Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Imkeren

Bericht door Ruuben »

Ik ben voor. Zeker in Nieuwegein. Heeft iemand nog niet mijn zonneboiler gezien?
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Imkeren

Bericht door dormos »

Ik ga het bij hem voorstellen. Zal wel na de vakantieperiode worden.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Lijkt me heel erg leuk....komt dan niet de periode van het slingeren?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Jawel Kockie, imkeren is zeker iets voor jou.
Dutch John schreef:verbaast het me hoe hufterproof
Tja, dat verklaart dan weer hoe je over mij denkt :wink: :mrgreen: :mrgreen:

-()- -()- -()-
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Imkeren

Bericht door Brutus Groenus »

Ik ben ook al langere tijd geïnteresseerd in bijen houden, alleen was ik altijd in de veronderstelling dat het wekelijks redelijk wat tijd kost om bij te houden.
Ik zag een tijdje terug een stuk van iemand online die erg weinig aan zijn bijenvolk deed, misschien twee keer per jaar o.i.d. Hij haalde er ook erg weinig honing uit (alleen overtollige voorraad) zodat de bijen genoeg hebben aan de eigen vooraad en dus geen extra suiker nodig hebben voor de winter. Dat spreekt me wel erg aan omdat je op deze manier zelfvoorziend kunt zijn in je honing behoefte.


Misschien is het leuk om een keer op een oud Griekse manier te imkeren?
Screenshot_2016-06-10-09-49-19-1.png
Screenshot_2016-06-10-09-49-24-1.png
Screenshot_2016-06-10-09-49-29-1.png
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

En hoe wil je de raten eruit halen?
Alleen datgene wat je nodig hebt is wel een goed idee.
Ik heb hier 2 type kasten. De een wat makkelijker dan de ander. Allemaal begonnen toen een zwerm besloten had in een boompje in de tuin neer te strijken. Helaas heb ik ze niet kunnen houden en zijn ze gestorven. Inmiddels hebben we betere mogelijkheden mbt bijen. Ze gaan er dus nog wel eens komen, mits ik het wat beter begrijp. Voor een bijendag ben ik dus wel te porren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

kockie schreef: Tja, dat verklaart dan weer hoe je over mij denkt :mrgreen: :mrgreen:
Dat ik zelf die link niet legde, zegt eerder wat over mijn (gebrek aan) intelligentie. :mrgreen: :mrgreen:

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

De hoeveelheid tijd is nogal variabel. Gesteld wordt 5 vaak tot 15 uur per korf per jaar. Opbrengsten tussen de 5 kilo en de 60 kilo per korf per jaar afhankelijk van vele factoren waaronder weer /sterkte volk / reizen of niet reizen / de bedrijfsmethode/...

Zo wil ik bvb op termijn wel gaan reizen, maar wil ik naar het koolzaad gaan en niet naar het fruit, alhoewel je bij het laatste bestuivingsvergoeding krijgt. Maar als je bij het fruit goed wilt gaan bestuiven, dan zet je hier 2 korven neer, een paar tiental meter verderop weer ,.... wat het geheel toch wat arbeidsintensiever maakt bvb als naar het koolzaad reizen en daar al je korven op een hoop kan achterlaten. (beetje kort door de bocht, maar kom)

dan heb je nog afstand tot de bijenkorven die meespeelt, het aantal korven wat je hebt (of je nu je spullen klaarmaakt voor 2 korven te inspecteren of voor 24, daar blijft zowat evenveel tijd insteken bvb)

Ik heb het voor mij eens uitgeteld, en voor 48 korven te houden zou ik een 270 werkuren bezig zijn ,alles in, kastcontroles/ Zwermverhindering/Varroa en ziektebehandeling/ Reizen / slingeren / Roeren / Ontzegelen / Inpotten.
Maar dat is dan wel met een deftige ontzegelinstallatie/redelijk efficiënt vervoer/ Slinger en appartaatje voor snel in te potten. Daar gaat ok allemaal tijd inkruipen. een paar werken kan ik combineren zodat ik effectief rond de 240 uur zou uitkomen, ofte 5 uur per korf per jaar. Zou ik er 2 of drie hebben, en minder efficiënt materiaal, dan gaat het toch vlug richting 20-25 uur per jaar per korf.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Interessant. Voor de tijd hoef ik het niet te laten dus. 2 kasten zou voor ons voldoende zijn. Ik baalde dat die zwerm het hier niet gehaald heeft. Vooral door een slechte verzorging. Die fout wil ik niet nog eens maken.
Denkt iemand na over de bestrijdingsmiddelen die de beestjes meebrengen tijdens hun verzameltochten? Hier rijdt de plaatselijke appelboer alle dagen met zijn gifspuit rond. Dat gaat ook in de honing komen, vrees ik.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Gif hoopt zich vooral op in de was, zo heb ik begrepen. Iets om over na te denken als je bijenwas koopt voor crèmes en zalven.

Met met nog maar de ervaring van een stagiair, vind ik dat de hoeveelheid tijd wel meevalt. Veel belangrijker is je aanwezigheid op het juiste tijdstip. Als je over 13 dagen geen doppen kunt breken, maar over 15 wel, dan moet je die veger niet vandaag, maar overmorgen maken. En met alleen een stand op het thuisadres gaan het gewoon mee met het thuiswerk.

Persoonlijk denk ik aan zoveel volken, dat het kan voorzien in de vervanging van de suiker. Maar dat is de particuliere zelfvoorziener die spreekt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Zo zie ik het ook DJ. Dan moeten 2 kasten rond huis voldoende zijn lijkt me
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ik zie dit jaar echt weinig bijen hier. Vorig jaar was het nog gezellig druk met de bloeiende lavendel en aarbeien. DIt jaar zie ik bijna alleen maar hommels.

Nu is het ook zo dat de bijenstal bij de buurman (nagenoeg?) leegstaat. De eigenaar is overleden en diegene die alles heeft overgenomen doet er -in ieder geval hier- niets meer aan. Misschien toch maar eens een imker aanschieten om hier een kast neer te zetten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Imkeren

Bericht door Brutus Groenus »

Dutch John schreef: Persoonlijk denk ik aan zoveel volken, dat het kan voorzien in de vervanging van de suiker.
Dus jou insteek is ook ze te laten overwinteren op de eigen honingvoorraad?
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Brutus,

Dat is op termijn de bedoeling. Zal wel neerkomen op bijna het dubbele aantal volken en een paar buitenstanden op fietsafstand. Maar laten we bescheiden beginnen met 3 tot 4 volken op de thuisstand om een idee te vormen over opbrengsten. Eerst eens een jaar ervaring opdoen.

Kockie,

Hier dit jaar ook grote hoeveelheden hommels van verschillende soorten. Een honingbij blijft zolang er dracht van één plant of boom is, zijn leven lang erop vliegen. Een hommel hopt voor de voet van de ene plant naar de andere. Of de honingbijen hen verdrijven van hun drachtplanten?
De plant met de meest verschillende soorten hommels en bijen verzameld: Engelwortel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Bij mij is het idioot druk bij de smeerwortel. Leuk om even bij te gaan zitten :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie