Mieren uit boom houden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Mieren uit boom houden

Bericht door Erikvr »

Is er een manier om mieren die bladluizen melken uit de boom te houden? Door de mieren krijgen lieveheersbeestjes geen kans om de luizen op te ruimen. Mijn jonge esdoorn in de achtertuin bezwijkt er ieder jaar bijna door. Ik heb al een stuk ducktape met de plakkant buiten om de stam gewikkeld, dat werkt een paar dagen maar daarna lopen ze er weer over heen.
groet,
Erik
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Mieren uit boom houden

Bericht door swake »

De woonst van die mieren opzoeken en vol laten lopen met water na een aantal keer verhuizen ze wel. Mijn ervaring hiermee is dat dat er wel wat geduld voor nodig is en dat ze na een tijd wel eens durven terugkomen. Gewoon herbeginnen dan. Voordeel is dat je ze niet doodt.

Alternatief voor die duct tape is vaseline. Heb ik zelf nog niet geprobeerd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mieren uit boom houden

Bericht door holtere »

Zo'n esdoorn overleeft dat wel hoor, hij groeit er met wat warmer weer zo doorheen!
Google zegt: spuiten met een mengsel van zachte zeep en spiritus en dat een aantal dagen herhalen.
Als het heel erg was met bladluis in onze peren spoot ik ze elke dag af met een flinke straal koud water. Volgens mij helpt dat net zo goed.
Mieren pesten geloof ik niet zo in. Ze hebben meer tijd en zijn eigenwijzer en ijveriger dan ik :lol:
Plaats reactie