Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Ik rijd nu al een paar jaar met een vooroorlogse transportfiets. Rechttoe rechtaan en zeer sterk. Maar er zijn ook nadelen:
-altijd tegen de muur parkeren
-zwaar, 35 kg kaal gewicht
-geen versnellingen
-zitpositie is meer een sta-positie, waardoor je veel wind vangt
-laadgewichten van meer dan 75 kg leiden tot avontuurlijk stuurgedrag door het hoge zwaartepunt
En dan staat daar dat voormalige woon-werk fietsje zielig in een hoek te kijken. Een tot citybike omgebouwde mountainbike. Sterk, licht, versnellingen en erg overbodig. Dus wat staal gezocht in het magazijn plus nog een lengte dunwandige buis bij de staalhandel gekocht. Bovenbuis uitlijnen mbv een paar plankjes en lijmtangen: En dat staat er na anderhalve dag: Nog niet klaar, maar al wel ingezet. Belooft wat voor de toekomst: Destructief testen. Ongeveer 100 kg geladen. Leidt tot shimmy effect. Extra versterking van de voortrein vermindert dit aanzienlijk. Shimmy (wapperen) komt nog wel voor, maar je moet er moeite voor doen om het op te roepen: Klaar. Met het extra hulpframe erbij kun je in totaal 8 standaard kratten 60x40x25 cm laden. Of hoge lading, zoals bomen in potten, laden op het platform en vastbinden aan het hulpframe. Het is een bijzonder rap fietsje geworden met een leeggewicht van 23 kg. De doorlopende bovenste framebuis maakt het frame erg stijf. Samen met de 2 graden meer onderuit staande en versterkte voorvork is het stuurgedrag verbazend goed. Je zou verwachten dat je een bocht in 3 keer moet nemen of dat het voorwiel wegschuift; niets van dat alles. Je vouwt het ding de hoek om. Vroeger in een bocht nooit een trapper aan de grond gehad, nu is het me overkomen... De zitpositie is sportief. Waar met lading de snelheid van de oude transportfiets terugvalt tot 15 km/h, is nu 20-25 km/h met dezelfde inspanning mogelijk. Het laden zonder tegen een muur te moeten parkeren is een bevrijding, net als stuurgedrag. Een blijvertje. En die paar tientjes en een week werk meer dan waard.
Groet,
DJ
-altijd tegen de muur parkeren
-zwaar, 35 kg kaal gewicht
-geen versnellingen
-zitpositie is meer een sta-positie, waardoor je veel wind vangt
-laadgewichten van meer dan 75 kg leiden tot avontuurlijk stuurgedrag door het hoge zwaartepunt
En dan staat daar dat voormalige woon-werk fietsje zielig in een hoek te kijken. Een tot citybike omgebouwde mountainbike. Sterk, licht, versnellingen en erg overbodig. Dus wat staal gezocht in het magazijn plus nog een lengte dunwandige buis bij de staalhandel gekocht. Bovenbuis uitlijnen mbv een paar plankjes en lijmtangen: En dat staat er na anderhalve dag: Nog niet klaar, maar al wel ingezet. Belooft wat voor de toekomst: Destructief testen. Ongeveer 100 kg geladen. Leidt tot shimmy effect. Extra versterking van de voortrein vermindert dit aanzienlijk. Shimmy (wapperen) komt nog wel voor, maar je moet er moeite voor doen om het op te roepen: Klaar. Met het extra hulpframe erbij kun je in totaal 8 standaard kratten 60x40x25 cm laden. Of hoge lading, zoals bomen in potten, laden op het platform en vastbinden aan het hulpframe. Het is een bijzonder rap fietsje geworden met een leeggewicht van 23 kg. De doorlopende bovenste framebuis maakt het frame erg stijf. Samen met de 2 graden meer onderuit staande en versterkte voorvork is het stuurgedrag verbazend goed. Je zou verwachten dat je een bocht in 3 keer moet nemen of dat het voorwiel wegschuift; niets van dat alles. Je vouwt het ding de hoek om. Vroeger in een bocht nooit een trapper aan de grond gehad, nu is het me overkomen... De zitpositie is sportief. Waar met lading de snelheid van de oude transportfiets terugvalt tot 15 km/h, is nu 20-25 km/h met dezelfde inspanning mogelijk. Het laden zonder tegen een muur te moeten parkeren is een bevrijding, net als stuurgedrag. Een blijvertje. En die paar tientjes en een week werk meer dan waard.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Wauw! Mooi gedaan. Erg praktisch ook weer!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Mooie transportfiets!
Geweldig John, dat je steeds weer laat zien dat je met wat geduld en met heel weinig geld erg bruikbare en
tevens mooie dingen kunt maken.
Jammer genoeg is fietsen op de stijle hellingen hier meestal onbegonnen werk.
Groet,
Ed
Geweldig John, dat je steeds weer laat zien dat je met wat geduld en met heel weinig geld erg bruikbare en
tevens mooie dingen kunt maken.
Jammer genoeg is fietsen op de stijle hellingen hier meestal onbegonnen werk.
Groet,
Ed
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Prachtig!!
Ik begrijp dat het volgende forumdag buffet gebracht wordt ?
Tim
Ik begrijp dat het volgende forumdag buffet gebracht wordt ?
Tim
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
@ Hotglass:
Koud kunstje om een plekje te reserveren voor een paar accu's. Een elektrisch voor-en-of achterwiel erin en gaan met die banaan!
Koud kunstje om een plekje te reserveren voor een paar accu's. Een elektrisch voor-en-of achterwiel erin en gaan met die banaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Weet jij wel wat die atoomstroom in Frankrijk kost? Brrrrrrrrr
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Euhhhh, 13.5 cent/kWh?
Goed, geen optie dus... Blijft het feit dat DJ een prachtfiets heeft neergezet!
Goed, geen optie dus... Blijft het feit dat DJ een prachtfiets heeft neergezet!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Gefeliciteerd, prachtig werk!
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Vraag: hoeveel tijd zou je doen om een 2e te maken, een 3e, 4e etc?
Het is geen verkapte aanvraag voor een kopie, maar ik ben benieuwd hoeveel tijd er heeft gezeten in het denken en hoeveel in het werkelijke bouwen.
Het is geen verkapte aanvraag voor een kopie, maar ik ben benieuwd hoeveel tijd er heeft gezeten in het denken en hoeveel in het werkelijke bouwen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
In seriewerk, met alle delen ter plekke, hoeft de ombouw inclusief spuiten geen 20 uur per stuk te kosten. Nu 40 uur, maar dat is inclusief een halve dag delen verzamelen en nogal wat uren denkwerk, omdat de fiets niet vanaf een tekening, maar in het werk ontworpen is. Ik zat met de onderkant zelfs nog even op een verkeerd spoor, totdat Mrs. DJ achteloos in het voorbijgaan opmerkte: "Waarom neem je geen dubbele buis onder?" Daar sta je dan, met al je opleiding en ervaring....
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Hahahah,
Woman are crazy....
The reason Woman are crazy is because men are stupid!
Tim
Woman are crazy....
The reason Woman are crazy is because men are stupid!
Tim
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Heeft ook wel iets van een tandem waarbij er maar één trapt.
Mooi gemaakt !
G
Mooi gemaakt !
G
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
En zo ziet volumevervoer per fiets eruit:
Groet,
DJ
Tijdens stormachtig weer beter thuis blijven.... Dat je als bestuurder het voorwiel niet ziet, lijkt in eerste instantie een vreemde gewaarwording, zeker in snel genomen bochten. Totdat je bedenkt dat je er tijdens autorijden ook geen zicht op hebt.... Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
John, ik zie dat je twee kabels hebt gebruikt om je voorwiel te laten bewegen. In mijn "HPV-tijd" werd dat afgeraden, omdat door uitlubberen altijd speling gaat ontstaan. En die is goed voor extra shimmy. Mijn gewone-fiets+ligfiets-tandem had dan ook een enkele stang (buis).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --