"Stout" methode

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: "Stout" methode

Bericht door kockie »

Ik laat iedere keer dit soort berichten aan anderen zien en denk dan later... wanneer begin ik er zelf eens aan.... Lijkt me toch een stuk prettiger tuinieren!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: "Stout" methode

Bericht door tiho »

weet je zeker dat er dieper ook niets zit dan?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: "Stout" methode

Bericht door Brit »

DJ, wat heb jij gebruikt als mulch?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Stout" methode

Bericht door Dutch John »

Brit,

Voornamelijk gras/hooi en stro. In de herfst ook een dunne laag bladeren. Dus eigenlijk wat voorhanden is.

Tiho,

Nee, de meeste aardappels liggen juist in de teelaarde, met een paar daar strak onder.

Kockie,

Het werkt niet bij alle groentes. Bij bonen kun je het vergeten, die houden niet van koude grond. Anderen kun je pas in een later stadium rondom afdekken. Het is natuurlijk wat extra werk, maar dat verdient zich terug in het wieden en gieten. Ook spoelt de teellaag niet meer dicht door hevige regen en anderzijds droogt deze niet snel uit door directe zon. Nadeel is de lagere temperatuur van de aarde, die blijft lange tijd achter. Daarom is het vaak beter de bedekking bij jonge plantjes een tijdje opzij te leggen tot ze wat groter zijn en de buitentemperatuur zomerse waardes bereikt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: "Stout" methode

Bericht door deleted »

John Seymour was op het eind van z'n carriere helemaal gewonnen voor "hoogtebedden".
Iemand die daarmee werkt ?

G
PS ik werk helemaal klassiek. Moet ook wel want op het hoogplateau waar ik woon is het seizoen een maand later (zaaien/planten pas vanaf 15 mei) en de zomerdagtemperatuur gemiddeld 4 graden kouder. Mulchen zou de seizoensstart nog meer vertragen.
Water valt er in een normaal jaar dan weer meer als voldoende. Gieten is dus niet nodig. (behalve dit voorjaar dan)
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: "Stout" methode

Bericht door Brit »

Gandalf schreef:G
PS ik werk helemaal klassiek. Moet ook wel want op het hoogplateau waar ik woon is het seizoen een maand later (zaaien/planten pas vanaf 15 mei) en de zomerdagtemperatuur gemiddeld 4 graden kouder. Mulchen zou de seizoensstart nog meer vertragen.
Water valt er in een normaal jaar dan weer meer als voldoende. Gieten is dus niet nodig. (behalve dit voorjaar dan)
Mulchen met een dunne laag zwarte compost of klein houtskool zal helpen bij het opwarmen van de aarde :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie