Pagina 3 van 4

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 02 jul 2012, 20:45
door tnt
oke sorry een botte opmerking van mijn kant.

Ik zal nog een keer van wal

Het is een heel erg basis model (zonder extra's )
De brommer is zelfs in het verleden door Staatsbosbeheer geadviseerd omdat hij heel erg zuinig en stil is

er zit een viertakt motor op die 1 op 60 rijd en er zijn niet veel vervoersmiddelen die 1 op 60 rijden dan rij je dus met 5 liter benzine het hele land door.

De brommer heeft bijna helemaal geen onderhoud nodig
En gaat ongeveer 300.000 km mee

En zet je daar een elektro fiets tegen over

Een accu die altijd opgeladen moet worden.
De fiets heeft een korte actieradius gemiddeld tussen de 30 en 80 km bij een nieuwe accu.
Een accu met heel veel schadelijke stoffen en met een beperkte levensduur
elektro komt van kolen,diesel en kerncentrales=uitstoot
Het rendement van een elektriciteits centrale in nederland is rond de 23 %
dus je bent al bijna 75 % kwijt en dan zet je deze elektriciteit nog een keer om om je accu op te laden. en omzetten van energie kost energie dus nog meer verlies.

ze hebben veel onderhoud nodig.

ze hebben een korte levensduur +- 15000 km,dat is ongeveer 20 x minder als een honda 4 takt
Om dus de zelfde afstand te kunnen halen (300.000 km)moet je 20 fietsen aanschaffen ten opzichte van 1 honda 4 takt
Het maken van deze 20 fietsen kost ook erg veel energie ten opzichte van die 1ne honda

TnT

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 02 jul 2012, 21:05
door David86
ik kan me wel gedeeltelijk vinden in het pleidooi van tnt

de honda novio is een byzonder stukje techniek dat het benoemen zeker waard is eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik er veelvuldig over gedacht heb om er een aan te schaffen voor woon werk verkeer hij is immers wel 4 maal zuiniger dan de gemiddelde zuinige auto (realistisch verbruik dan he niet het verbruik op papier)

echter ,ik denk niet dat we zo kort door de bocht aan kunnen nemen dat hij "ecologischer" (een begrip dat ieder naar eigen inzicht invult) is dan een electrische fiets .

de twee zullen aan elkaar gewaagt zijn het valt en staat dan allemaal met accu onderhoud en de energiebron waar de fiets mee geladen word

er mag wel gezegd worden dat beide manieren vele malen beter zijn voor ons milieu dan een auto. laten we elkaar dan ook niet de strot afbijten over de manier waarop we ons steentje bij willen dragen


groeten,

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 02 jul 2012, 22:08
door Tim
Tnt,

Het rendement is gelukkig wat hoger, zeker bij de nieuwe centrales. Ik snap alleen niet waarom een fiets korter zou meegaan dan een brommer. Ik heb, net als John, een ouwe gazelle ouwe lu**en fiets. De naaf moet vervangen worden, hij trap na vele jaren af en toe door. Ik heb hem gekocht voor 50 gulden (jah, die gouwe ouwe), toen was de fiets al bejaard.

Ook een elektromotor kan met simpel onderhoud zeer lang meegaan. In de industrie gaan ze tientalle jaren mee, met alleen af en toe nieuwe lagers. Dan blijven alleen de accu's over. En als iemand kan onderbouwen wat erger is, benzine of een accu? Please go.

Tim

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 02 jul 2012, 23:24
door tnt
Tim schreef:Tnt,

Het rendement is gelukkig wat hoger, zeker bij de nieuwe centrales. Ik snap alleen niet waarom een fiets korter zou meegaan dan een brommer. Ik heb, net als John, een ouwe gazelle ouwe lu**en fiets. De naaf moet vervangen worden, hij trap na vele jaren af en toe door. Ik heb hem gekocht voor 50 gulden (jah, die gouwe ouwe), toen was de fiets al bejaard.

Ook een elektromotor kan met simpel onderhoud zeer lang meegaan. In de industrie gaan ze tientalle jaren mee, met alleen af en toe nieuwe lagers. Dan blijven alleen de accu's over. En als iemand kan onderbouwen wat erger is, benzine of een accu? Please go.
Tim
De starter van dit topic heeft het over een afstand van 20 km heen en 20 km terug dat lijkt me niet verstandig met een fiets die een kapotte naaf,en helemaal niet om dat dagelijks te doen.

Nu over de elektrofiets,deze fiets is niet gemaakt om lange afstanden te fietsen maar voor bv mensen die anders niet meer kunnen fietsen nog de gelegenheid te geven met trapondersteuning zich te kunnen verplaatsen.
kijk bv maar eens op internet bij vara kassa of via google op klachten elektrische fiets.

En dan nu de accu,de accu moet ongeveer om de 2 jaar vervangen worden en als hij zoveel gebruikt word als de topicstarter zal dat nog wel eerder zijn.
En hoe krijgt die accu zijn stroom, door de elektriciteitscentrale.
De modernste kolencentrale haalt nu een rendement van 46 % en die staan niet overal in Nederland
En dan nog het omzetten van het net naar de accu met 15 % verlies

TnT

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 03 jul 2012, 00:02
door pelletpower
Tnt, ik deel je passie voor de honda 4-takt. De mijne liep altijd tegen de 100 km/h wind mee en tegen. Die van mijn maatje 70 wind tegen en 120 mee. Problemen met tanken hadden we nooit toen we 16 waren vanwege het lage verbruik en bij politiecontrole mochten we altijd door want er kwam toch geen geluid uit. Heb nu bijna 30 jaar later nog een racer in opbouw liggen. Door tijdgebrek en veranderende prioriteiten zal dat ook zo blijven.
Al mijn enthousiasme ten spijt blijft het een fossiele jongen.

Een electrische fiets lijkt me dan weer mooi te combineren met de zonnepaneeltjes?

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 03 jul 2012, 01:03
door gerard
@Eelco, ik zie dat je aan het bieden bent geslagen op MP. Gaat die 25 km. toch teveel in de kuiten zitten?
groet,
Gerard

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 03 jul 2012, 09:55
door peterberg
tnt schreef:...En dan nu de accu,de accu moet ongeveer om de 2 jaar vervangen worden en als hij zoveel gebruikt word als de topicstarter zal dat nog wel eerder zijn.
In februari 2008 heb ik een elektrofiets gekocht, een ding met de accu in de voorste framebuis. Na iets meer dan 3 jaar zat er 13.000 kilometer op, met dezelfde accu. En ik reed altijd zo hard als het ding maar wilde gaan, afhankelijk van de weersomstandigheden. Nu rij ik een stuk minder (de teller staat nu op 14.235), de accu is nog steeds niet vervangen. Dus: na twee jaar een nieuwe zou kunnen maar is geen vast gegeven.

Het achterwiel met de motor er in, aan de andere kant, is een keer vervangen wegens storingen van de elektronica. Misschien een maandag-achterwiel. :mrgreen:

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 03 jul 2012, 11:47
door OBL-Rien
peterberg schreef:Na iets meer dan 3 jaar zat er 13.000 kilometer op, met dezelfde accu. En ik reed altijd zo hard als het ding maar wilde gaan, afhankelijk van de weersomstandigheden. Nu rij ik een stuk minder (de teller staat nu op 14.235), de accu is nog steeds niet vervangen.
Weet je welk type accu er in zit?

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 03 jul 2012, 15:53
door peterberg
OBL-Rien schreef:Weet je welk type accu er in zit?
Ik heb het een keer nagevraagd: NiMh.

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 04 jul 2012, 09:28
door OBL-Rien
peterberg schreef:Ik heb het een keer nagevraagd: NiMh.
Interresant.
Ik heb even het een en ander gegoogled, en het lijkt er dat wanneer je een NiMH op de juiste manier gebruikt deze inderdaad lang mee kan.
Belangrijk zijn: Koel houden (in NL over het algemeen geen probleem) en niet uitputtend ontladen. Idealerwijze minder dan 50% van de capaciteit ontladen voordat weer opgeladen wordt.

Een eerste indruk is dat NiMH gemakkelijker zijn in onderhoud dan Li-ion of Li-polymer.

Ik vraag me af of dit ook geld voor de nieuwe NiMH met LSD (Low Self Discharge)

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 23 nov 2012, 09:39
door Pieke
Oersted schreef:

Een elektrische fiets ondersteunt tot 25km/u, wil je sneller, dan zal het op eigen kracht moeten. En dat is nu net het spijtige, ik zou toch willen dat de fiets helpt met trapondersteuning tot 30km/u.


Heeft er iemand ervaring mee? Valt dit zelf aan te passen?

--------------

Gewoon direct de accu met de motor verbinden.Dan omzeil je eventuele snelheidsbeperkende "software" Natuurlijk wel iets van een schakelaar ertussen zetten.Altijd makkelijk bij drukke kruisingen en scherpe bochten :wink:

De electrisch fiets van een familielid was enige tijd geleden defect.De fietsenmaker kwam tot de conclusie dat de motor vervangen moest worden.Gezien de leeftijd van de fiets hebben we ff de tijd genomen om te overwegen misschien een nieuwe aan te schaffen.Vervolgens heb ik dus 'ns de motor direct op de accu aangesloten, deze was dus nog gewoon in orde!! Het euvel lag ergens anders blijkbaar.Ik heb toen ns een proefritje gemaakt..... Nou, ik haalde brommers en scooters in, die meende dat ze stilstonden :D

Feitelijk moet je het voortuig vervolgens wel verzekeren.

Gr.Pieke

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 23 nov 2012, 10:09
door OBL-Rien
Ik merk dat er steeds meer elektrische fietsen rondrijden.
Op zich is dat geen probleem, maar: ik vraag me af of dit in de ongevallen statistieken ook zichbaar wordt. Zelf merk ik namelijk dat ik herhaaldelijk inschatfouten maak. Sommige fietsers zijn veel sneller dan ik denk, of ze accellereren veel sneller dan verwacht. In alle gevallen merk ik dan achteraf dat het een elektrische fiets was.
Dit gebeurt me tot nog toe alleen als ik zelf ook fiets. En ik ben normaal geproken één van de snellere fietsers onderweg...

Een helm lijkt me dan ook voor de eFiets wel aangebracht. Zeker als je de begrenzing er ook nog eens afhaalt.

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 23 nov 2012, 12:04
door Jan.
Een helm lijkt me dan ook voor de eFiets wel aangebracht. Zeker als je de begrenzing er ook nog eens afhaalt.

Vannacht in het ziekenhuis doorgebracht.
Onze zoon is gisteravond met de fiets gevallen, botste met een vriendje die er goed van af kwam.
Manneke 6 jaar ligt nu op de IC met schedelbasisfractuur, de breuk loopt dwars over het zgn. slakkenhuis, is doof heeft evenwichtsstoring, bloeding in de hersenen.
Kan alle kanten nog opgaan, nu even afwachten.

Dus helmpie op je koppie tijdens het fietsen lijkt me vanaf vandaag een steeds beter idee.
Al vind ik het geen gezicht. :fff

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 23 nov 2012, 12:41
door benthuis
Oeff, ik dacht even dat je een grap maakte Jan.

Klinkt ernstig, ik wens jullie veel succes!!

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Geplaatst: 23 nov 2012, 12:53
door OBL-Rien
Oh shit.
Veel sterkte toegewenst!