opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

ik kijk graag bij een ander in de tuin

ik ben in april begonnen met het opbouwen van deze tuin , na 3 jaar op 200m2 geboert te hebben ben ik over gegaan op een lapje van 800m2

wij rekenen er op hier met 2 gezinnen van 2 volwassenen en een kind van te eten
PIC_0046.JPG
het konijnenhok , als het gras goed staat gaat het nachthok en de konijnen erin
PIC_0047.JPG
de "asperge bult" op het moment staan er kolen , de asperges staan in de kas groot en sterk te worden deze worden gepoot na de kool-oogst
PIC_0049.JPG
een van de twee paddestoel bedden beide bedden liggen aan de schaduw zijde van een kas , in de halfschaduw dus , mijn kassen zijn al vroeg ik het voorjaar gekalkt
ik teel populieren leemhoed en fluweelpotje , shi take's wil ik gaan doen als ik voor weinig veel eikenhout kan regelen
PIC_0050.JPG
bed twee
PIC_0054.JPG
kijkje in de grote kas
PIC_0060.JPG
broadview walnoot op de hoek van het terras

kruidenbult aan de zonzijde van de kleine kas kruiden staan op een bult omdat ze het naar mijn idee beter doen als ze geen extreem natte voeten krijgen (wat hier op het maaiveld nog wel eens gebeurd in de hollandse klei (kon geen foto meer plaatsen)
PIC_0065.JPG
het groentenbed , in het groentenbed waar ook de aardappels en uien in staan van de volgende foto heb ik 15m3 gft compost doorheen gespit het veld is ongeveer 300m2
PIC_0069.JPG
uien aardappels en aardperen lekker aan het groeien
PIC_0072.JPG
beetje slecht te zien maar achter de bult snippers is een boomgaardje met 22 fruitbomen appel peer pruim kers perzik in het najaar word de andere helft aangeplant
PIC_0063.JPG
tomaten aan zonzijde van grote kas voetjes in de snippers ivm vochtverlies van de toplaag

aan de windzijde van de tuin staan wilgen die geknot worden , de tenen zorgen in de winter voor verwarming van de grote kas waar de citrussen en andere sub-tropische gewassen overwinteren

rondom het perceel staan druiven die gespallieerd worden johaniters solarissen boskoops glorie en witte van der laan

onder de schuur is een waterput geplaatst voor het bewateren van de asperges , ons slootwater is zoet maar het grondwater is brak , asperges zijn gek op brak water

aan de zonzijde van de grote kas is een terras geplaatst voor de vrouwen en kinderen en waar wij een sappie doen als het werk klaar is , dat terras is rondom beplant met frambozen en een rij bessen

een kleine indruk mijn tuin

ik zou die van jullie ook graag zien

gelieve niet te zeiken over hoe ik dingen benoem of miereneuken over mijn manier van doen daar heb ik geen belang bij
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ik heb nog geen foto's van mijn kleine tuintje, maar ik kan er wel wat over vertellen. Ik ben aan het mulchen geslagen na wat tips en zoekwerk op internet. Paar vierkante meter wordt nu voor het 2e jaar gebruikt (nadat de konijnen vorig jaar de boerenkool soldaat hebben gemaakt. Heb nu staan: uien, een paar aardappelplanten, pluksla, wat wortels, basilicum, komkommer, pompoen, courgette, pastinaak, tomaten, prei en 2 kruisbesstruiken

Het is mijn eerste tuinjaar; nog 9,5 jaar te gaan voordat ik echt resultaat kan verwachten. We vreten ons bijna te barsten in de sla op dit moment. Onze jongste zoon heeft gisteren met een dikke grijns de kippen een kruiwagentje gebracht. Heb aan de noordkant van het tuintje in wording 30cm wilgenstekken gepoot die nu op 1 na allemaal ruim begroeid zijn.

Voor volgend jaar staan op het verlanglijstje: aardbeien (in bakken), paprika, peper, boontjes, verschillende kolen (ben nog op zoek naar een zuurkoolplant ;) ), pizzaplanten. Verder zit ik er over te denken om de boomgaard van m'n ouders uit te breiden en wil ik leren bomen enten. Een kasje is in opbouw inmiddels. Ik zal eens proberen foto's te schieten.

Mensen die me vragen waar ik de tijd vandaan haal voor "alle projecten" vertel ik gewoon dat de TV ook uit kan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door tiho »

David, ik kan dat niet realiseren hoe en waar ik woon. Ik voel toch wat jaloezie opborrelen. Mooi werk ziet er goed uit
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

kockie

een groenekool plantje kan ik wel voor je regelen , het zuur maken moet je dan weer zelf doen :)

ik heb me er wat over in gelezen en als de gelegenheid zich een keer voordoet ga ik zeker eens een babbeltje maken bij iemand die het vaker gedaan heeft

het is als met veel projecten die samenhangen met ecologischer leven , het vraagt allemaal skills die stuk voor stuk aangeleerd moeten worden , een byzonder tijdrovend proces maar een machtige reis om te maken :
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

tiho

ik heb de ruimte ook niet , die heeft de landarbeidersvereniging waar ik lid van ben geworden om de lap te huren

gr
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

David,

Je was toch al van plan een keer te komen kijken, dan kun je hier onze experimenten met mulchen aanschouwen. Heeft voordelen, maar ook nadelen. Nog een tip: die walnoot gaat pas over een jaar of 12 dragen. Investeer 30 euro in een echt boompje dat na 2 jaar al wat brengt. En zet die zaailing ergens aan de rand van het terrein. Dan is ie niet verloren.

Zet aardperen op een plek waar je ze voor altijd kunt laten staan. Het is tuig waar je nooit meer vanaf komt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

john

de walnoot is geënt ik heb me laten vertellen/voorliegen dat hij dan binnen 3 tot 5 jaar van start gaat broadview schijnt zowiezo een snelle jongen te zijn

mulchen heb ik vaker over gelezen maar heb nog geen tuin gezien waar het toe gepast word dat lijkt me een keer intressant

aardperen probleem is bekent maar het is gebleken dat de opbrengst beter is (in mijn beleving) als ze mee bewegen in de wisselteelt

gr
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

kockie

heb je al foto's ?


groeten
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ehh nee, maar al wel een paar M2 erbij in gebruik genomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Momenteel ongeveer een 80m² in gebruik:

Afbeelding

De helft in het voorjaar ingezaaid met phacelia (links bovenaan op de foto), vanwege tijdsgebrek :)

Vervolgens staan er vanaf de uitgebloeide phacelia momenteel:

Raapjes, warmoes, radijsjes, Chinese kool, late wortel, spinazie, knolvenkel, selder, broccoli, paprika, pepers, aubergines, prei, rucola, pompoen, courgette, patisson, ajuin, wortel, tomaten, boontjes en suikermaïs.

Onder glas momenteel nog prei en bloemkool zaailingen.

Naar volgend jaar toe:
- geen tomaten meer in open lucht :) Eerste jaar ging dit perfect, sinds toen niks als aardappelrot
- patissons hebben veel meer plaats nodig!
- asperges proberen volgend jaar

Ik probeer af en toe eens een update te posten :)
Huisje breek mij niet...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door holtere »

wij kunnen iedereen asperges aanbevelen!
Onze tips: neem een ras dat je ook "groen" kunt eten zoals Baklem. Deze verhouten niet zodra ze uit de grond komen.
Wij hebben nooit heuveltjes gemaakt maar snijden gewoon de groene stengels af net boven de grond. Je hoeft niet te schillen, twee minuten koken: Klaar!
Al 15 jaar eten we van twee rijtjes van 5 meter. Dit jaar echter wel voor het laatst geweest :(
Er is geen groente waar je zo weinig werk mee hebt 8)

Grz,
Holtere
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

holtere schreef:wij kunnen iedereen asperges aanbevelen!
Onze tips: neem een ras dat je ook "groen" kunt eten zoals Baklem. Deze verhouten niet zodra ze uit de grond komen.
Wij hebben nooit heuveltjes gemaakt maar snijden gewoon de groene stengels af net boven de grond. Je hoeft niet te schillen, twee minuten koken: Klaar!
Al 15 jaar eten we van twee rijtjes van 5 meter. Dit jaar echter wel voor het laatst geweest :(

Holtere op welke grond "tuin" jij ? ik weet uit ervaring dat in natte klei asperges niet floreren:) bij mij staan ze op een heuveltje i.v.m. natte voeten
holtere schreef:Er is geen groente waar je zo weinig werk mee hebt 8)
Rabarber en egyptische ui :)

Groeten,
..
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door holtere »

Wij hebben hier "lemig zand"
Asperges zijn wel van het zand. Ik weet niet of dat het te maken heeft met het al of niet recht blijven van de asperges.
Voor de meeste mensen moeten ze allemaal recht zijn en even dik. Als je die van ons ziet zitten er kronkels in van de kluiten grond waar de plant omheen gaat i.p.v. recht omhoog. Ook in dikte schelen ze. Soms zijn ze wel een halve meter hoog en zijn de toppen al open. Maakt allemaal niet uit ze smaken er niet minder om.
Het is echter wel mogelijk dat de plant niet natte voeten houdt dan doe je dus goed met een verhoogd bed. Het idee van boven de grond oogsten (groen dus) blijft dan intact. Op het zand zijn de bedden wel een halve meter opgehoogd boven de wortels. Jaar na jaar komen die ook omhoog door het steken. Na negen jaar of zo worden de velden geruimd.
Bedenk nu eigenlijk dat we dit jaar nauwelijks geoogst hebben. te koud maar onze bedden zijn ook uitgeput.

Grz,
Holtere
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Blijfhopen »

@Holtere
Ben je destijds uitgegaan van zaad of heb je planten gekocht ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Oei, ik zou nog eens foto's posten. Had ze al wel gemaakt, maar niet geplaatst...
tuin01.JPG
Op bovenstaande foto een schuine shot door mijn tuintje. Alles is gemulchd. Je ziet van links naar rechts: wilg, aardappel, pluksla. ui, basilicum, andijvie en pastinaak
tuin02.JPG
Ander shot van zelfde stukje tuin.
tuin03.JPG
Hier ook een shot van mijn kasje in aanbouw. Staat u nu op een stevig onderframe op een andere plek. Nu daar nog eens mee aan de gang.
tuin04.jpg
Hier een van de courgetteplanten in ontwikkeling (in m'n andere stukje tuin). Is nu een mooi ontwikkelde plant geworden
tuin05.jpg
Andijvie is het wat hier groeit
tuin06.jpg
Een paar suikermaisplantjes. Zijn nu wat geel aan het worden, net als de pompoenplant die op ongeveer dezelfde plek staat.
tuin07.jpg
Werk in het verschiet. Het hele stuk binnen het gaas is inmiddels bedekt met een dikke laag organisch materiaal, maar nog niet beplant.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie