Aardbeien

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Aardbeien

Bericht door Anne2 »

Kokosvezel en turf zijn niet echt ecologisch...
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Aardbeien

Bericht door gerard »

Anne2 schreef:Kokosvezel en turf zijn niet echt ecologisch...
Op de compost na, is volgens mij geen van deze grondstoffen ecologisch.
De turf die ik heb gebruikt is waarschijnlijk nog het meest verantwoorde ingrediënt. Dit veen was in het buitengebied gedumpt, daar heb ik het weggehaald en daarna (met de auto….) naar huis vervoerd.
Potgrond bestaat volgens mij in vrijwel alle gevallen voor een groot deel uit turf (wit- en/of zwartveen). Wordt er geen veen gebruikt dan is meestal kokosvezel de vervanger voor het veen. Voor het maken van vermiculite heb je warmte nodig, de erts moet tot ongeveer 1200°C worden verhit om de uiteindelijke vermiculite te krijgen.

Groet,
Gerard
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardbeien

Bericht door Brit »

Een goede vervanging voor turf en kokos, zijn bladcompost en gecomposteerd zaagsel. Als je wilt voorkomen dat het wat te zuur wordt kan je er een handje vergruisde eierschalen in mengen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardbeien

Bericht door Tim »

Brit,

Kan dat ook met eikel :mrgreen: blad. Eikels genoeg hier....

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardbeien

Bericht door Brit »

Arme jongen :wink:

Ja hoor, dat gaat prima. Ik maak zelf bladcompost van allerlei bladeren en na een jaar is het lastig om de verschillende soorten te onderscheiden. Zelf mix ik er een beetje grasmaaisel doorheen om het composteringsproces op gang te helpen in de winter. Dit gaat erg makkelijk door een laag blad over het gazon te versprijden en dan met de maaier eroverheen. Dan worden de grovere bladeren ook lekker klein gehakt.
Verder lekker nat op een hoop gooien redelijk aanduwen, maar niet te veel. Een beetje met de hand is voldoende.
Na een half jaar kan je het goed als een mulch gebruiken en na een jaar kan je er een mooie rulle compost uit zeven die dus prima kan dienen om turf en kokos te vevangen.

Het vraagt dus wel wat voorbereiding, maar na een jaar kan je je compostbak leeg zeven en daarna gelijk weer een nieuwe starten.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardbeien

Bericht door David86 »

Tim,


Mieren kun je zelfrijzendbakmeel voeren om er van af te komen, mocht je geweten dat kunnen verdragen uiteraard...
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardbeien

Bericht door Tim »

David,

Ik geef het wel aan mijn vrouw :mrgreen:

Tim
Bijlagen
evilgirls.jpg
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardbeien

Bericht door David86 »

:)
..
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Aardbeien

Bericht door gerard »

Tot nu toe verloopt het jaar niet gunstig voor mijn aardbeien. Het formaat en de hoeveelheid is voor eerstejaarsplanten prima, maar als ze gaan afrijpen laat de zon het afweten. En zonder zon helaas geen zoete aardbei. De plek waar mijn aardbeienstelling staat, is al niet echt gunstig. Na half drie draait de zon weg achter de eiken (waar de processierups het helaas wel heel goed doen… :twisted: )
De Lambada-aardbei, die me de voorgaande jaren de meeste problemen gaf, geeft op dit moment de beste smaakaardbeien. En niet te vergeten de Frau Mieze Schindler, die waren de eersten, en overheerlijk.
Grootste tegenvaller is de Kimberly, maakt grote en vele aardbeien maar zuur! Gariguette eigenlijk ook. Ben reuze benieuwd hoe die zouden smaken met zonnig weer.
Ondanks het gebruik van Batobakken had ik door de grote trossen toch behoorlijk veel kniktrossen. Daarom heb ik nu voor de bakken nog een “goot” met gaas gemaakt waarop de trossen kunnen liggen. Dit lijkt een prima oplossing, maar kwam te laat om de meeste kniktrossen te vermijden. Volgend jaar vanaf het begin met deze goot werken, en hopen dat het weer dan wat mee zit. Heb nu toch ook veel regenschade aan de vruchten gehad.
Groet,
Gerard

Foto's gaasgoot later bijgeplaatst
Bijlagen
gaasgoot 2.JPG
gaasgoot 3.JPG
Plaats reactie