gecombineerde opgave

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef:Dat laatste klopt als een bus. Als je gaat tegenstribbelen ben je de klos. En als je iemand een eikel noemt, blijf erbij lachen!

Is het simpelste niet een beetje land verkopen zodat je net onder de 3 ha zit?
Deel naar stichting overhevelen. Moest denken aan landgoed Twickel -hoe verschuilen de echte welvarenden zich?
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: gecombineerde opgave

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor jullie reacties , ik zal proberen te antwoorden op jullie voorstellen en vragen .
Brit , een factuur sturen zal geen reactie opleveren , ze sturen mij een uitnodiging om de opgave in te vullen , ze doen alsof het in mijn belang is .Ik heb al eens een bezoekersverklaring overlegd waarin ik hun verantwoordelijk stel voor eventuele schade als gevolg van dierziekten enz . Ik moet ze toelaten en gegevens aandragen , o a de aid heeft middeltjes om dit af te dwingen .
Kreris , Ja dit is de landbouw telling , vroeger werd er geteld hoeveel en wat je had , nu mag je het aantonen .
Door de jaren heen kwamen er steeds meer vragen bij en opeens moest de opgave online ingevuld worden .
Nu is de mest verwerkelijking er bij gekomen en moet je de code,s van de vergunde dierplaatsen opgeven .
Een kennis van me heeft 8 koeien en wat schapen als hobby naast zijn baan ,geen vergunning het zou best eens kunnen dat het net rondom deze houdertjes dicht getrokken wordt en hun zich als brave burgers moeten gaan gedragen .
Of we nu onder perma cultuur gaan of welke andere vorm dan ook ,ik mag[moet] de opgave invullen .
Mro . ik sta bij hun als een gedwee jochie ,pet in de hand en zeg ja meneer ,bied ze koffie aan , en denk vervolgens als je op de rand van de mestput komt geef ik je een zetje .
Maar zoals gezegd vinden ze altijd wel iets,geit zonder oormerk of een schaap die niet op de stallijst staat ,groenbemester niet gesetiviceerd of een flesje antibiotica van 1 jaar oud zonder dat deze in het logboek staat ,en blijf dan maar eens vriendelijk .
Ik hoor een logboek bij te houden met medicijn gegevens stallijsten van elke diergroep ,wanneer we mest aanvoeren zitten daar papieren bij en dan vind team handhaving en controle van de gemeente het ook belangrijk dat ik voor hun ook nog een mapje heb.
Pellet bouwer , een stuk grond verkopen zodat we onder de 3 ha uitkomen , dit zou een optie kunnen zijn al is het wel zo dat de grond omsloten ligt door bos , de grote bedrijven willen graag ons stukje er bij hebben maar dan wel alles ,de 1,5 h a die ik dan weg zou moeten doen is voor hun te klein en dan heb ik ze met hun spuitmachine,s achter thuis .
We zijn een paar jaar terug begonnen met bosaanplant hakhout walletjes en wilgen om zelf hout te hebben nu het meeste hout uit onze omgeving gehakseld wordt voor de bio centrale,s moeten we er aan denken de brandhout aanvoer ook zelf te hebben .
Ook is het zo dat we niet de beste grond hebben weinig bemesten en dus een verminderde opbrengst hebben ,en we de grond dus wel nodig zijn om onszelf en de dieren te voeden. Onze 4,5 ha geeft ongeveer de opbrengst van 2,5 ha goede grond .
Ik heb de gecombineerde opgave weer ingevuld we hebben nu 24 perceeltjes waarvan 8 bosperceeltjes en 1 toegang s weggetje
5 met gras de rest is verdeelt tussen granen aardappels voerbiet bonen enz . Men gaat er bij voorbaat van uit dat de gegevens door een adviseur aangeleverd worden , ik moet dan ook steeds vermelden dit zelf gedaan te hebben naar mijn beste kunnen .
Ik ben opgegroeid zonder internet en heb vast wel weer vouten gemaakt , een adviseur vraagt meer per uur dan ik per week binnenkrijg dus deze laat ik graag achterwege .
Ik denk dat al deze regels enz gebaseerd zijn op de grotere bedrijven en net als D J aangaf we zijn te groot voor een hobby en te klein voor bedrijf ,Een broer van me heeft 8 ha een andere heeft er 10, Zo hebben we wel wat om op een saaie verjaardag over te praten .Landgoed dit zou kunnen als gezamenlijk buurt initiatief ,mijn overbuur woont 6 km verderop en heeft 150 ha en zit aan de strooppot , mijn directe buren zijn geen plattelanders en zullen dit zeker niet doen .Het bos is een water win bedrijf en Staatsbosbeheer
gr John
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Brit »

Hi John,

Ik weet dat de aanpak die ik voorstelde geen oplossing zal zijn, maar ik moest door jouw verhaal denken aan mijn ergenis toen ik weer eens een statenstieken onderzoek moest invullen voor een of anderen overheids-instantie.
Ze laten het overkomen alsof je de uitvekorende bent met de eer om er tijd aan te besteden, maar het weigeren van deelname wordt bestraft met een boete.

De eerste keer heb ik dus keurig netjes niets van me laten horen, en er ook nooit een boete voor gekregen :roll: Daarna nog wel een paar keer netjes ingevuld, maar altijd de neiging moeten onderdrukken om eerst een factuur te sturen voor gedane werkzaamheden, voordat ik de gegevens zou retourneren. Helaas nooit echt gedaan..... :?

Het ergste is als je gegevens dubbel of vaker moet verstrekken aan verschillende instanties. dan zou het mooi zijn als je de ene instantie kan doorverwijzen naar de andere.
De door u verzochte gegevens zijn al reeds bekent bij het ministerie van hupelepup onder doziernummer 707707. Het is alleen zo jammer dat je het gezicht van die ambtenaar niet kan zien als hij het bericht ontvangt......

@ Krelis,

Ik heb echt geen idee meer hoe en wat, alleen dat ie een voorbeeld wou stellen over de regeldruk van de overheid. Sorrie!
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Pietje »

ombudsman?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: gecombineerde opgave

Bericht door dormos »

John,

Is het geen mogelijkheid om een deel van je land binnen de familie te "verkopen"?
Ken je gezinssituatie niet, maar kun je er niet onderuit door bijvoorbeel 1.5 ha aan je vrouw the "verkopen"?
Blijf je dan niet allebei onder de grens waarbij deze onzin begint?

Groet,

Hans
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: gecombineerde opgave

Bericht door jwardenier »

Hoi Brit , Ja het is erg vervelend als je meermalen de zelfde gegevens moet aanleveren .
Bij deze opgave is het elk jaar opgeven wat en hoe je het doet met elk jaar weer nieuwe vragen er bij .
De vraag die tot nog toe steeds terug komt is hoeveel uur we werken .
Pietje , Misschien is het wel een idee om eens een advies in te winnen , de vragen die door de jaren gesteld zijn moeten wel een aardig beeld geven van wat we hebben en hoe we het doen , men uren zijn bekend hoe zwaar de trekker is dat we een maaidorser hebben maar ook hoe groot de mestkelder is tot aan het straatwerk toe , dit jaar was de mestverwerking aan de beurt , een tekeningetje van een paard met mesttank je met injecteur was wel op zijn plaats geweest .
Maar het is allemaal onzin of werkverschaffing voor ambtenaren We zijn voor zover mogelijk zelfvoorziener op 4,5 ha ,van het zaaien van het graan tot het snijden van de ham , ik doe het erg graag en zo volledig mogelijk .Maar wat we doen is in geen vergelijking met een gangbaar boerenbedrijf en daar zal deze opgave voor bedoeld zijn .Bij controle,s verschuild men zich graag achter dat het een europese regel is en dat men steekproef gewijs bedrijven uitselecterend , wel raar dat we er in 1 jaar meermalen bij waren al had men het waterschap en de gemeente ook hierbij gevraagd .Nog raarder dat we het volgende jaar er ook weer bij waren ,maar het staat nergens op dat we er daarna weer bij waren , de laatste controle is 2 jaar terug geweest , k moest dier gegevens van 3 jaar terug overleggen, maar goed dat ik niet veel weggooi ,de administratie van meerdere jaren past in een ordner
Hans , we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd , alles staat op beide namen . De opgave komt op een relatie of U B N nummer , gegevens vragen ze denk ik op bij kadaster . gr John
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: gecombineerde opgave

Bericht door dormos »

John,

Volgens mij kun je prima in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, maar wel bepaalde zaken op je eigen naam hebben staan. Ik ben ook in gemeenschap van goederen getrouwd, maar mijn auto staat op mijn naam, en die van m'n vrouw op haar naam. In gemeenschap van goederen is vooral voor het geval er iets mis gaat; ovelijden, scheiden, faillisement etc.
Ik zou toch eens kijken of het een optie is om allebei bijvoorbeeld 50% van het land op je naam te zetten. Je blijft dan allebei onder de 3 hectare, en je bent wellicht geen bedrijf meer en kan je van je UBN af:
De indicaties zijn:

U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een BTW-nummer.
U adverteert.
U oefent de activiteiten uit om winst te maken.
Voor honden en katten is er naast bovengenoemde indicaties ook nog een getalsmatige indicatie: u heeft in een aaneengesloten periode van twaalf maanden in totaal meer dan twintig honden of katten verkocht, afgeleverd, opgevangen of gefokt. Deze getalsmatige indicatie is, net zoals onder het Honden- en Kattenbesluit, een richtsnoer. Beoordeling of sprake is van bedrijfsmatigheid gebeurt voor honden en katten ook mede aan de hand van hierboven genoemde indicaties.
Groet,

Hans
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: gecombineerde opgave

Bericht door mro »

Eventueel samenwerken met een organisatie uit de zorgsector en evolueren naar een zorgboerderij? Activiteiten voor jongeren met problemen, voor mindervaliden,...

Dan komen er mogelijk meer financiële middelen vrij om al die administratieve rompslomp af te handelen.

Het is natuurlijk wel iets dat je moet zien zitten; evengoed komen er andere problemen in de plaats, minder rust op het erf, veel meer sociale contacten,....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: gecombineerde opgave

Bericht door kockie »

Hans,
Waar komt jouw quote vandaan. Het lijkt me dat het uit de regelgeving voor het fokken van honden en katten komt; daar is pas het een en ander in veranderd, tot grote paniek van een aantal fokkers.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: gecombineerde opgave

Bericht door dormos »

Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Bossie »

Ik weet dat sommige boeren stukken land op een (tweejarig) kind/kleinkind zetten. Waarom ze dat doen weet ik niet, misschien ook een oplossing voor jou?
Plaats reactie