Welk vlees verzorg jij zelf?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Welk vlees verzorg jij zelf?

Bericht door David86 »

goed en eerlijk vlees verzorg ik voor een gedeelte zelf , wij eten al niet veel vlees rund en varken zijn hoogstens 1 maal per week bij ons op het bord te vinden


ik heb konijnen (hollanders) makkelijke rustige konijnen zonder poespas en eigenlijk een mooi maatje
kalkoenen (bastaarden) harde kalkoenen middelmatige groeiers maar slapen zelfs met kerst op het dak van het nachthok ( de ouderdieren dan ,de jongen zien de kerst meestal niet)
kippen (plof, hollands blauw en poule de bresse) 3 soorten omdat ik kip een belangrijke vleessoort vind en ik er nog niet over uit ben welke ik het fijnst vind werken, wellicht word het een kruising van de vorige 3 (ik weet het plofkippen kweken is niet makkelijk)

ik heb afgelopen jaren wat geexperimenteerd met voeding en huisvesting en heb besloten deze zomer een eerste "grote partij" op te kweken en deze middels "pressure canning" (nederlandse benaming zou ik niet weten) en diepvries te preserveren een konijn en een normale kip eten wij twee dagen van een kalkoen eigenlijk alleen met vrienden en dan blijft er nog genoeg over om een week of twee van te snacken op brood te doen of nogmaals te bereiden in soepen/ frituur gerechten etc de plofkip heb ik dit jaar voor het eerst maar verwacht 4 a 6 dagen van een plofkip van 10 weken oud te eten (soep meegerekent , van een normale kip eten we 1 dag de borst 1 dag de poten en de vleugels en wat er dan nog over is wordt een dagje op de kachel of de petroleum brander gezet met water ui en knoflook en tot een soepbasis gekookt) wij zijn geen grote vlees eters maar ik geloof dat het wel goed is wat vlees te eten , zeker met opgroeiende kinderen en het verhaal met vetzuren en lichaamscellen

voor de plofkippen is het nog even zoeken naar welke leeftijd het geschikst is voor de dieren ivm de toch wel extreme groei, mijn dieren leven niet heel lang maar als ze leven wil ik dat ze een zo vol en tevreden mogelijk leven hebben, voor wie het zichzelf afvraagt, ja je proeft het als een dier gevarieerd gegeten heeft en los heeft gelopen , ze zijn een tikje minder mals maar winnen het altijd op smaak van supermarktvlees

ik heb alleen kleinvee omdat ik de ruimte niet heb om een varken of rund te mesten bovendien eten wij graag gevogelte en zijn deze makkelijk zelf te slachten/uit te benen

slachten en plukken of stropen gebeurt altijd met de hand

het doden gaat rustig en respectvol het slachten en plukken/stropen is wel routinewerk


welke dieren gebruik jij, hoe verwerk je ze en waarom juist dit dier en dat ras ?
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door tiho »

Een plofkip staat niet bepaalt synoniem aan een kip die het naar zijn zin had en buiten liep :idea:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

het is het ras waar ik naar refereer ,het dier zit genetisch zo in elkaar dat het hard groeit

ik denk dat je er niet bij stil staat de de gemiddelde plofkip 38 dagen leeft en exact 30x30 cm ruimte heeft om te leven, zijn hele leven een biologische kip heeft het beter die heeft 1mx1m en ik meen 12 dagen extra

het dieronvriendelijke zit voor het grootste deel niet in het ras maar in de wijze waarin in het gehouden word.

feit is dat de genetische eigenschappen van het dier byzonder intressant zijn

als je ditzelfde dier 10m2 per kip permanente weidegang geeft is het nog steeds een plofkip hij groeit nou eenmaal hard maar het dier heeft wel een net leven waarin het zichzelf kan zijn en kan bewegen


wie gebreken ziet in het mijne gaat naar huis en ziet de zijne , zijn daar geen gebreken dan mag hij van de mijne spreken

welke kip eet jij tiho?
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door tiho »

Degene die mijn vrouw koopt, bakt en op mijn bord legt.
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

Hallo

Dat is toevallig we hebben net vandaag wat vleeskuikens,
om zelf zo netjes mogelijk groot te brengen en daarna te slachten.

Ik heb om deze reden ook voor het kippenras bielefelder gekozen,
maar de eieren willen geen kuikens worden :(

maar als er tips zijn om de kuikens netjes groot te brengen lees ik het graag!!

groet Andre
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

degene die je vrouw in de winkel koopt en op je bord legt ? en dan lever je commentaar op mij ? serieus ?
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

andre schreef:Hallo

Dat is toevallig we hebben net vandaag wat vleeskuikens,
om zelf zo netjes mogelijk groot te brengen en daarna te slachten.

Ik heb om deze reden ook voor het kippenras bielefelder gekozen,
maar de eieren willen geen kuikens worden :(

maar als er tips zijn om de kuikens netjes groot te brengen lees ik het graag!!

groet Andre
waarom een bielefelder ?

doe je aan machine broed of natuurbroed ?

hoe oud is je haan ?
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door tiho »

Rustig maar hoor. Ik vind de naam plofkip niet synoniem staan voor zoals ik het zeg. Dat is geen commentaar voor wat je ermee doet verder. Staat er dan echt in de rassenlijst Plofkip?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Dutch John »

We zijn nu een tijdje bezig met kleinschalige kippenfok. Qua voerconversie zijn konijnen interessanter, maar konijnen leggen geen eieren... Het kippenras dat we gebruiken kan ik het best omschrijven als "bastaard". Redelijk groot en gemiddeld elke twee dagen een ei. Langzame groeiers, maar totaal geen uitval, ondanks dat ze niet geënt zijn en moeten vreten wat op dat moment de pot schaft. Uitstekende broeders, wat bij de moderne vlees- en legrassen lastiger is. Hoewel het broeden met een kastje betrouwbaar is, vind ik dat een gedoe en verspilling van elektriciteit. Denk daarbij vooral aan de constante warmte die jonge kuikens nodig hebben. Een hen kan dat allemaal zelf, zonder dat je er veel werk mee hebt.

We hebben geëxperimenteerd met de moderne vleesrassen. Het lijkt op een kip en levert snel veel vlees, maar dat is het enige. Na 6 weken kunnen ze elk moment spontaan dood neervallen. Ze groeien zo snel dat ze niet op stok kunnen en daardoor in het zand slapen en zijn zo vatbaar voor ziektes. Ze drinken veel meer dan bastaarden, waardoor ze zichzelf behoorlijk vervuilen. Met zomerse temperaturen is het dan een keer gebeurd met zo'n beestje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

Hallo David

Ik heb voor bielefelders gekozen, omdat ze goed tegen elk weer kunnen, groot zijn en redelijk eieren leggen,
en ik denk dat de buizerd of havik zulke grote kippen ook niet echt ziet zitten.
De hennen en haan zijn plm 1 jaar oud, voor het uitbroeden heb ik een krieltje die dat als hobby heeft, maar een klein broedmachientje hebben we ook eens geprobeerd maar ook zonder resultaat .

Groet Andre
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Albert van WdJ »

andre schreef:De hennen en haan zijn plm 1 jaar oud, voor het uitbroeden heb ik een krieltje die dat als hobby heeft, maar een klein broedmachientje hebben we ook eens geprobeerd maar ook zonder resultaat .
Zijn je eieren dan ook niet bevrucht?
Of zijn ze dat wel en komen ze niet uit?

Albert
Change, before you have to.
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

Tja ik denk dat de haan het niet doet, want in de eieren is niks te zien als je ze kapot slaat.

Maar hoe kun je in een vroeg stadium zien of ze bevrucht zijn ??
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

als je de eieren na een week broeden op een een zaklamp zet kun je een donkere plek in het ei zien waar het kuiken groet en wat aderen enzo een onbevrucht ei zie je niks in , soms moet je wel een beetje draaien met het ei op de zaklamp om het kuiken in zo'n vroeg stadium te zien.
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door tiho »

Op de praktijkschool in Barneveld deden we dat met een schouwlamp. Daar kun je het ei gewoon opzetten zodat hij oplicht. Klinkt heel ingewikkelt, maar het is gewoon een lamp in een ander modelletje.
Bijlagen
ei_van_5dagen.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Albert van WdJ »

Wat ook mogelijk is dat de haan het wel doet, maar dat er obstructie is.
Wanneer de cloaca van de hen vervuilt is, of/en er zich veel veertjes omheen bevinden, kan dat de bevruchting ernstig hinderen.
Wegknippen van de veertjes rondom de cloaca kan het probleem oplossen.
Wel een beetje rustig aan en secuur doen. 't Is ook voor hennen een kwetsbare plek.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie