Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Aurora
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2022, 10:42

Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Aurora »

Hoi iedereen

Mijn partner en ik zijn al enige tijd op zoek naar een eigen plekje in België waar we op een gezonde en duurzame manier kunnen leven, maar dat toch nog betaalbaar is voor ons. Echter wil het aanbod op de bestaande huismarkt hier niet bij aansluiten.

Alle woningen die we nu zien zijn ver boven ons beschikbare budget, veel te groot of met een heel hoge renovatiekost die voor ons niet haalbaar is.

Dus, aangezien duurzaamheid voor ons heel belangrijk is, dachten we eens te kijken wat de opties zijn op de "alternatieve" (lees: volgens oudere tradities) markt om te kijken of we misschien zelf iets klein van ca. 120 m² (over 2 verdiepingen om het grondoppervlak te beperken) zouden kunnen laten bouwen op een stukje grond dat voordien reeds bebouwd is geweest met zo duurzaam mogelijke materialen en dus zo low impact mogelijk. Zelf bouwen is geen optie omwille van gezondheidsredenen.

Dit is voor ons echter heel nieuw terrein en tot nog toe vinden we enkel heel hoge prijzen terug. Dus nu vroeg ik mij af of hier leden zijn met veel ervaring, kennis of contacten op dit vlak die ons wat advies of tips kunnen geven?

Ons maximale budget is € 200.000 tot echt ten hoogste € 250.000 voor het hele "pakket". Grond, woning, notariskosten, btw...

We weten dat dit in deze tijd als weinig wordt gezien, maar voor ons is dit echt al een heel grote investering. We willen dan ook best ruimdenkend zijn, zolang het een woning is die gemaakt is om effectief een heel leven mee te gaan en volgens de wettelijke normen is. Dus geen yurt, tiny house of eender welk mobiel alternatief.

We waren al aan het nadenken of er misschien manieren waren om de prijs te drukken door bedrijven die werken met recyclage materialen, een nieuw concept waar ze een testproject voor zoeken, korting in ruil voor iets met reclame. We willen gewoon echt op korte termijn ergens een eigen plekje kunnen hebben.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door remco d »

Hoe goedkoper het materiaal (recycling, leem e.d. ) hoe meer uurtjes erin moeten. Uren kosten geld.

Kortom het kan "goedkoop" maar dan zul je meer goedkope materialen alles zelf moeten doen.

Het kan duur: eco materialen plus heel veel ingehuurde uren

Of duur: duur materiaal met wat minder uurtjes.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door TLS »

ja, 't is meestal noagal een misvatting dat gerecycleerde materialen goedkoper zouden zijn. Ecologisch bouwen met beperkt budget zoals je opgeeft, dan ga je zowat alles zelf moeten doen. Ik zou in de richting van houtskelletbouw gaan denken, alle komt kant en klaar gezaagd en met een bouwplan op site toe en ruwbouw tot afwerking is in hout en kan je zelf doen. Het grotendeels ontbreken van cement in je bouwproject is ook héél ecologisch. Voor technieken zoals verwarming, loodgieterij, elektriciteit, ventilatie, zonnepanelen,... kan je met die firma's werken die begeleiding aanbieden werken, in België bv een easykit. Zij doen ook de opstart en documentatie voor EPB. Ik heb daar al enkele keren mee gewerkt, tenzij je twee linkerhanden hebt valt dat allemaal goed mee.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Woz »

Prioriteit is zo klein mogelijk bouwen. En zo weinig mogelijk afbreken en vervangen als het niet stuk of versleten is.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door TLS »

Woz schreef: 29 mei 2022, 12:11 Prioriteit is zo klein mogelijk bouwen. En zo weinig mogelijk afbreken en vervangen als het niet stuk of versleten is.
Dan hou je meer budget over voor je energierekening :shock: .... Energetisch renoveren en je energierekening zijn communicerende vaten.
Kleiner verbruikt idd meestal minder dan groter.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Aurora
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2022, 10:42

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Aurora »

TLS schreef: 29 mei 2022, 11:52 ja, 't is meestal noagal een misvatting dat gerecycleerde materialen goedkoper zouden zijn. Ecologisch bouwen met beperkt budget zoals je opgeeft, dan ga je zowat alles zelf moeten doen. Ik zou in de richting van houtskelletbouw gaan denken, alle komt kant en klaar gezaagd en met een bouwplan op site toe en ruwbouw tot afwerking is in hout en kan je zelf doen. Het grotendeels ontbreken van cement in je bouwproject is ook héél ecologisch. Voor technieken zoals verwarming, loodgieterij, elektriciteit, ventilatie, zonnepanelen,... kan je met die firma's werken die begeleiding aanbieden werken, in België bv een easykit. Zij doen ook de opstart en documentatie voor EPB. Ik heb daar al enkele keren mee gewerkt, tenzij je twee linkerhanden hebt valt dat allemaal goed mee.
Zoals ik al zei in mijn berichtje is "zoveel mogelijk zelf doen" helaas niet mogelijk. Hoewel we het graag anders hadden gezien. Ik ben wel helemaal verbaasd dat gerecycleerde materialen niet goedkoper zijn. Naïef dacht ik dat de definitie van hergebruik ook zou inhouden dat materialen die al eens gebruikt werden ook in waarde/kostprijs zouden dalen, zoals dit meestal logisch gezien wel klopt bij "tweedehands".

Het lijkt eigenlijk wel echt of er bijzonder weinig initiatief komt dat duurzaam leven ondersteund of aanmoedigt. In de praktijk vloeit al het grote geld nog steeds naar de meest vervuilende partijen.

We waren zelf vooral in de richting van strobouw aan het denken, maar hebben ondertussen al begrepen dat dit ook met een redelijke kostprijs komt.
Aurora
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2022, 10:42

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Aurora »

Woz schreef: 29 mei 2022, 12:11 Prioriteit is zo klein mogelijk bouwen. En zo weinig mogelijk afbreken en vervangen als het niet stuk of versleten is.
Bij bouwen zouden we inderdaad kiezen voor zo klein mogelijk (en zo low impact mogelijk ook qua locatie, zodat er geen bomen of nieuw groen moeten voor verdwijnen). Renoveren van een ouder pand zou op dat vlak misschien nog beter zijn, maar de meeste huizen nemen zelfs als halve bouwval al bijna ons hele budget in. Renovatie zouden we dan gewoon niet meer kunnen betalen. Oudere woningen zijn ook gewoon vaak veel te groot qua oppervlakte voor ons tweetjes en we willen wel bewust met ruimte omgaan.

We zijn momenteel aan het kijken of er nog andere opties zijn qua subsidies of projecten die misschien financieel kunnen ondersteunen. Meer dan bovengenoemde bedrag kunnen we echt niet spenderen, want dan zouden we onszelf enkel in een vervelend parket brengen op financieel vlak.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door remco d »

Dus een mooi nieuw ecologisch huisje niet te groot, het maken compleet uitbesteden. En dat voor 250.000 euro?

Dat wil iedereen wel. Verdubbel je budget maar minimaal.

De enige manier om daar echt in te snijden is alles zelf doen of emigreren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door kockie »

Ik denk ook dat je je budget of wensenlijst moet bijstellen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door peterberg »

Voor dat budget zou je een piepklein stukje grond kunnen kopen en er een tiny house (vanaf 30 m²) op kunnen neerzetten. Het eerste waar je dan naar moet kijken is hoeveel een tiny house kost, er zijn bedrijven die zoiets kant en klaar bouwen en ter plaatse met een kraan op zijn plaats zetten. Als die kosten nog binnen de perken blijven dan is het zoeken naar een stukje bijpassende grond.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door benthuis »

peterberg schreef: 06 jun 2022, 16:38 Voor dat budget zou je een piepklein stukje grond kunnen kopen en er een tiny house (vanaf 30 m²) op kunnen neerzetten.....
Houdt er rekening mee dat het tinyhouse vaak wordt gezien als roerend goed. Dus niet een investering zoals een regulier huis. Met dito kans dat je na 7 jaar 80% van je investering hebt afgeschreven... "Helaas meneer, voor deze uit de kluiten gewassen stacaravan geven wij nog 5000 euro"
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door pelletpower »

En zo moet je dat ook zien, aanpikken en wegwezen. Volgende lappie grond. Dus waarom grond kopen?

Dan moet wel het hele traject in orde zijn. WC lijkt me nog het lastigste.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door remco d »

Je moet dan wel anders rekenen want de bank leent je geen centjes voor een chalet op gehuurde grond. In ieder geval niet tegen het tarief van een echt huis
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 06 jun 2022, 22:32 Houdt er rekening mee dat het tinyhouse vaak wordt gezien als roerend goed. Dus niet een investering zoals een regulier huis. Met dito kans dat je na 7 jaar 80% van je investering hebt afgeschreven... "Helaas meneer, voor deze uit de kluiten gewassen stacaravan geven wij nog 5000 euro"
Nou heb je denk ik wel 1 geluk, je hebt die markt mee. Er is steeds meer animo voor een dergelijk concept. Er ontstaan steeds meer van dergelijk projecten. Er zal dus op een gegeven moment ook een doorloop-handel in ontstaan. Mensen die voor een 2e keer willen bouwen, immers de 1e keer is nooit goed.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Woz »

Tinyhouse is leuk voor in de zomer.

Ik las ooit een artikel in zo’n goed gevoel yoga-tijdschrift over een meisje met een tinyhouse. Mooie foto’s, heel hip,...
Het tinyhouse stond wel in de grote tuin bij de villa van haar moeder en in de winter ging ze gezellig bij haar moeder ’overwinteren’.

Mijn idee om goedkoop te wonen: koop het kleinst mogelijke appartement dat je kan vinden in een buurt waar je een goed gevoel bij hebt. En besteed je geld aan de praktische binnenhuisinrichting om het gezellig en leefbaar te maken.
Er staan een heleboel mooie filmpjes op youtube om inspiratie op te doen. (Ik vind persoonlijk de japanse minimalistische stijl wel leuk.)

Wonen op <50m² (met 2 personen) in een stad op wandelafstand van alle voorzieningen. Veel ecologischer kan je het niet maken.
Plaats reactie