Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

In het maisch stadium het SG meten? Door het spoelen verandert het SG. Na het koken weer. Ik zou zeggen: bij twijfel een kwartier langer maischen.

Een vraag. Heb de laatste maand 3 batches gebrouwen. Batch 1 na 3 dagen hoofdvergisting overgeheveld (SG 1020). Bubbelde nog een paar dagen na en stopte toen, wat ik gewend ben voor dat recept. Batch 2 en 3 (ook SG 1020) pasten niet helemaal in de lagervaten, dus een paar liter bij batch 1 gedaan. Die ging weer aan de gang en staat nu na bijna 4 weken lagering nog steeds lichtjes te gisten. SG 1018, smaak prima. Rara? Toch maar een keer gaan bottelen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, zou je je recept willen posten?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Euhhh..... nee.... Die vraag is me al vaker gesteld. Ik denk m'n plan maar zelf trek...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

D J, is dat zon speciaal recept ,Ik heb wel eens wijn wat niet goed uit gegist was gebotteld ,met als resultaat dat de fles leeg schuimt bij openen , zo heb ik vorig jaar morellen likeur gemaakt deze was ook niet goed uit gegist maar volgens het recept kon ik hem bottelen , nu heb ik 2/3 van de fles leeg voordat ik een drup in het glas heb . Gisteren aan het eesten geweest ,klein vuurtje gestookt onder gietijzeren kookpot waarbij de temperatuur niet hoger mocht worden dan 50 gr c .Het duurt erg lang voordat het graan droog is en na vele uren omscheppen vuurtje uit laten gaan en opnieuw opstoken vind ik dat dit toch te lang duurt , de vorige keer had ik een 5 k g nu 25 en dat verschil merk je pas echt als het ge eest moet worden . Nu zou ik een eest oventje kunnen maken , rond gestapelde steen ,met stook opening en een rooster en dan nog een opening om te kunnen omscheppen .Maar misschien heeft iemand een beter idee .
Droog temp mag niet boven de 50 gr komen en een lucht stroming door het graan is gewenst gr J W .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Kun je het niet meerdere keren door een wanmolen laten gaan of anderszins de wanmolen als ventilator gebruiken?

Wijn laat ik altijd uitgisten tot een SG van 990, anders is het gevaar van knappende flessen te groot. Zwarte bessenwijn heeft nogal snel last van een gestopte vergisting. Geen nood, mengen met uitgegiste vlierbessenwijn, versterken met alcohol en je hebt een fijne port.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

De korrel is volgezogen met vocht om dit af te voeren ben ik dus echt warmte nodig ,het graan moet ook enigszins geroosterd worden .
in de oude grote eest ovens hield de meester het proces nauwlettend in de gaten bij de juiste droogte en kleur werd het graan eesten gestopt . Door de warmte komt er ook een luchtstroom door het graan . Nu weet ik wel dat het met een graandroger kan ,daar zit een kachel op gas of diesel gekoppeld aan een lucht rooster kanaal, maar ik wil het graag simpel en kleinschalig houden .Max 25 kg per keer .
J Symoer heeft in zijn boek hiervoor een oventje beschreven , het is natuurlijk aan mij om te ontdekken wat de maatvoering zou moeten zijn . Ik had het volgend bedacht . in het rond klinker,s stapelen met een diameter van 1 m op 50 cm hoog een rooster er in zetten dan veder gemetseld en minderen om schoorsteen er op te krijgen , net als Turkse tannine. boven het rooster een luik of deurtje om bij te vullen en of keren . Rooster gemaakt van een wiel van hooimachine waarop horrengaas komt . onderin het gestapelde deel komt een stook opening en ik vul hem dan aan met geel zand ,heb ik bij de kookpot ook gedaan en dit werkt goed en het stapelwerk blijft mooi op zijn plaats . hoe hoog het rooster zal moeten komen weet ik nog niet dit zal afhangen van het vuur maar bij een klein vuurtje lijkt mij 50 cm wel aardig goed, al zal ik dit wel eerst uit testen .Na ruim 8 uur omscheppen en roeren heb ik de mout in de zone droogkast gelegd,om helemaal te drogen , misschien zit hier ook wel een oplossing in .
Zwarte bessen wijn gebruik ik het recept voor uit L v H Land , is bij ons altijd het eerste op, gist wel volledig uit ,ik heb dan weer moeite met pastinaak wijn , mousserend . maar soms een klein bommetje
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

In welk boek van Seymour staat dat oventje beschreven? Je zou het een keer kunnen bouwen om te proberen. Rooster in hoogte verstelbaar. Ik neem aan dat de rookgassen niet door de mout zullen gaan?
Ik zou kleiner beginnen. Een kilo of 7 in één keer. Genoeg voor 4 kratten. Of wil je een café beginnen?

Hmmm. Pastinaak gist hier weer wel altijd snel en volledig uit....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Hij staat in leven van het land , de werkwijze staat daar ook omschreven , het biertje zoals daar omschreven heb ik gemaakt , alleen had ik de hop niet goed bewaard waardoor de smaak als gersten nat of pap zonder melk smaakte , ook toen heb ik in de kookpot gemout .
Het recept is gekookt water afkoelen naar 62 gr en dan de mout er in en een nacht laten staan , dus geen gepruts van eerst 45 dan 63 dan enz. , deze werkwijze spreekt me erg aan . Nee ik ga geen café beginnen maar als ik toch langere tijd er aan moet werken kan ik net zo goed 25 kg in een keer doen , maar ik zal wel je raad opvolgen en eerst kleine partijtjes te gaan uitproberen .
Het rooster verstelbaar maken lijkt mij ook goed als dan het vuurtje te heet is kan het rooster opgetrokken worden .Al maakt de bouw wel moeilijker.
Zoals het oventje afgebeeld staat gaat de rook door de mout , dit zal ook wel de smaak beïnvloeden , rookbier?.maar als de smaak goed is vind ik het prima .Het lijkt dat de oude eest ovens op dezelfde manier werkten , maar ik kan tot nog toe geen ervaring s deskundige vinden ,gr J W .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Tim »

Hi,

Hier staat ook een plaatje van zo'n ruimte: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eesten

Ik vind het reuze interessant, maar heb geen ruimte voor meer projecten... :cry:

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

John,

Toch zou ik eerst ervaring op gaan doen met gekochte mout en gist, gaan prutsen met maischschema's en beproefde recepten. Je leert ervan en je weet hoe een zelf gebrouwen biertje hoort te smaken. Anders lijkt het een beetje op motorracen, terwijl je nog moet leren fietsen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Een biertje maken volgens een recept met gekochte grondstoffen , ik heb de 3 e brouw achter de rug , maar vind dit net cake bakken , even naar de super zelfrijzend bakmeel en wat suiker en boter kopen en dan bakken in elektra oven , zit voor mij geen uitdaging in en ook al smaakt het erg goed ik blijf ontevreden , het is net als met ham ,biggen fokken voeren met zelf verbouwde granen slachten en dan de ham zouten en na 8 maand heb ik een ham waarvan ik smul en precies weet wat het dier gegeten heeft hoe het leefde .En natuurlijk maak ik fouten en hoop daarvan te leren , en ik hoop ook van mede zelf makers te leren , zo heeft een bevriende zelfvoorziener mij geholpen om het worst maken te perfectioneren,we zijn samen aan het brouwen geweest en weten dat we elkaar om raad kunnen vragen .
Het schijn bij Noren het heel gewoon is dat men zelf mout en ik heb daar ook een complete beschrijving van het proces gevonden ,alleen gebruiken ze daar elektra verwarmingselementen , kiemen drogen en mouten en alle apparatuur en zelfs een paar recepten .
Je hebt gelijk wat betreft het uitproberen ,en daar zal ik ook zeker me doorgaan maar daarnaast knaagt het aan me wanneer ik mijn eigen verbouwde gerst weer als kippenvoer moet gaan gebruiken , We zijn al heel wat jaartjes met zelf maken bezig op mijn 18 e jaar kocht ik mijn eerste varken molk ik een geit en slachtte mijn eigen kippen .De laatste 20 jaar vol thieme. En de super ja daar komen we ook ,weliswaar niet vaker dan eens per maand , en als mijn mout mislukt zo als nu het geval is ,ik had de eerste eest temperatuur te hoog waardoor de korrel sloot en vocht vasthoud , dan wordt het weer kippengraan of vermaal ik het tot varkensvoer , maar ik kan het niet laten om het weer te gaan proberen .En Tim , jou lingk bevestigd dat de rook door de mout gaat ,bedankt hiervoor . gr John
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Dutch John schreef:Euhhh..... nee.... Die vraag is me al vaker gesteld. Ik denk m'n plan maar zelf trek...

Groet,
DJ
Nounou.. het was bedoeld om je te helpen, er zijn immers vele variabelen van invloed op het eind-SG en een recept kan aanknopingspunten bieden om te zien of iets is mis gegaan danwel of het gewoon uitgegist is.
Uit je omschrijving haal ik in ieder geval dat je na 3 dagen gisting al overhevelt. Dit zou wel een oorzaak kunnen zijn, maar het blijft gissen nu. Waarom hevel je zo snel over? Wat denk je daarmee te bereiken?
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

jwardenier schreef:En natuurlijk maak ik fouten en hoop daarvan te leren
Hoewel het me erg moeilijk lijkt om zelf te mouten, ik vind het super dat je het probeert. Beetje tegen de stroom inroeien.

Wat ik zo snel zie is dat de 50 graden stap inderdaad heel belangrijk is, en ook lang duurt. Ik zou een oventje maken waarbij de rook niet door de mout gaat. Rooksmaak is snel erg overheersend. Als je 10% rookmout in een biertje doet, smaakt het voor mij al naar vloeibare makreel.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Tim »

jwardenier schreef:En Tim , jou lingk bevestigd dat de rook door de mout gaat ,bedankt hiervoor . gr John
Mmm, zouden die kleine schoorsteentje juist niet de vochtige lucht afvoeren dmv de trek in de schoorsteen?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Paide schreef:Waarom hevel je zo snel over? Wat denk je daarmee te bereiken?
Heb ik niet zelf bedacht, maar in de artikelen op hobbybrouwen.nl lijkt de algemene consensus om over te hevelen als de felle hoofdvergisting voorbij is. En dat is bij dit recept na een dag of 3-4. De reden van het overhevelen is de dode gist kwijt te raken. En inderdaad ligt er dan een liter bezinksel op 16 liter totaal. In de hobbypakketten staat aangegeven dat je 10 dagen moet gisten. Ik heb dat braaf gedaan, ondanks dat ook toen soms de felle vergisting na een dag of 5 voorbij was. Ik vond de smaak van die pakketten toch minder. Hoeft natuurlijk niet daar aan te liggen, maar ik volg bij gebrek aan ervaring liever de algemene consensus, dan de toch vrij algemene handleiding bij zo'n pakket.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie