Bosmaaier versus zeis.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Regelmatig slijpen do ik met een gewoon strekel. Als ik wat scherper wil dan met een Zweeds strekel met heel fijn korrel. Ik vind het werken met een kunststeen en water koker ook leuk maar die stenen zijn zo snel door versleten. Na een tijd zet ik een nieuwe snijkant op met mijn voet gedreven nat slijpsteen. Ik ben niet so goed in het harren en do dat dan ook nauwelijks. Ik maai ook niet een heleboel.

Maar dit zegt eigenlijk niks over hoe ik "slijp" zie ik nu, maar wat ik gebruik. Ik heb een keer bij de oude melkboer gemaaid en hij heeft laat ziet hoe hij dat deed. Mooi om te zien hoe automatische een vlooiende zijn bewegingen waren met de strekel zelfs voor een ouwe van hoog leeftijd. Het was altijd mijn bedoeling om hem een keer les te vragen maar de man is nu zo, dwz ontzettende, doof en dat gaat niet meer lukken. Weer een man van die oude tradities die, niet dood maar min of meer uit beeld is net als de timmerman, de smid noem maar op en wij zitten hier een beetje de duimen te draaien lijken als dansers in een weiland wanneer wij het proberen.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door JantjeV8 »

uit beeld is net als de timmerman, de smid noem maar op en wij zitten hier een beetje de duimen te draaien lijken als dansers in een weiland wanneer wij het proberen.
En toch noemen ze dat vooruitgang.....
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Yes, wij hebben gebouwen van staal, glas en kunststof zelfs in de woonwijken nu.
Werken, das leuk.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

En degenen die kracht zetten met zeisen doen iets niet goed :fff
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Zoals met enig gereedschap wat dan ook.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

In die zin voegt een bosmaaier met z'n energiehefboom (fossiel vervangt spierkracht) niets toe. Je zweet zelfs meer dan tijdens het maaien met een zeis. Doorgeschoten techniek. Gaat zeer inefficiënt om met de ingebrachte energie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Tim »

Hey,

Vandaag, na een tip van een bekende hier, op het fietsje een prachtige oude zeis gekocht. Drieeneenhalftientje voor zeis, hamer, haarspit en strekel.

Nu nog even zoeken waar de draad in moet :fff

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

Tim schreef:Hey,

Vandaag, na een tip van een bekende hier, op het fietsje een prachtige oude zeis gekocht. Drieeneenhalftientje voor zeis, hamer, haarspit en strekel.

Nu nog even zoeken waar de draad in moet :fff

Tim
Nu nog goed weer en zwoegen maar :?

Waarom een oude gekocht? Was dat een criterium?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Pietje »

Tim schreef:Nu nog even zoeken waar de draad in moet :fff
Zat er geen draad bij? Je beschreef een complete set... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Draad , bedoel je daar bij de beugel die het zwad begeleid ,die zit vanaf de houten boom en dan naar de verbinding maai blad houten boom .De verbinding van het blad [waar een uitsparing in zit ] . 3,5 tientjes is erg voordelig een beetje zeis ben je het dubbele kwijt, een goede wel een viervoud of meer.
De nieuwe zeis boom , daar mocht ik een keer een halve dag mee maaien , vraagt wat minder inspanning en je staat meer rechtop.
Maar wie maait er een halve dag , voer voor een konijn en rogge voor Muls , dat kan best met een gebruikte zeis .
Gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Tim »

Krelis schreef:Waarom een oude gekocht? Was dat een criterium?
Nee, het was om de hoek, ik hoef geen nieuwe en ik gok op een beter mes als hij oud is.

Er staat een vogel in vlucht in gesmeed en er is iets leesbaar als ...RIS

Zegt dat jullie wat?

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

https://youtu.be/sXIwSue7wk4

Philip geeft uitleg.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Tim »

Hey,

Mooi filmpje. Hoe gebruik je de strekel, gewoon van links naar rechts, of ook over het mes trekken?

Tim
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Krelis , je maait mooi het gras voor mijn voeten weg , nu nog een filmpje over het haren van de zeis en ik hoef op de maai dag niets meer uit te leggen , meende ik een mooie bij verdienste te hebben , :weer mis .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door nck »

Ik heb gisteren een nieuwe zeis gekocht.
Ik was de oude meer dan zat. Ik kreeg de gebogen boom niet waar ik hem hebben wilde.
In Duitsland een nieuwe boom gekocht met een 45 cm blad, mooi kort om overal tussen te maaien.
Het geheel lag in een keer goed in de hand. Lekker licht en goed qua houding.
Alleen het blad heeft binnenkort nog een kennismaking te goed met hamer en aambeeld.
Dus nu 1 goede boom met 2 bladen, een lange en de nieuwe korte.

Weer een tevreden man. :D
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie