Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Dutch John »

Wij raken de helft van de opbrengst van onze moestuin kwijt aan concurrentie. Bladluis, slakken, rupsen, merels, duiven, kraaien, muizen en een incidenteel konijn vreten hier mee. Nu ben ik niet van het spuiten, dus moeten we andere oplossingen zoeken. Zo hebben we dit jaar de suikermais tijdens het opkomen afgenet. Vorig jaar ging 80% verloren, nu niets.

Nu kun moeilijk alles afnetten en bijvoorbeeld rupsen kun je er niet mee tegenhouden. Dus tips in de breedste zin zijn welkom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Blijfhopen »

Probeer eens een ring van koperplaat rondom belangrijke planten. Het schijn te helpen tegen slakken.
Al gedacht aan de slakkenkorrels van een firma die een "ecologische stijl" heeft ?
Slakken eten ervan, zijn voldaan, kruipen weg en blijven weg.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door David86 »

john

voor slakken:
biervallen
cocao doppen rond je planten
koperlint zoals gdej al zei
plantenpotjes vol stro neerleggen en die geregeld legen schijnt ook te werken de slakken komen vast te zitten in het stro word gezegd ik heb deze methode nog nooit geprobeerd
of met dag en dauw opstaan en een controle rondje doen , alle gevonden slakken aan de kippen voeren of ergens anders de vrijheid geven


vogels
grotere volgels maar dan van plastic in de tuin plaatsen , wat jammer is is dat er ook vogels voor de bovengenoemde slakken komen die je dan weer weg jaagt
een cd aan een touwtje doet het ook aardig bij wat schuwere vogels deze maakt voor het beeld beweging in de tuin onder invloed van zon en wind
opengesneden emmers over kwetsbare planten bied ook een redelijke bescherming tegen vogels , tegen de tijd dat de planten de emmer overgroeien zijn de groot en sterk genoeg om hun eigen boontje te doppen

konijn: dood laten schieten door de lokale jager en over een paar weken met wat pruimen een dagje op de kachel stoven ?


luizen

zeep en spiritus mengsel spuiten
brandnetelthee spuiten
ik denk dat tomatenblad/aardappelblad thee spuiten ook werkt maar heb dat nog nooit geprobeerd
met de tuinslang van de bladeren afspuiten
op de site van palmvrienden las ik dit:

Lookaftreksel:

Dit middel helpt bladluis te bestrijden omdat knoflook zwavel bevat dat niet alleen toxisch is voor de bladluis maar daarenboven een antibacteriële en schimmelwerende functie heeft.

Het afwasmiddel in dit mengsel breekt de lichamen af van ongedierte met een zacht lichaam, zoals bladluizen.

Verstuif direct op de bladluizen en behandel de hele plant maar vooral de onderkant van de bladeren, stengels en bladstelen.

Benodigdheden:
•een paar teentjes geplette knoflook of 1-2 koffielepels look in poeder
•water
•vaatwasmiddel
•een degelijk gereinigde verstuiver

Bereiding:
1.doe een halve of 1 liter water in een pannetje en breng het aan de kook
2.voeg de knoflook erbij
3.laat een paar minuten koken en doe het vuur uit
4.laat het aftreksel afkoelen
5.voeg er een scheut afwasmiddel aan toe
6.doe het aftreksel in de verstuiver

Gebruik:

Test het mengsel eerst even uit op een onopvallend blad om na te gaan of het de plant niet beschadigt. Indien na 1-2 dagen geen schade aan het blad te zien is, mag je de hele plant bestuiven


deze ga ik snel testen

voor rupsen geen idee

gr
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door David86 »

weet er ook iemand een verantwoorde reparatie behandeling voor een koolvlieg infectie ? ik ben te laat geweest met koolkragen plaatsen en ben nu al 2 rooie kolen kwijt aan dit rotte vliegje
..
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Hennie »

Ik ben een beginner met mijn moestuin.
Vabndaag werd ik verrast door een leger rupsen die mijn boerenkool aanvallen. Ik ben dus te laat om iets met gaas te doen. De broccoli wordt ook al benaderd. Kan ik hier nog iets tegen doen?

:cry: Hennie
Bijlagen
boerenkool (1024x919).jpg
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Brit »

Ecostyle heeft iets dat speciaal tegen rupsen is. Het is biologisch en bestrijd niet de andere insecten die jouw helpen. Ik dacht dat het Spruzit heet, maar je moet het maar voor de zekerheid even navragen bij een tuincentrum.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Hennie »

thnx Brit. Ik heb het middel gevonden. Het is weliswaar toegestaan bij biologische productiemethoden, maar het bestrijd meteen alle insecten. Dus ook de hommels en de bijen. Die wil ik liever in de buurt houden
Natuurlijk hoef ik het alleen maar op de boerenkool en de broccoli te spuiten, maar toch.... Ik heb 8 broccoliplanten en ca 20 boerenkool staan.

Ik heb net de planten leeg geschud. Dat leverde een stuk of dertig rupsen op. Die liggen nu op de voerplek voor de vogels.

Ik kijk het nog even een dag of wat aan.

groet Hennie
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Tim »

Hennie,

Plukken, elke morgen, elke avond.

Ik zit al op 500+ Colorado kevers.... :evil:

Tim
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Hennie »

Tim schreef:Plukken, elke morgen, elke avond.

Ik zit al op 500+ Colorado kevers....
Wat doe je er mee? Aan de vogels voeren....NCK wilde de rupsen roosteren in de vuurkorf... is te verwachten van een kachelfanaat :fff
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door nck »

Een gevleugelde uitspraak van onze great dictator was: "daar kun je nog geen cavia in cremeren!!"
Achteraf bleek dit reuze mee te vallen.
Dan zijn een paar rupsjes in de vuurkorf nog niet zo heel extreem lijkt me.

:fff
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Hennie »

Morgen eten we broccoli met krokant geroosterde rupsjes..... hehe :twisted: toch een manier gevonden om niet alleen maar 'plant' uit de tuin te serveren :mrgreen:
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door kockie »

[Disclaimer] De hierboven genoemde uitspraak was niet van the great dictator [/disclaimer]

Ik wil nog wel een andere uitspraak noemen: "Wat je doodmaakt moet je ook opeten". Ik zal geen namen noemen, maar dit icoon vertoont een geheel toevallige gelijkenis (bril wegdenken) :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door nck »

Oud nieuws.

Een verwormde appel is de voorloper van het saucijzen-broodje.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door nck »

Excuus, groot opperhoofd.
Meende stellig dat dit een opmerking uwerzijds was.
Ik zou zo iets nooit durven zeggen, dus blijft er maar 1 mogelijke dader over.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Bestrijding van beestjes en ander ongedierte

Bericht door Lycopoda »

Konijnen/vogels:
De konijngevoelige rassen hebben we in een omheinde groentetuin (40 cm hoog 'nertsengaas'). Daarbinnen wordt het zaaigoed beschermd met gaas tegen de duiven en merels (repen kippengaas met aan de uiteinden hout zodat we ze bol over de bedden kunnen leggen). Aardappelen, asperges, courgettes, pompoenen, witlof, mais en rogge gaan op de 'akker'. Ook daar moet de jonge aanplant een paar weken beschermd worden tegen de duiven (dit jaar vergeten en bijna alle pompoenplantjes kwijt). We hebben nog geen oplossing voor vogelvraat in de fruitbomen. Ik vrees dat we die oogst moeten blijven delen met onze gevederde vriendjes.

Insekten:
Wortelvlieg houden we succesvol weg door het wortelvak te omheinen met 1m hoge vitrage. Wortelvliegen vliegen namelijk niet hoger dan 50 cm. Overige insecten worden regelmatig weggevangen en vermorzeld (voornamelijk coloradokever, aspergehaantje, munthaantje, en koolwitje). Koolvlieg hebben we (nog) geen last van, dus hebben we nog geen koolkragen hoeven gebruiken. De zwarte bonenluis in onze tuinbonen worden tot nu toe succesvol in de hand gehouden door lieveheersbeestjes. Hoeven we zelf niets voor te doen, die komen vanzelf op de luizen af. Zorg ook voor veel bloemen in de groentetuin, die trekken zweefvliegen aan, die op hun beurt weer veel insecten oppeuzelen. Spinselmotten in de fruitbomen: flink schudden dan komen de rupsen aan draadjes naar beneden hangen en kan je ze in een zwaai verzamelen. Tegen kleine wintervlinder hebben we vanaf de herfst lijmbanden rondom de stammen. Nestkastjes in de tuin (pimpel- en koolmees) bieden leefruimte aan enthousiaste insektenverdelgers.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Plaats reactie