Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Bericht door fietser »

Hallo,

wij willen een voormalig winkelpand verbouwen en daarbij willen moeten we veel keuzes maken. Een van deze keuzes zijn de deuren.

Zo willen we een oude vurenhouten werkplaats deur uit 1926 van 2,4x2,6 m (!) terugbrengen. We hebben het oude exemplaar nog, maar omdat meerdere mensen aangeven dat deze deur in een te slechte staat voor hergebruik / herstel verkeert, overwegen we om hem na te laten bouwen. We hebben een offerte aangevraagd en daarbij wordt uitgegaan van meranti hout en multiplex platen voor de panelen.

Nu vraag ik mij af of meranti wel een goede keus is als je duurzaam / milieubewuste materialen wilt kiezen? Ik lees dat meranti een tropische hardhoutsoort is die vaak uit Zuidoost-Azië; voornamelijk Maleisië, Indonesië, Sabah, Sarawak komen. Volgens milieucentraal heeft Europees hardhout de voorkeur:

"Hardhout uit Europa is voor het milieu een betere keuze dan tropisch hardhout en kies sowieso altijd voor hout uit duurzaam beheerd bos."

Er wordt ook genoemd dat je het best hout uit een duurzaam beheerd bos neemt met bijv. FSC keurmerk. Elders lees ik dat dit keurmerk niet garandeert wat er na winning van het hout is gedaan, zoals verduurzaming met chemische middelen. (impregnatie).

Samengevat is mijn vraag: is meranti een milieuvriendelijke keus of kies ik beter Europees hardhout (bijv. eiken of robinia), of een andere soort? De reden dat ik vurenhout (waar de originele deur mee is gemaakt) niet heb genoemd, is omdat vurenhout minder duurzaam (mbt levensverwachting) is dan hardhout, en omdat, voor zover mij bekend, het huidige vurenhout krom bij levering is. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring.

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Bericht door 1980 »

Hoelang heeft de oude deur er ingezeten?

Wanneer het niet te vaak nat word
Blijft vurenhout echt wel goed

Eventueel met een olie behandelen zoals lijnzaadolie
Anarrima
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2021, 14:10

Re: Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Bericht door Anarrima »

Weet je zeker dat het vuren is? Meranti zou ik niet aan beginnen dat is tegenwoordig troep, wordt gelamineerd met wel 10 verschillende soorten bomen uit de duurzaamheidsklasse III tot V.

Ik zal opteren voor gewaterd grenen, gewoon uit Nederland. Heb je een foto van de oude deur?

Grenen ruikt als je het bewerkt, en is gelig/rood. Vuren ruikt niet, en is meer wittig van kleur.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Bericht door Sandman79 »

Grenen is van Grove den, Vuren is van Fijnspar. Er zijn hele bossen dode fijnspar te vinden, enkel kommen de ollanders tot in Belgie om dat dan gesubsidieerd in hun biomassacentrales te smijten. Maar ik smijt die bomen op mijn woodmizer en daar komt heel mooi en recht hout uit....

Robinia is denk ik het harste hout dat inlands groeit, en moet je ook kunnen vinden, want wordt veel gerooid, daar het een exoot is.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Bericht door pelletpower »

Goed bekeken. Dan wordt er nog iets zinnigs mee gedaan. Pas op, want die ollanders kunnen alles gebruiken.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Voormalig winkelpand zo duurzaam mogelijk verbouwen

Bericht door fietser »

Dank voor jullie reacties. Ik zal proberen binnenkort hier een foto van de oude deuren te plaatsen. Ik houd het dan voorlopig op de keuze voor gewaterd grenen of robinia.
Plaats reactie