kalkverf en kurk op rol?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

kalkverf en kurk op rol?

Bericht door rijpezweer »

Beste allemaal,

Heeft iemand ervaring met kalkverf op kurk? Ik denk daaraan om het plafond zo licht mogelijk te houden. Ons huisje valt namelijk wat donkerder uit dan verwacht...

Ik ben aan een alternatieve afwerking voor een plafond onder een houten balkstructuur aan het denken. Factoren om mee rekening te houden:
- beperkte inbouwhoogte. De ramen komen tot net onder de houten ringbalk en de vloerbalken, en we willen graag leuke dingen zoals zoveel mogelijk licht, ramen die open kunnen en zo.
- flexibel. De balkstructuur beweegt naar het schijnt verticaal licht mee bij beweging op de verdieping. Naden tussen platen Fermacell of soortgelijk zouden dus al snel barsten vertonen.
- akoestiek. Zo goed mogelijke akoestische isolatie.
- prijs. Ons budget is beperkt.
- ecologie. Geen uitleg nodig denk ik.


Van onder naar boven zat ik aan volgende mogelijke oplossing te denken:
- kalkverf
- 4mm kurk
- dunne osb
- 4mm kurkstrips
- 25cm vloerbalken (ligt al), tussenin cellulosevlokken
- 4mm kurkstrips
- 18mm osb vloer (ligt al)

Groeten en alvast bedankt voor je inbreng!

rijpzeweer
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: kalkverf en kurk op rol?

Bericht door Keon »

Zuivere kalkverf op kurk (of hout) zal niet erg lang houden denk ik.

Betere optie is een kalk-caseïne-verf. Je kan dit zelf maken of kant en klaar kopen, bijv. Calcatex van Wolf Jordan.

Wil je een afwasbare kalk-caseïne-verf dat is het zaak van goede kwaliteit van caseïne te gebruiken. Kan je kopen bij Wolf Jordan, Kremer,... of zelf maken uit rauwe afgeroomde koemelk (zie ander topic in dit subforum).

Is afwasbaarheid minder belangrijk dan kan je gewoon magere platte kaas, kwark, Hüttenkäse, cottage cheese,... gebruiken als caseïne-bron.


Vermits het hier gaat om een plafond kan je ook een meer dampremmende oileverf gebruiken of zelfs een olie-temperaverf:



De gekookte lijnolie kan je altijd vervangen door rauwe lijnolie die een tijdje in de zon heeft gestaan. Probleem met de "gekookte" lijnolie is immers dat er allerhande (zware) metaalzouten worden toegevoegd om het drogen te versnellen en die zouten zijn eigenlijk niet vriendelijk voor mens en milieu.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: kalkverf en kurk op rol?

Bericht door Geertje »

Keon, de gekookte lijnolie van de Cokerije heeft dat niet: https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d2 ... nolie.html
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: kalkverf en kurk op rol?

Bericht door rijpezweer »

Door de manier waarop de ramen geplaatst worden lijkt er een fractie meer verticale ruimte te ontstaan:
- in het venstergat boven het raam 43mm (raamkader + minimale speling tot ringbalk).
- binnen de binnenmuren tot aan de vloerbalken 61mm (raamkader+ minimale speling tot ringbalk+ 18mm waar bij de ringbalk osb zit)

Hoe zouden jullie de opbouw van het plafond aanpakken, ermee rekening houdend dat de balken een beetje schijnen te dansen? Partnerlief is meer voorstander van fermacell dan kurk, maar ik heb heel erg schrik voor scheurende naden. Bonuspunten voor wie ook nog een mogelijkheid tot minimale leidingenspouw ziet.

Ik zit zelf te denken aan een opbouw die het dansen nogal zou moeten compenseren:
  • 10mm fermacell
  • 18mm berken multiplexband
  • 4mm kurkband
  • 18mm berken multiplexband
  • 4mm kurk
  • 1mm doek (suggesties?)
    TOTAAL 55mm
Op deze manier is er ineens ook een leidingenspouw voor elektrische kabel en spots, wat wel zo makkelijk zou werken.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: kalkverf en kurk op rol?

Bericht door Keon »

Hoe meer multiplex (MPX) in uw plafond, hoe beter je het dansen kan tegengaan...

Wat is het nut van die Fermacell in het plafond? Brandweerstand? Anders gewoon vervangen door een plaat Berken-multiplex. Die MPX kan je ook mooi afwerken als finaal plafond.
Plaats reactie