Kastanje bloem

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Kastanje bloem

Bericht door Lieve »

In een traditioneel kookboek vond ik een recept van gebak (genoise) met als basis, kastanje bloem.
Ik heb gelezen dat ik dergelijke bloem in natuurzaken kan kopen, maar kan ik dat ook zelf maken?

Kastanjes verzamelen is makelijk. Daarna pellen? en dan drogen? tot een vochtgehalte van +/-10%, hoe meet ik dat?
Malen tussen 2 stenen, .... ???
Weet iemand hier meer over?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kastanje bloem

Bericht door Pietje »

Het eerste wat belangrijk is: welke kastanje ;-)
Paardekastanje (Aesculus hippocastanum) heeft mooie witte (rode) bloemen waar ik met iets van kan voorstellen dat je ze kan eten. Tamme kastanje (Castanea sativa), heel andere familie, eetbare vruchten maar de bloemen (lange slierten) lijken me niet smakelijk
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kastanje bloem

Bericht door Lieve »

Een beetje fout.
Met bloem bedoelde ik meel.
Voor zover ik begrepen heb, zou het gaan over de tamme kastanje.
Er is een soort Indische kastanje die giftig is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kastanje bloem

Bericht door Dutch John »

Niet direct bloem, maar dat is er wel van te maken:

[youtube]watch?v=P9P5UNWQRmo&feature=youtu.be[/youtube]

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Kastanje bloem

Bericht door Rob van Rotterdam »

Bloem in de betekenis van meel?
Kan het zijn dat dit ingrediënt hier te lande bekend is onder de naam kastanjepuree?
Kastanjepuree kun je zelf maken en vervolgens verwerken alle mogelijke recepten.
Rob
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kastanje bloem

Bericht door Lieve »

Wat ik reeds aan de weet gekomen ben.
De oogst periode van kastanjes duurt 5 weken, afhankelijk van welke soort kastanje.
Gewoon de kastanjes oprapen en verzamelen, beschadigde vruchten verwijderen.

Of grillen, of koken, gedurende vrij lange tijd, hoge t°.
Beginnen pellen terwijl ze nog warm zijn.
Grof in stukken doen en daarna malen, kan in een keukenblender, maar ook met een koffiemolen.
Verder laten drogen en gebruiken.

Kastanje meel behoort traditioneel tot onze voeding, het bevat zeer weinig gluten. Indien je het wil gebruiken voor brood, moet je een mengeling maken van tarwe meel en kastanje meel.
Te bewaren bv. diepgevroren.

We zullen dus maar verder gaan verzamelen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kastanje bloem

Bericht door Lieve »

Waarschijnlijk kan je op dezelfde manier, meel maken van eikels en andere noten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kastanje bloem

Bericht door jwardenier »

Volgens het boek van Bob Flowerdew bladzijde 201 worden ze gedroogd en daarna verwerkt .
in een recept voor kastanje taart worden ze 20 min geroosterd na afkoelen worden de vliesje verwijderd , daarna zachtjes gekookt tot ze gaar zijn ,na uitlekken pureren .
225 g kastanjes
3 dl melk
1 citroen
1 vanillestokje
60 gr broodkruim
30 gr boter
60 gr poedersuiker
2 eieren gesplist
120 gr zandtaart deeg
melk 15 min zachtjes koken met de citroenschil en vanillestokje ,zeef dan het broodkruim .roer de helft van de suiker door de boter, klop beide eierdooiers en het citroensap er door en daarna de kastanje pure , het broodkruim en de melk .bekleed een diepe ovenschaal met het deeg en doe hier de vulling in . Op 200 gr in 25 min bakken of tot het gebak stevig is , klop de eiwitten stijf , voeg een th lepel suiker toe klop weer en schep het stijfgeslagen eiwit op de vulling. Bestrooien met suiker en in de oven zetten tot de schuimhoed een mooie amberkleur heeft .
dit staat onder het kopje culinair gebruik , kastanjes worden nooit rouw gegeten maar geroosterd overheerlijk .Ze worden verwerkt tot marrons glacés[ gekonfijte kastanjes ] , vermalen tot meel en dan verwerkt tot pap , pudding , brood , cake , muffins en vrugtengebak .
ze worden ook veel gebruikt voor hartige schotels als patés en in vleesvulling. Tamme kastanjes worden zelfs verwerkt tot likeur.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kastanje bloem

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef:Tamme kastanjes worden zelfs verwerkt tot likeur.
Juist, toch maar een kastanje planten dan... :mrgreen:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kastanje bloem

Bericht door jwardenier »

Het leuke van een tamme kastanje is dat ze al vroeg gaan dragen , we hebben er een aantal geplant .
Een boompje van 3 jaar oud ,nu een 2 m hoog draagt al vol op vruchten .
andere bomen zoals walnoot doet er toch een jaar of 7 over voor je een paar noten kunt eten .
Na het drogen van de kastanjes kun je ze malen [tussen stenen of ijzeren platen ],ze moeten wel echt droog zijn , droog la van het fornuis of een zak achter je kachel hangen ,poffen kun je gewoon in de na smeulende hout as doen , zo ontploffen dan als ze gaar zijn ,een leuke bezigheid ,we doen het ook wel in de houtoven of eerder op de 3 gaatten kachel ,net als beuken nootjes ,geeft een beetje rommel in huis maar dat ding is er voor gemaakt . Een goede combinatie is eik ,er zijn meerdere rassen ,Castanea sativa decoratief ras C.sativaMocrocarpa, Morron de lyon.C dentata een kleinere zoetere noot [ staat ook in het boek ]
Boom tot 37 m hoog zelden zelf bestuivend ,heb je een mooie reden om er wat meer te planten .De eekhoorn zal graag op je erf komen en mee eten . Ik ga er nog een aantal planten in de varkens wei ,samen met wat eiken bomen ,ze zouden er zich zelf mee vet mesten .
De noten blijven op een koele droge plaats een jaar goed ,echt droog nog veel langer.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kastanje bloem

Bericht door Lieve »

Gisteravond een laagje kastanjes op de rocket gelegd.
Na een uurtje alles er terug afgehaald.
Vingers verbrand toen ik ze wou pellen.
En toen is er een hond komen kijken naar wat in mijn kommetje zat en toen is heel de meute aangevallen op de warme kastanjes en ze hebben alles opgegeten.
Ik heb dus weer een alternatief voor hondenvoer.
Rauw, gepeld of niet, dat eten ze niet, maar warm vinden ze het een lekkernij.
Vanavond een andere poging.
Plaats reactie