Lijnolieverf op de vloer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Lijnolieverf op de vloer

Bericht door fietser »

Hallo, wij zijn bezig met het opknappen van een oude woning en wij proberen dit met zo veel mogelijk natuurlijke materialen te doen. Ik heb zelf een vurenhouten vloer gelegd in de woonkamer. Deze heb ik, net als de kozijnen, vensterbanken, deurposten en balken van het balkenplafond, met lijnolieverf geverfd van Ottosson, kleur Ardberg green. (vrij donker groen). Ik heb hierbij de instructies van de fabrikant opgevolgd, dus de eerste laag verdund met terpentijn en de tweede en derde laag onverdund, maar wel alle 3 lagen met ongeveer 1% droogstof toegevoegd.

Omdat de vensterbanken al vrij lang plakkerig bleven (de bloempotten bleven kleven), hebben we twee weken gewacht alvorens de woonkamer na verven te betreden. Officeel staat er zo'n 3 dagen droogtijd voor. De temperatuur tijdens het verven en drogen was zo'n 20 graden Celcius.

Nu blijkt dat na enkele maande de grond nog steeds blijft kleven: je merkt dat niet meer zo erg als je er over heen loopt, maar stoelen blijven kleven: je moet ze letterlijk lostrekken en dan blijft het vilt dat we onder de stoelpoten hebben geplakt in de verflaag zitten. Het geeft een lelijke afdruk. De verf voelt wel droog als je er op loopt of met je hand op drukt.

Nu heb ik de winkel opgebeld die de verf verkocht, maar die trekt zich direct terug en meldt dat hij nooit deze verf voor toepassing voor een vloer zou hebben aangeraden. Echter, de concurrent geeft aan dat dit prima kan en op de website van de fabrikant heb ik ook gezien dat ze een vloer met lijnolieverf schilderden. Ik zie ook nergens een waarschuwing dat je dit beter niet kan doen. Nou legde de winkel uit dat onze kleur een hoog oliegetal zou hebben. De fabrikant, waar ik ook contact mee heb gehad, meldt dat deze kleur veel natuurlijk oker pigment bevat. In de handleiding van de verf, op het verfblik en in de kleurenbrochure lees ik nergens iets over oliegetal en droogtijd. In een ander boek las mijn vriendin dat de droogtijd per pigment sterk kan verschillen: we hebben de schouw in lichtgroen geverfd door de Ardberg groen te mengen met witte lijnolieverf. Deze verf lijkt veel minder plak gevoelig.

De winkel gaf als mogelijk oplossing het aanbrengen van een nieuwe laag verf, gemengd met polyurethaanvernis. Vroeger zou men in plaats hiere voor zware metalen gebruiken vertelde de man mij. Nou vind ik dit geen goed alternatief (polyurethaanvernis) omdat wij juist voor lijnolieverf hebben gekozen omdat het milieuvriendelijk(er) is. Een andere oplossing zou zijn om ook de tweede en derde laag te verdunnen met terpentijn. Maar ik twijfel persoonlijk of dat echt veel verschil gaat maken. De fabrikant draagt als oplossing aan om "Le Tonkinois Bioimpression" als vernis toplaag te gebruiken. Ik kan echter op de website van de fabrikant van dit product geen ingredienten vinden.

Helaas blijkt dat na bijna een half jaar drogen de klapramen ook blijven kleven. Ik heb zo dun mogelijk de verf aangebracht, volgens de instructies. Ik vind het vooral frustrerend dat de woonkamervloer zo blijft plakken en afdrukken geeft bij stoelen en tafeltjes verplaatsen.

Hebben jullie nog ideeën hoe wij dit probleem zouden kunnen oplossen? Ik kan gek genoeg niets op het internet vinden over lijnolieverf en plakkerigheid.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Loe »

Er is iets mis met deze verf.
Ik zou de vertegenwoordiger er naar laten kijken.
Eigenlijk moet de hele zooi er af, en opnieuw geschilderd worden.
Lijnolie verf droogd langzaam. Maar er zijn grenzen natuurlijk.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Loe »

Je zou in principe alles kunnen over lakken met gangbare alkyd verf...absoluut Geen acrylaat verf.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Pietje »

Ik heb geen ervaring met deze verf, maar ik lees dat het pure lijnolie met pigment is, en verder niets. Om lijnolie te laten uitharden is een siccatief nodig, of je moet de overmaat aan verf binnen een half uur na aanbrengen met een zachte doek afnemen. Als er een laagje op het hout achterblijft, dan gaat dat plakken en blijft het plakken...

... St Marc kan helpen om de plak er af te halen, maar eerst voorzichtig uitproberen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Loe »

Ik mag hopen dat het geen rauwe lynolie is, die doet er ontiegelijk lang over om te drogen.
Het word als verf verkocht, dan staat er ook op het blikje de droogtijden en alles.
Een verf op lijnolie basis, is gekookte lijnolie met siccatief. En eventueel pigment.
Vroeger werd alles ook geschilderd met lijnolie verf.
Dan hoefde je ook geen half jaar droogtyd aan te houden.
Er is iets mis met de verf.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Loe »

Ik heb ooit eens een gevalletje meegemaakt, dat de vorige (vakman) een deur had ontdaan van verf met afbijtmiddel.
En de deur niet hadden schoongemaakt met water.
Nou dan kan ik je vertellen de vernislagen die daar op zaten wilde ook niet drogen.
Misschien is ts ook met afbijt bezig geweest
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Er is niets mis met de verf hij doet goed wat hij moet en het is jammer dat door unvakkundig gebruik die verf komt slecht voor. Had je voldoende siccatief - een procent is onvoldoende - was er geen probleem.
Werken, das leuk.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door fietser »

Allereerst vriendelijk dank voor al jullie reacties. Er is hier m.i. geen sprake van onvakkundig gebruik daar ik in mijn openingsbericht het volgende schreef:

"ik heb hierbij de instructies van de fabrikant opgevolgd, dus de eerste laag verdund met terpentijn en de tweede en derde laag onverdund, maar wel alle 3 lagen met ongeveer 1% droogstof toegevoegd."

Ik heb dus zoals door de fabrikant omschreven 1% siccatief aan alle drie aangebrachte lagen toegevoegd. Dit is ook het maximum wat de fabrikant aangaf.

Overschilderen met alkyd wil ik niet omdat dit chemische troep is - ik kies bewust voor een verf die het milieu zo min mogelijk negatief raakt.

Dunner aanbrengen had wel gekund, maar we hebben wel ons best gedaan het zo dun mogelijk aan te brengen met kwast, dus uitstrijken tot de kwast geen verf meer afgeeft en daarna pas opnieuw verf op de kwast. Uitwrijven na verven zou ik met onze huidige ervaring ook hebben gedaan, echter is dit niet door de fabrikant aangegeven en hebben wij dit niet gedaan...

Verder bestaat deze verf uit koudgeperste, gekookte lijnolie met verfpigment:

https://ottossonfarg.com/produkt/linolj ... l_switcher

Er is dus geen rauwe lijnolie aan toegevoegd. Wel 15% terpentijn voor de 1e grondlaag en 1% siccatief / droogstof. De tweede en derde laag zijn zonder toevoeging van terpentijn en siccatief aangebracht.

Vroeger werden andere siccatieven dan tegenwoordig gebruikt omdat deze wettelijk verboden zijn geworden. (ongezond, milieu)

Ik vind het wel erg jammer dat er zo weinig over dit probleem te lezen valt - contact met de winkel en fabrikant leveren ook nog niet iets op. Inmiddels heb ik weer een emailbericht naar de fabrikant in Zweden verstuurd. Als je wilt dat lijnolieverf wat minder on-populair wordt vind ik deze werkwijze van belangrijke informatie weghouden (pigment afhankelijke droogtijden e.d.) voor klanten niet handig. (Excuus voor de frustratie)

Hebben jullie nog tips / ideeën hoe je mijn problemen een volgende keer voorkomt en hoe je de huidige verf - die droog aanvoelt maar waar voorwerpen die daar met gewicht op staat zoals stoelen en banken toch nog afdrukken geven / plakken - zo krijgt dat deze plakkerigheid stopt?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door LeaD »

Zet er eens bij welk siccatief u heeft gebruikt en op welke wijze u dit heeft gemengd .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door JantjeV8 »

Kan de keuze van vurenhout er mee te maken hebben? Het hars wat er mogelijk uit komt?
Of juist de zachtheid van het vurenhout, gewicht van stoelen die zich in het hout drukken en daardoor misschien de opgenomen verf/oliestoffen er uit perst?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Adriaan Kragten »

Kan het zijn dat de toegevoegde 1 % siccatief een gewichtspercentage is terwijl een volume percentage bedoeld is of net andersom. Heb je wel nauwkeurig genoeg gewogen of het volume bepaald? Ik heb ook lang geleden een keer lijnolieverf voor een raam gebruikt en dat duurde ook weken voordat het droog was. Wij hebben ooit op de vloer lak op waterbasis gebruikt maar dat was geen succes omdat iets vochtigs er gewoon doorheen ging en je daardoor meteen een natte vlek kreeg. Ik heb windmolenwieken ooit gelakt met epoxy vernis bij een te lage temperatuur en dan zweet er een vettige laag uit tijdens het uitharden. Die laag was later wel te verwijderen met oplosmiddel. Misschien treedt er bij lijnolieverf ook zoiets op en zou je de plakkerige laag er af kunnen wassen met het juiste oplosmiddel.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Lijnolieverf op de vloer

Bericht door Keon »

Lijnolie "droogt" doordat er - onder invloed van zuurstof en licht - watermoleculen worden vrijgemaakt. Het droogproces is eigenlijk een soort polymerisatie (vernetting) van de oliemoleculen tot een continue verffilm.

De laatste dagen van augustus waren vrij vochtig... hoe meer vocht er in de lucht zit, hoe trager het uitharden (vernetten) van de lijnolie. Idem met uw houten vloer... de vochtigheidsgraad daarvan bepaalt ook mee de snelheid van uitharden.

Je zou alles wat kunnen versnellen door uw vloer op te warmen, bijv. via infraroodlampen. Check eens of de zones die rechtstreeks zonlicht ontvangen ook zo traag zijn uitgehard.

Er zijn fabrikanten van olieverf die adviseren om de verf warm aan te brengen (50 à 60°C), deels om de aanwezige schimmels te doden, deels om het vocht uit uw hout te drijven.

Van siccatieven heb ik ook al gelezen dat er je soms te veel van kan toevoegen met als effect dat het niet meer droogt... Siccatieven zijn meestal (zware) metaalzouten en zijn eigenlijk niet erg milieuvriendelijk (ik zou ze nooit toevoegen).

Ottosson is anders een gekend merk met een goede reputatie... daar ligt het volgens mij niet aan.

Hoeveel dagen heb je gelaten tussen de verschillende lagen?
Plaats reactie