hoe lang blijft kalk goed?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

hoe lang blijft kalk goed?

Bericht door Geertje »

Na het storten van onze kalkhennep muren in juli vorig jaar bleven er 10 zakken Supercalco 97 over. Ik wist dat ik die het beste direct onder water had kunnen zetten, maar ik had op dat moment geen geschikte vaten en met de nog 1001 zaken waar we mee bezig zijn is het er een beetje bij ingeschoten.
Heeft het zin om nu nog ergens vaten op de kop te tikken en ze alsnog onder water te zetten?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoe lang blijft kalk goed?

Bericht door Gargouille »

Kalkhydraat reageert met lucht en water tot kalksteen(poeder).
Een beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid (opslagomstandigheden) en de kwaliteit van de verpakking gaat een deel van de hydraatkalk inert kalksteen geworden zijn. Een groot deel zal natuurlijk nog steeds het bindmiddel hydtraatkalk zijn en onder water bewaren. Een deel zal kalksteen geworden zijn en moet je als toeslagstof beschouwen.
In de toekomst zal het nog best bruikbaar zijn om te metselen of te pleisteren, een deel van de kalksteen beschouw je dan als 'toeslagstof', maw je neemt wat meer van je kalk in de mix voor metselmortel of pleistermortel.
Voor verf heb je wel bijna pure hydraatkalk nodig en elke toeslagstof verzwakt de verf. Dus daar zou ik het dan ook niet meer voor gebruiken.

G
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: hoe lang blijft kalk goed?

Bericht door Geertje »

Dank! Ik ga wat vaten scoren en het onder water zetten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoe lang blijft kalk goed?

Bericht door ritsaert snijder »

De supercalco is best goed verpakt in plastic. Bij het opslaan in vaten moet je goed voor oppasssen dat er altijd een laag water op blijft staan. Je slaat het op voor een langere periode en na die periode is water vaak verdwenen of verdampt.
groet!

Ritsaert
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: hoe lang blijft kalk goed?

Bericht door Geertje »

Ha Ritsaert, Dank voor het aandachtspunt, had zelf ook al bedacht. Ik ga vrijdag hier in de buurt een paar van die blauwe 200-liter vaten ophalen. (Origineel met klemdeksel maar de klem zit er niet meer bij ... nou ja, het is dichtbij en ze zijn goedkoop, met ducttape kom je ook een eind). Dat lijkt me het handigst, die zijn nog enigszins verplaatsbaar met steekwagentje. En dan inderdaad af en toe controleren of er nog wel water op staat. Maar met dichtgetapet deksel zal de verdamping niet al te hard gaan.
Plaats reactie