Gevelbekleding

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Gevelbekleding

Bericht door jobplas »

De laatste buitenmuur van onze woonboerderij die aangepakt moet worden is de achtergevel, deze staat op de noord kant en is tot de 1e verdieping nu halfsteens opgemetseld. Daarboven is de buitenkant afgewerkt met damwandplaat en 3cm pir plaat aan de binnenkant. Bij lange na niet goed genoeg dus is mijn plan als volgt:

1) Slopen (damwandplaat en regelwerk eruit)
2) Nieuw regelwerk opbouwen vanaf 1e verdieping naar de dakplaten
3) Vanaf het maaiveld naar de dakplaten toe isoleren met 10-16cm isolatieplaten (of meer eco alternatief), deze isolatieschil valt dus aan de buitenkant over het metselwerk en het nieuwe regelwerk heen.
4) Ventilatielatten plaatsen
5) Damp open folie (zwart, want komt in het zicht)
6) Verticale open gevel bekleding

Met name over deel 6 zit ik wat te twijfelen, ik heb een partij eikenhouten vloerplanken liggen, deze kan ik in smalle stroken zagen (8 cm) en dit met RVS bolkopnagels aan de ventilatie latten bevestigen. Heeft er iemand ervaring met het hergebruiken van eikenhouten vloerplanken? Kan ik deze onbehandeld buiten gebruiken?
Door de "open" constructie verwacht ik dat alles ook weer goed droog kan ventileren en hiermee weinig effect is van weersinvloeden. Ik overweeg onder de gevel met kiezels te werken zodat de latten ook daar goed kunnen drogen. Wat zijn jullie ideeen? Is hergebruik een goed plan of moet ik toch voor nieuw materiaal gaan?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gevelbekleding

Bericht door pelletpower »

Jobplas, mankeert weinig aan lijkt me. Waarom verzagen en niet de planken zo gebruiken?
Ik heb iets soortgelijks gedaan vorig jaar met de garage. Wel een spatstrook van ongeveer een halve meter gemaakt. Zodra hout de grond raakt/ in de grond staat gaat het rotten. Verder niets op je plannen aan te merken.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Gevelbekleding

Bericht door jobplas »

Er zit een veer en groef aan de planken, een open gevel lijkt mij mooier, maar we kunnen ook alleen de veer eraf zagen natuurlijk.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gevelbekleding

Bericht door pelletpower »

Op de garage hebben we 5-7 met de brede kant naar voren. Iets meer balkjes nodig zo maar effect is wat beter. Tussen balkjes 15 mm ruimte met zwart doek erachter. Hout is gevingerlast Douglas. Niet meer te krijgen dus nu zit tegen de werkplaats Siberisch Lariks. Deens rabbat profiel. Lang verhaal kort. Momenteel zijn smalle profielen de mode. Om nu eiken planken zo te gaan verzagen? Op een historische boerderij? Ik denk zo er tegenaan, met mes groef?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Gevelbekleding

Bericht door Krelis »

Dampopen folie is gegarandeerd tegen uv invloeden voor een beperkte tijd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Gevelbekleding

Bericht door Krelis »

jobplas schreef: 17 feb 2022, 22:46 Er zit een veer en groef aan de planken, een open gevel lijkt mij mooier, maar we kunnen ook alleen de veer eraf zagen natuurlijk.
Ik probeer het beeld voor te stellen. Voorbeeldje?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gevelbekleding

Bericht door JantjeV8 »

Prima plan, paar dingetjes als je het compleet wil maken:

Damp-remmende(dichte) laag tegen je metselwerk aanbrengen. Dat kan een eenvoudige pe-folie zijn. Zorgen dat hij rondom ook een dampdichte laag vormt.
Daar je afstandbeugels tegenaan zetten. Neem kunststof plaatjes mee om onder die afstandhoudertjes te zetten, dat beperkt enigzins de koudebrug. Isolatiepakket er overheen drukken. Afhankelijk van de soort isolatie is een damp-open folie nodig. Met een open gevel zul je een wat betere uv gestabiliseerde folie toe moeten passen: zoek even op Morgo folietechniek. (Geen belangen daar in).

Als je verticale planken wilt zetten, zul je dus horizontaal rachels moeten stellen. Zorg dat die rachels bovenop afwaterend zijn en niet gewoon haaks gezaagd, in dit geval afwaterend naar binnen om een watergootje tegen de achterzijde van je planken te voorkomen.
Zorg dat de planken aan de achterzijde niet de folie of de isolatie raken, ze moeten helemaal vrij staan.
Zaag de kopeinden van je eiken planken ook schuin aan, des te eerder zijn de koppen droog en blijft er geen water opstaan/aan hangen.

Die eiken planken moet je officieel ook maar met 1 kopnagel/kopschroef tegen de rachels vast zetten. Dus geen verzonken schroeven tot ver in de plank draaien, maar een kopschroef net OP de plank. 2 schroeven per positie verhindert het werken van de plank.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Gevelbekleding

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef: 23 feb 2022, 11:20 Als je verticale planken wilt zetten, zul je dus horizontaal rachels moeten stellen. Zorg dat die rachels bovenop afwaterend zijn en niet gewoon haaks gezaagd, in dit geval afwaterend naar binnen om een watergootje tegen de achterzijde van je planken te voorkomen.
Zorg dat de planken aan de achterzijde niet de folie of de isolatie raken, ze moeten helemaal vrij staan.
Er zijn ook (geïmpregneerde) ventilatielatten met een soort profiel / uitsparing die ervoor zorgen dat er (als je een horizontaal rachelwerk aanbrengt) ook verticale ventilatie blijft. Zorgen meteen voor extra afwateringsmogelijkheden. Wellicht een idee. Zijn wel prijzig, tenminste, toen ik ze in Nederland gebruikte een paar jaar geleden. Zie bijv. deze: https://www.sleiderink.nl/ventilatielat ... eerd-21x45

Hier in Frankrijk brengen ze overigens een dubbel rachelwerk aan om die probleem op te lossen, eerst verticaal en dan horizontaal.
JantjeV8 schreef: 23 feb 2022, 11:20 Die eiken planken moet je officieel ook maar met 1 kopnagel/kopschroef tegen de rachels vast zetten. Dus geen verzonken schroeven tot ver in de plank draaien, maar een kopschroef net OP de plank. 2 schroeven per positie verhindert het werken van de plank.
Schroeven of nagels / spijkers, ik vind het nog steeds lastig.

In NL werd me sterk afgeraden spijkers te gebruiken. Bij veel werken sprongen er veel uit. Ik moet wel zeggen dat de gevelbekleding in Muiden heel donkergroen was, dus in zomer heel warm werd.

Hier in FR ga ik kastanje aanbrengen als gevelbekleding (groeit hier in overvloed) en ook verticaal. Nagels worden het, idd OP de plank, met de hand aangebracht, want zo in het zicht is het belangrijk ze precies in een mooie lijn aan te brengen en met het pistool lukt dat never (aldus de timmerman hier).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Gevelbekleding

Bericht door Krelis »

alefarendsen schreef: 23 feb 2022, 12:22
JantjeV8 schreef: 23 feb 2022, 11:20 Als je verticale planken wilt zetten, zul je dus horizontaal rachels moeten stellen. Zorg dat die rachels bovenop afwaterend zijn en niet gewoon haaks gezaagd, in dit geval afwaterend naar binnen om een watergootje tegen de achterzijde van je planken te voorkomen.
Zorg dat de planken aan de achterzijde niet de folie of de isolatie raken, ze moeten helemaal vrij staan.
Er zijn ook (geïmpregneerde) ventilatielatten met een soort profiel / uitsparing die ervoor zorgen dat er (als je een horizontaal rachelwerk aanbrengt) ook verticale ventilatie blijft. Zorgen meteen voor extra afwateringsmogelijkheden. Wellicht een idee. Zijn wel prijzig, tenminste, toen ik ze in Nederland gebruikte een paar jaar geleden. Zie bijv. deze: https://www.sleiderink.nl/ventilatielat ... eerd-21x45

Hier in Frankrijk brengen ze overigens een dubbel rachelwerk aan om die probleem op te lossen, eerst verticaal en dan horizontaal.
JantjeV8 schreef: 23 feb 2022, 11:20 Die eiken planken moet je officieel ook maar met 1 kopnagel/kopschroef tegen de rachels vast zetten. Dus geen verzonken schroeven tot ver in de plank draaien, maar een kopschroef net OP de plank. 2 schroeven per positie verhindert het werken van de plank.
Schroeven of nagels / spijkers, ik vind het nog steeds lastig.

In NL werd me sterk afgeraden spijkers te gebruiken. Bij veel werken sprongen er veel uit. Ik moet wel zeggen dat de gevelbekleding in Muiden heel donkergroen was, dus in zomer heel warm werd.

Hier in FR ga ik kastanje aanbrengen als gevelbekleding (groeit hier in overvloed) en ook verticaal. Nagels worden het, idd OP de plank, met de hand aangebracht, want zo in het zicht is het belangrijk ze precies in een mooie lijn aan te brengen en met het pistool lukt dat never (aldus de timmerman hier).
Rvs 316?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Gevelbekleding

Bericht door alefarendsen »

Krelis schreef: 26 feb 2022, 13:54 Rvs 316?
Jazeker
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gevelbekleding

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad is rvs als bevestiger wel aan te raden, maar een A2 kwaliteit is mijns inziens ruim voldoende. De A4 (316) is niet perse beter, schroeven draai je kapot, nagels breken makkelijker af. Ik geloof niet dat kastanje dermate zuren afgeeft dat een rvs A2 nagel het zou begeven.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Gevelbekleding

Bericht door Keon »

JantjeV8 schreef: 23 feb 2022, 11:20 Damp-remmende(dichte) laag tegen je metselwerk aanbrengen. Dat kan een eenvoudige pe-folie zijn. Zorgen dat hij rondom ook een dampdichte laag vormt.
Dat is "geen slim idee" om het zacht uit te drukken...

Bij natuurlijk bouwen, streef je naar dampopen bouwen. Het is wel zaak om aan de binnenzijde een luchtdichte maar dampopen laag aan te brengen die ook nog eens "vocht verdelend" is. Je komt dan uit op een luchtkalkpleister. Gips- en cementproducten zijn absoluut te vermijden.

Isoleren doe je ook met een dampopen natuurlijk product naar keuze (houtvezel, kalkhennep,...).
Plaats reactie