassen vliegen er uit en degene die overleven worden sterker(rijker).

Verkijk u niet op de toneeltjes met krokodilletranen in de media, dat is gewoon een deel van het spel om de kosten(+ winstmarge) te kunnen doorrekenen aan de consument...

Wat betreft die pink lady: ik ken het verhaal niet volledig maar het lijkt mij vooral een kwestie van veel marketingbudget en een deel onkosten die genegeerd worden. Het lijkt mij geen duurzame business, uiteindelijk gaan ze wel ten onder, jammer genoeg wel met veel randschade...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door JantjeV8 »

OBL-Rien schreef:
JantjeV8 schreef:Maar hoe zien jullie de export van onze tomaten, komkommers, paprika's en om over de luxe goederen zoals bollen en bloemen?
Aan wie, en wat is de vraag?
Nou, een appeltje uit Nieuw-Zeeland wat in Europa verkocht wordt, wordt hier als een nutteloze akties neer gezet. Maar het Hollandse tomaatje wat in Nieuw Zeeland verkocht wordt, plukken we allen de vruchten van. Moeten we dan onze eigen export ook boycotten?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:
OBL-Rien schreef:
JantjeV8 schreef:Maar hoe zien jullie de export van onze tomaten, komkommers, paprika's en om over de luxe goederen zoals bollen en bloemen?
Aan wie, en wat is de vraag?
Nou, een appeltje uit Nieuw-Zeeland wat in Europa verkocht wordt, wordt hier als een nutteloze akties neer gezet. Maar het Hollandse tomaatje wat in Nieuw Zeeland verkocht wordt, plukken we allen de vruchten van. Moeten we dan onze eigen export ook boycotten?
Het staat je helemaal vrij om iemand te boycotten.
Dus als je het met de export niet eens bent, ga je gang. Maar net als voor de PL, doe het dan op individueel niveau (geweldloos), eventueel met medestanders, maar zonder gebruik te maken van het geweldsmonopolie van de staat.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Bwa, in de praktijk merk ik eerder het omgekeerde: hoe meer regeltjes hoe sterker de vrije markt: de zwakken die zich niet kunnen aanpassen vliegen er uit en degene die overleven worden sterker(rijker).
Hoe je dat "vrij" kunt noemen is mij een raadsel :)

Tenzij je misschien doelt op wat de politiek cq media wel eens "onze vrije markt" noemt?
Maar onze markt is natuurlijk in het geheel niet vrij. Ik zou dan ook ten sterkste aanraden om niet mee te gaan in de taal vervuiling. Politiek steunt voor een groot deel op begripsverwarring.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door OBL-Rien »

Wat betreft boycotten:

Natuurlijk kun je een winkelier die PL verkoopt gaan boycotten. En natuurlijk kun je daarvoor medestanders werven. En zolang dat volledig zonder geweld gebeurt is daar niets mis mee. Je mag zelfs de winkelier financieel ondersteunen om jou visie door te zetten.

Hetzelfde gelt natuurlijk ook voor de voorstanders van de PL's. Wanneer de winkelier de PL weglaat uit het assortiment kunnen de mensen die juist wel de PL willen de winkelier gaan boycotten tot deze de PL weer aanbied. En ook zij mogen zich (geweldloos) organiseren. En ook zij mogen de winkelier financieel ondersteunen om hun visie door te zetten.

Wanneer de winkelier dus een beetje slim is zal hij -bij klachten op zijn assortiment- een enquête doorvoeren om vast te stellen wat voor hem de optimale oplossing is. En om financiële ondersteuning vragen aan beide partijen. Dit is allemaal marktwerking en kan dus helemaal zonder tussenkomst van de overheid plaatsvinden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door holtere »

Appels komen al vele jaren in grote getale uit verre landen. Zuid Afrika, Nieuw Zeeland, Australie enz. Niets nieuws.
Overigens liggen in Frankrijk de Pink Ladies ook in de schappen, Pays d'origine: La France :mrgreen:
Ze komen ook uit Spanje en Italie overigens.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door Pietje »

Dankzij de regels van de overheid om de markt "vrij" te maken :? zal wel iemand ervoor gezorgd hebben dat "land van herkomst" het land genoemd mag worden dat de bulk verpakt in plastic zakken.

Zoals de plofkip uit Ukraine "geproduceerd in NL" mag heten, omdat de filets hier gesneden en verpakt worden.

Nee, die regels laten de markt echt heel vrij in het maken van keuzes... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door holtere »

Dankzij de regels van de overheid om de markt "vrij" te maken :? zal wel iemand ervoor gezorgd hebben dat "land van herkomst" het land genoemd mag worden dat de bulk verpakt in plastic zakken
Tja, is het niet iemand anders dan is het wel de overheid (of Europa en de EU)..We kopen het spul allemaal toch echt zelf en dat is niet opgelegd door de overheid! We eten appels in het voorjaar en verse boontjes in de winter. Waarom, waarschijnlijk omdat we het kunnen betalen anders was iedere toegevoegde handeling te duur. M.i. verdient iedereen dus teveel anders vraten we wel rechtsreeks van het land :fff
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Pink Lady made in Veel-te-ver-weg-istan

Bericht door mro »

OBL-Rien schreef:
mro schreef:Bwa, in de praktijk merk ik eerder het omgekeerde: hoe meer regeltjes hoe sterker de vrije markt: de zwakken die zich niet kunnen aanpassen vliegen er uit en degene die overleven worden sterker(rijker).
Hoe je dat "vrij" kunt noemen is mij een raadsel :)

Tenzij je misschien doelt op wat de politiek cq media wel eens "onze vrije markt" noemt?
Maar onze markt is natuurlijk in het geheel niet vrij. Ik zou dan ook ten sterkste aanraden om niet mee te gaan in de taal vervuiling. Politiek steunt voor een groot deel op begripsverwarring.
Ja idd, 'vrije markt' is niet de juiste uitdrukking. Ik bedoelde eerder het economisch aspect van onze maatschappij.

@Holtere, we kunnen het betalen omdat een deel van de kosten niet op het kasticket staan. Een individuele kleine zelfstandig moet zoiets niet proberen, of toch niet voor lang...
Met die PL's lukt het blijkbaar wel al een hele tijd maar dat is dankzij de complexiteit van onze huidige economie waarbij risico's lang verborgen kunnen blijven.

Anno 2016 stijgt de beurs op maandag met 3% nadat in het weekend een enkele persoon vermoord wordt in GB. Om dan binnenkort weer even snel te dalen waardoor er weer een ontslagronde zal volgen om 'zich beter te kunnen wapenen tegen de veranderende marktomstandigheden'.
Plaats reactie