Bosmaaier versus zeis.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Precies wat ik zoek (denk ik).

Bosmaaier ben ik al beu. Het kost meer tijd de draadjes te verlengen dan maaien. Zeis op een pad van 60 cm met aan weerszijden struiken is ook niks waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »

Hier is 02-08 ook een goede optie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Pellet , misschien een overbodige vraag , maar waarom doe je geen houtschors op de paden , het kost een paar centen maar dan ben je wel van het maaien verlost ,snoeien blijft altijd doorgaan .
Toen wij hier kwamen wonen was er een mooi strak geschoren gazon , na enkele keren met een knetter pot gemaaid te hebben had ik daar al snel de aardigheid af ,ik haat dit werkje .Dus hebben we er een soort bostuin van gemaakt , mijn vrouw houd van bloemen ik van zeep maken en bijen ,dus staan er geur en drachtplanten struiken en boompjes in ,wat krenten een walnoot en bessen .
We vervangen af en toe wat snel groeiers die voor ons minder waarde hebben voor iets waar we wat mee kunnen of wat gewoon erg mooi is , de paden heb ik een dikke laag houtschors op , de gazonmaaier heb ik niet weer gebruikt , een beetje wieden en snoeien is alles wat het onderhoud vergt . De tuin is nu een jaar of 10 oud ,onlangs hebben we het laatste stuk gras waar eerder een konijn in een ren op stond afgegraven ,walletjes gemaakt met onder de planten worteldoek en een vracht houtschors op het paadje ,weer een stukje dom werk minder . De moestuin wat eigenlijk een combi is heb ik een Muls laag van gehakseld stro opgedaan , dit jaar voor het eerst .
Het scheelt een hoop schoffelwerk en water geven ,af en toe wat wieden , sommige planten hebben wat stikstof gebrek .
De volgende stap wordt meerjarige groenten . gr John
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind de zeis niet rustgevend...het is hard werken. Scheelt weer fitness kosten!!
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door swake »

Tim schreef:Ik maai (lees hak) nu alleen voor het konijn
Ik heb alleen nog volautomatische maaiers rondgaan. Super deluxe en zeer weinig onderhoud aan:
- paarden voor de wat hogere grassen.
- konijnen om de borduurtjes bij te werken (geiten werken sneller en properder, maar die stinken te hard).
- Stel kippen om het onkruid uit te doen (dat lukt eigenlijk niet zo best, denk dat ze beetje dom zijn, wel super om het terras van de mieren te ontdoen)
- Kat om het ongedierte wat op te jagen
- Hond om de deurwaarders weg te houden.
- Pieren ivm de compostverwerking.

Werkt perfect.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Brit »

Als het goed is ben ik dan ook in het land. Kunnen jullie mij op de hoogte houden van tijden en plaatsen. Als het lukt ben ik er graag bij...
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

JW, houtschors hebben we in de moestuin gehad. Werkt prima voor een paar jaar. Om nu de stenen eruit te gooien en te vullen met snippers is ook wat. Normaal gesproken wordt er voldoende gelopen om de paden vrij te houden. Dat is dit jaar niet het geval geweest. Normaal is 1 a 2 keer per jaar voldoende. Is ook niet zo'n probleem. We zijn alleen op zoek naar een nette, makkelijke en als het kan machineloze oplossing.

RS, dat lijkt me een prima bijverschijnsel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »

Ik vind het maaien met de zeis (waarvoor ik nog flink moet oefenen) een stuk ontspannender dan een jankzeis. Ik was afgelopen week even aan het maaien toen mijn buurman 100 meter verderop met de jankzeis aan de gang ging. Ben uit frustratie over het gejank gestopt.....

Denk dat mijn zeis toch meer/beter/opnieuw gehaard moet worden; hij is wel erg snel bot.

Iemand nog een goed adres voor een zeis incl zeisboom (ik wil zo'n rechte proberen). Mag ook internet/ebay/whatever. Ik heb nl geen idee welke zeis ik moet kopen. De ene is gehard, de andere behandeld, weer een andere gesmeed etc. Oh ja, mocht het op spam gaan lijken, dan mogen ook links via pb gestuurd worden :) :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Pellet , we hebben ook stenen in de oprit , die maai ik niet, hooguit een keer wieden .
Ik ging er van uit dat je gras paadjes had .
Rits , natuurlijk kost het moeite om het te leren .
Ik maai plezieriger met de zeis als met de bosmaaier .
De bosmaaier zet ik in om onder de draad om vlakbij gaas te maaien ,Hier waag ik de zeis niet aan ,de varkens wei geeft dit soort klusjes .
En al helemaal wordt je gelukkig wanneer er een keutel verborgen tussen het gras licht , het spat je tussen de mazen van het vizier van de helm door.Met de zeis kan ik vlak voor de bijenkasten langs maaien ,probeer dit eens met de bosmaaier .
Kockie , je kan ook nog even wachten en eerst mijn zeis uitproberen dan weet je hoe een houten boom maait .Hoe harder het blad des te minder je kunt haren, is wel moeilijker scherp te krijgen .
Als je veel maait wil je een blad dat na een halve dag maaien gehaard kan worden ,maai je minder mag het blad wat zachter zijn het haard dan snel en met zachte klopjes krijg je hem snel scherp .
Vroeger ging je naar de smid ,hij gaf je een blad dat bij je paste en stelde hem ook voor je af , nu moet je het zelf uitdokteren.
Er zijn nog ijzerwaren ,gereedschap zaken waar je goed geholpen wordt , gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

Ik kan 2-8 ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Zoals met bijlen, je kunnen nooit te veel zeisen hebben K.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:Kockie , je kan ook nog even wachten en eerst mijn zeis uitproberen dan weet je hoe een houten boom maait .Hoe harder het blad des te minder je kunt haren, is wel moeilijker scherp te krijgen .
Ik zal nog even wachten. Waar zie je hoe hard een blad is?
Ernest Dubois schreef:Zoals met bijlen, je kunnen nooit te veel zeisen hebben K.
:mrgreen: :mrgreen: Goed gereedschap hebben is fijn... Alleen waar vind je het?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Je kan niet zien hoe hard de staal is, het komt van de smeed proces en hangt eraf aan het techniek van de smid. Je kunnen het weten voorall bij het slijpen en hoe lang hij zijn scherp kant houd. Slijpt hij makkelijk en is hij snel bot dan is het staal aan de zacht kant. Slijpt hij moeilijk en houdt hij zijn scherpte langer tijd dan is het van harder staal.

Is er niet een tweedehands markt in oude (boeren) gereedschappen? Zo ja wil ik het ook graag horen.
Werken, das leuk.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

kockie schreef:Ik vind het maaien met de zeis (waarvoor ik nog flink moet oefenen) een stuk ontspannender dan een jankzeis. Ik was afgelopen week even aan het maaien toen mijn buurman 100 meter verderop met de jankzeis aan de gang ging. Ben uit frustratie over het gejank gestopt.....

Denk dat mijn zeis toch meer/beter/opnieuw gehaard moet worden; hij is wel erg snel bot.

Iemand nog een goed adres voor een zeis incl zeisboom (ik wil zo'n rechte proberen). Mag ook internet/ebay/whatever. Ik heb nl geen idee welke zeis ik moet kopen. De ene is gehard, de andere behandeld, weer een andere gesmeed etc. Oh ja, mocht het op spam gaan lijken, dan mogen ook links via pb gestuurd worden :) :mrgreen: :mrgreen:
Schröckenfux® Wildwuchs-Sense Dit is het merk dat je moet hebben. De website van Flip heb ik al gemeld (ergens).

Peter Vido http://scytheconnection.com/videos/ die een paar jaar geleden nog wel eens in BRD kwam om cursus te geven bij Dicktum.com
Laatst gewijzigd door Krelis op 01 jul 2015, 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

Ernest Dubois schreef:Je kan niet zien hoe hard de staal is, het komt van de smeed proces en hangt eraf aan het techniek van de smid. Je kunnen het weten voorall bij het slijpen en hoe lang hij zijn scherp kant houd. Slijpt hij makkelijk en is hij snel bot dan is het staal aan de zacht kant. Slijpt hij moeilijk en houdt hij zijn scherpte langer tijd dan is het van harder staal.

Is er niet een tweedehands markt in oude (boeren) gereedschappen? Zo ja wil ik het ook graag horen.
Hoe 'slijp' je?
Plaats reactie