Het elektrisch railtransport.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan Zonnebrand »

Ik ben een tijdje niet aktief geweest op dit forum, omdat het bijna ondoenlijk is in een gemeentelijke bibliotheek aan een forum mee te doen. Ik heb nu zelf een internetaansluiting en dat gaan jullie merken. ;)

Wat hier steeds weer terug keert is het persoonlijke transport, simpel gezegd, het rijblik. Dat heb ik gelukkig niet. Nog niet zo lang geleden de hoge olieprijzen, gevolgd door de recessie, al of niet aangepraat. De dreiging van een oliecrisis in 2010. Het valt niet te ontkennen, de olie piekt en dat werpt z'n schaduwen vooruit.

Desondanks blijft men halsstarrig vasthouden aan persoonlijk vervoer en ook nog eens over lange afstanden. Zoals gezegd, ik heb geen rijblik, nooit gehad en dat komt er ook niet. Mijn fiets doet het verkeer in een straal van 20 km en het station is een half uurtje fietsen. Ik huur dus altijd een stuk vervoer en dat kan ik iedereen aanbevelen.

Ik kan hier wel weer een uitgebreid verhaal gaan houden over de voors en tegens van het elektrisch OV, maar zo'n verhandeling is ook te vinden op mijn weblog., dus daar zal ik dit forum niet mee vervuilen.

De voordelen van elektrisch railtransport in het kort:
  • Alle vormen van duurzaam opgewekte stroom onmiddelijk te gebruiken.
  • Goederen- en personenvervoer met elkaar te combineren.
  • Rekuperatie (terugleveren van remenergie in het net) probleemloos.
  • Modulair op te bouwen.
De mekkerende autoindustrie kan onmiddelijk aan de slag met deze vorm van transport.

Zie ook mijn weblog.

----------Men zegt wel eens:----------
Één pagina dwaalleer vergt 10 pagina's weerlegging,
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan-Sietze »

Jan Zonnebrand schreef:Rekuperatie (terugleveren van remenergie in het net) probleemloos.
Dat kennen ze nog niet in de bij 'NS'...
Probleem is dat het vreselijk duur is om weer een nette 1500V gelijkspanning te krijgen,
dat weegt nooit op tegen het energieverlies van het remmen.


Overigens ben ik van mening dat één volle trein (253 zitplaatsen) over een lange afstand
meer energie verbruikt dan wanneer men allemaal afzonderlijk in een auto stapt.
Een loodzware trein (192 ton) stopt op (bijna) ieder statsion en moet vervolgens weer op snelheid komen,
terwijl een auto (normaliter) gewoon doorrijdt... :wink:
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Speksteenkachel »

Komt nog bij dat een trein zeker hier in het oosten des lands meer leeg dan vol is omdat het spoornetwerk lang niet zo uitgebreid is als in het westen.
Je ontkomt bijna niet aan persoonlijk transport met een gezin, wil je overal op tijd kunnen zijn.
Ik zit eigenlijk te wachten op een betaalbare elektrische auto, die kan worden opgeladen door groene stroom uit het stopcontact.
Als deze voorhanden is zo snel mogelijk benzine en diesel personenauto's verbieden!
Altech Eclips
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door kockie »

Jan-Sietze schreef:Overigens ben ik van mening dat één volle trein (253 zitplaatsen) over een lange afstand
meer energie verbruikt dan wanneer men allemaal afzonderlijk in een auto stapt.
Kun je je mening ook onderbouwen met een berekening? ZO zijn er ook mensen die menen dat een zonnepaneel de energie benodigd voor z'n productie nooit meer kan opwekken, of hetzelfde zeggen over windmolens. Hierover zijn diverse berekeningen te vinden. Over de trein heb ik er nog geen kunnen vinden. Jij wel?

Overigens ben ik het eens met de electrische auto. Ik zou er graag een willen hebben voor de afstanden tot 40 km (>95% van mijn verkeer) en ja, die kun je fietsen, alleen kan ik het klanten met een doodgaande hond niet aan het verstand brengen dat het nog anderhalf uur duurt
voordat ik er ben :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Brit »

kockie schreef:Overigens ben ik het eens met de electrische auto. Ik zou er graag een willen hebben voor de afstanden tot 40 km (>95% van mijn verkeer) en ja, die kun je fietsen, alleen kan ik het klanten met een doodgaande hond niet aan het verstand brengen dat het nog anderhalf uur duurt
voordat ik er ben
En al die spullen die je mee moet nemen!
Wij hebben in onze beuntijd nog wel eens met de trilplaat en een stenenknipper de trein en de tram onveilig gemaakt, maar dat was alles behalve ideaal :twisted:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Carlo »

Het mooiste is nog de dieselelektrische lok!
Dan is iedereen tevreden!
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door kockie »

Carlo schreef:Het mooiste is nog de dieselelektrische lok!
Dan is iedereen tevreden!
:lol: :lol: :lol:
Dat is hetzelfde als een aggregaat gebruiken om met de electrische gazonmaaier je gras te maaien. "Ik maai toch electrisch".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Brit »

Ik denk dat we een goede bekende van ons maar eens moeten vragen of hij een aggregaat op houtgas kan maken....... :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Carlo »

kockie schreef:Dat is hetzelfde als een aggregaat gebruiken om met de electrische gazonmaaier je gras te maaien. "Ik maai toch electrisch".
Toch niet helemaal.
Probeer jij maar eens een mechanische koppeling (met bijbehorend koppelingspedaal) te ontwerpen voor een trein van 5000 ton.
Maar is dit nog wel on topic?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Dutch John »

Brit schreef:Ik denk dat we een goede bekende van ons maar eens moeten vragen of hij een aggregaat op houtgas kan maken....... :lol:
Wordt aan gewerkt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan-Sietze »

Een klein rekensommetje leert dat één koploper net zoveel vermogen keeft als 37 Peugeot 107's (1.0 - 50kW).
Even uitgaande dat 1/3 treinen bijna leeg rijdt, vooral in de avond en nachturen, is het dus voor het milieu beter om de treinen stil te zetten na 19.00u...


Heb ik ook eens een normale nachtdienst, i.p.v. werken tussen 2:00 en 5.30 uur.
Ik werk aan de railinfra, vandaar...
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan Zonnebrand »

Tja, erg veel verstand van het elektrisch railtransport is er nog steeds niet. Tijd voor een cursus! ;)

Het OV is na de oorlog grotendeels gesloopt door de komst van het rijblik. Daar doet men alles voor. Kip en ei-kwestie. Matig OV? Rijblik, desnoods met houtgas, frituurolie en weet ik veel. Maar rijden zal ie. Gevolg, het OV neemt nog verder af en wordt verbust. De bus staat in de optocht.

De motor van de bus is hoe je ook wend of keert een primitieve verbrandingsmotor, die z'n warmte kwijt moet en dus maar de lucht in blaast. 60% van de energie gaat zo verloren. Dat hebben de Zwitsers beter begrepen. Er is op z'n minst een trolleybus.

Sterkte, daar in de optocht. ;)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Dutch John »

Gezien de prijzen van een treinkaartje, steekt er toch een spaak in het efficiëncy-wiel van onze spoorwegen. Schatrijk zijn ze niet, dus ergens wordt er geld verspild.

Die opmerking over houtgas neem ik persoonlijk. Ik DOE tenminste iets. Maar claim tegelijkertijd dat niet iedereen deze vorm van transport (met overigens een negatieve CO2 uitstoot, kan niets tegenop) moet gaan adopteren. Als je m'n site goed bestudeert, dan lees je dat het een transportbrandstof voor crisistijden is. Ik zal eens een keer updaten. WKK op houtgas komt langzaam in beeld.

Overigens hebben we helemaal niet veel transport nodig. Bijna alles kan lokaal. Zelfs werken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dutch John schreef:Gezien de prijzen van een treinkaartje, steekt er toch een spaak in het efficiëncy-wiel van onze spoorwegen. Schatrijk zijn ze niet, dus ergens wordt er geld verspild.
Er is niks mis met de prijs. Autorijders rekenen alleen de brandstofprijs als ze deze vergelijken met een treinkaartje. De belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving (toch al gauw € 250.- per maand) worden niet meegerekend. Deze kosten gaan aan mijn neus voorbij. :D
Dutch John schreef:Die opmerking over houtgas neem ik persoonlijk. Ik DOE tenminste iets. Maar claim tegelijkertijd dat niet iedereen deze vorm van transport (met overigens een negatieve CO2 uitstoot, kan niets tegenop) moet gaan adopteren. Als je m'n site goed bestudeert, dan lees je dat het een transportbrandstof voor crisistijden is. Ik zal eens een keer updaten. WKK op houtgas komt langzaam in beeld.
Naar dat laatste moeten we heen. Overigens werkt de Sunmachine volgens dit principe.
Dutch John schreef:Overigens hebben we helemaal niet veel transport nodig. Bijna alles kan lokaal. Zelfs werken.
Deed iedereen dat maar. ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door kockie »

Jan Zonnebrand schreef:Deed iedereen dat maar. ;)
Kon iedereen dat maar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie