Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Krelis »

Aurora schreef: 05 jun 2022, 09:55

We waren zelf vooral in de richting van strobouw aan het denken, maar hebben ondertussen al begrepen dat dit ook met een redelijke kostprijs komt.
Ik heb ooit meegedaan aan enkele workshops van Casacalida en strobouw NL. Kan je verklappen dat er alleen grote strohuizen werden gebouwd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Woz schreef: 08 jun 2022, 19:03 Wonen op <50m² (met 2 personen) in een stad op wandelafstand van alle voorzieningen. Veel ecologischer kan je het niet maken.
Dat is luxe, hip, maar verder niet heel erg ecologisch volgens mij. Ja, je kunt zelf zeggen dat je niks hebt, maar ondertussen ga je het ergens anders halen. En ik denk dat je je daarmee ook een hele dure levensstijl aanmeet.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 09 jun 2022, 07:26
Woz schreef: 08 jun 2022, 19:03 Wonen op <50m² (met 2 personen) in een stad op wandelafstand van alle voorzieningen. Veel ecologischer kan je het niet maken.
Dat is luxe, hip, maar verder niet heel erg ecologisch volgens mij. Ja, je kunt zelf zeggen dat je niks hebt, maar ondertussen ga je het ergens anders halen. En ik denk dat je je daarmee ook een hele dure levensstijl aanmeet.
Merk dat die split stad/land steeds helderder wordt. Door onze globale aanpak is de EROEI van voedsel drastisch verandert. Van 1:1 naar min 1:25 (en waarschijnlijk nog slechter als alle externe input mee genomen wordt. Ik vraag me af in hoeverre een stad zoals we die nu organiseren uberhaupt nog haalbaar is in de toekomt... Voor wonen zou een houtbouw van meerdere woningen onder een dak wel eens het "goedkoopst" kunnen zijn. Een Tiny house op grond van een gemeente kan vies uitpakken denk ik. (ergens tussen 50 en 300 euro voor een lapje grond, "de NUTS mag u zelf oplossen....)
Krijg je spijt van op gebied van volksgezondheid als je dit voor drinkwater en toilet "laat gaan". Daarnaast is dat onder aan de streep niet goedkoop ben ik bang... Ik heb mezelf ook ingeschreven voor een Tinyhouse project in mijn gemeente, eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid...

Gemeente presenteert het als "tegemoet komen aan de wensen van de huidige generatie", daarmee uit de weg gaand dat het alternatief gewoon stuk is. Speculatie met grond en woningen heeft ons kunstmatig "rijk" gemaakt waardoor het gebruik van een strookje aarde en een stapel bakstenen buiten proportioneel veel van ons inkomen vraagt. In Tinyhouse projecten wordt nu een tijdelijke optie geboden die interessant is als je niet mee kunt doen aan die ratrace, maar in het totaal is het geen echte oplossing denk ik... Bovendien is elke gemeente zn eigen wiel aan het uitvinden...

Budgetvriendelijk wonen en bouwen, het heeft veel haken en ogen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door Woz »

Ik vind het heel goed dat de grens tussen stad en de rest steeds scherper gesteld wordt.

Wonen in buitengebied heeft ook een grote impact, denk alleen maar aan transport en de nutsvoorzieningen.

Volgens mij moeten mensen in een stad wonen en al de rest moet natuur- en landbouwgebied zijn. En enkel mensen die effectief werken in de landbouw of in de natuurgebieden zouden daar mogen wonen.

Er is nog zoveel potentieel om op een comfortabele manier met veel mensen in een stad/gemeente te wonen: huizen vervangen door appartementen met 3 verdiepingen, straten anders inrichten, eigenlijk heeft een auto geen plaats meer in onze steden. Dat moet gewoon anders.

En niet vergeten dat steden in veel gevallen al veel ouder zijn dan het land waarin ze gelegen zijn. Een stad is best wel crisisbestendig. Uiteindelijk zullen we evolueren naar een wereld waarin er geen landen meer zullen zijn maar wel vele grote en kleine stadsstaten.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door remco d »

Misschien heb je gelijk maar het komt mij als horror over. Steden zie ik eerder als parasitair en een uiting van overbevolking. Ik doe daar aan mee want heb ik kinderen. In mijn ideale wereld woon je juist verspreid en zijn er geen grote steden. De fiets is een mooi vervoermiddel om naar voorzieningen te gaan. Goedkoop bouwen bestaat niet meer. Bouwvakkers vragen terecht advocatenlonen en materialen kosten de hoofdprijs.

Een huis of bouwkavel kopen is in de afgelopen 100 jaar nooit bereikbaar geweest voor iedereen. Wel voor iedereen die z'n best doet en niet teveel pech heeft (heel belangrijk, succes is 50% geluk)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door pelletpower »

Bouwvakkers vragen terecht advocatenlonen
Mmm. Wat voegen advocaten toe en wat voegt een bouwvakker toe?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Woz schreef: 10 jun 2022, 08:48 Volgens mij moeten mensen in een stad wonen en al de rest moet natuur- en landbouwgebied zijn. En enkel mensen die effectief werken in de landbouw of in de natuurgebieden zouden daar mogen wonen.

Er is nog zoveel potentieel om op een comfortabele manier met veel mensen in een stad/gemeente te wonen: huizen vervangen door appartementen met 3 verdiepingen, straten anders inrichten, eigenlijk heeft een auto geen plaats meer in onze steden. Dat moet gewoon anders.

En niet vergeten dat steden in veel gevallen al veel ouder zijn dan het land waarin ze gelegen zijn. Een stad is best wel crisisbestendig. Uiteindelijk zullen we evolueren naar een wereld waarin er geen landen meer zullen zijn maar wel vele grote en kleine stadsstaten.
Ieeekkssssssss.... brrrr, wat een enge gedachte. :shock:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Budgetvriendelijk wonen/bouwen

Bericht door remco d »

pelletpower schreef: 11 jun 2022, 21:33
Bouwvakkers vragen terecht advocatenlonen
Mmm. Wat voegen advocaten toe en wat voegt een bouwvakker toe?
Bouwvakkers zorgen voor daken boven het hoofd van alle Nederlanders. Advocaten zijn de lachende derde bij een ruzie, net zo parasitair als een bank.
Plaats reactie