duurzame whitewash

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

duurzame whitewash

Bericht door Geertje »

Dag allemaal, na een lange stilte weer eens een teken van leven van mij. In ons nieuwe huis ben ik de eiken draagbalken van de verdiepingsvloer aan het schuren en oliën. Daarop komt een grenen vloer. Omdat de balken van het oliën vrij donker worden, wil ik de onderkant van die vloer (het plafond voor de woonkamer en keuken dus) een whitewash geven. Heeft er iemand ervaring met whitewash zelf maken?
We hebben nog ettelijke zakken met hydraulische kalk liggen, over van de kalkhennep, dus ik hoopte daarmee aan de slag te kunnen.
Het gaat om een plafond en in principe kom je er dus niet tegenaan (als het eenmaal ligt). Maar ik wil toch wel graag iets wat niet al te erg 'stoft'.(Ook al omdat mijn lieve echtgenoot de neiging heeft om zwarte vingerafdrukken achter te laten op elk plankje wat door zijn handen gaat :lol: )
Wat voor toevoegingen? Melk, eiwit, tarwemeel, lijnolie? Heeft er iemand ervaring mee? En welk van deze toevoegingen kan kans geven op vergelen op de langere duur?
Ik kan natuurlijk zelf gaan experimenteren maar wie weet heeft iemand dit wiel al uitgevonden :wink:
Voor wat foto's hoe het er nu uitziet: http://www.geertjeshof.nl/index.php/202 ... g-niet-af/
(En eerdere en latere blogs geven nog meer plaatjes.)
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: duurzame whitewash

Bericht door Keon »

Ik denk aan twee opties:
  • Kalk-caseïne verf (= platte kaas- of kwarkverf) met daarin gemengd wit pigment op basis van krijt, marmerpoeder, gemalen eierschalen,...
    Voor enige watervastheid kan je er vloeibare zeep (groene, bruine, zwarte) bijmengen tot 1/8 deel.
  • Tarwemeelverf (kookverf) met daarin dezelfde witte pigmenten
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: duurzame whitewash

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb white wash gemaakt met een rest witte verf . Op het goede moment opgewreven. Daana hardwaxolie er overheen. Die grenen vloer is prachtig geworden en ligt ook al 8 jaar en is nog steeds mooi.

Een andere grenen vloer heb ik ook gedaan. Maar ik had hardwaxolie van leinos en dat werd heel lelijk en geel met gele vlekken.

Mijn tip is; eerst een paar proefstukken maken. En werk het af met een goede kwaliteit hardwaxolie (geen osmo of leinos). Het kan ook met beits en was.

Probleem met kalk op een grenen vloer lijkt mij de slijtvastheid. Het is wel de methode die traditioneel word gebruikt en dan in combinatie met was (kalk of krijtwas). Je zou het hout kunnen kleuren met een kalkverf en dan kunnen beschermen met bijenwas/ canauba/ terpentijnolie. De carnauba zorgt voor de slijtvastheid. Wordt wel een pittig boenklusje.
groet!

Ritsaert
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: duurzame whitewash

Bericht door Geertje »

Het gaat om de onderkant van de vloer, het plafond van de woonkamer dus. Slijtvastheid is dus niet zó belangrijk, maar het is natuurlijk plezierig als je een keer met de ragebol de spinnenwebben kunt weghalen zonder dat meteen ook alle witsel van het plafond komt :wink: . Maar ik heb inspiratie, daat lukken. Dank voor jullie tips!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: duurzame whitewash

Bericht door ritsaert snijder »

oke, wij hebben hier nog de witkalk op de balken van de deel (nu keuken/eetkamer) dat is gewoon witkalk en dat hangt er al van voor WOII.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: duurzame whitewash

Bericht door ritsaert snijder »

fotootje
Bijlagen
IMG_20201229_183732923 (3).jpg
groet!

Ritsaert
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: duurzame whitewash

Bericht door rijpezweer »

Ons experiment lijkt bijzonder goed te lopen met een kalk-caseïneverf:

Nodig:
- plattekaas (0.2% vet of minder, brokkelig, zo droog mogelijk)
- hydraatkalk CL90 of beter, liefst van recente datum
- krijtpoeder
- grote plastic kom - of toch minstens niet van metaal
- kleine plastic kom - of toch minstens niet van metaal
- iets om te roeren - niet van metaal - hier een lange plastic schroef voor isolatieplaten gebruikt

Stappen:
- Doe 250g plattekaas in de kleine kom. Dat is je basisvolumedeel.
- Doe er een goed half volumedeel hydraatkalk bij.
- Roer dit om. Geen water bijdoen, ook al lijkt dit veel te droog om te reageren!
- Na enkele minuten ontstaat een lijm.
- Doe 4 à 5 volumedelen krijtpoeder in de grote kom. 4 delen zijn vulmiddel. Voor het vijfde kan je een ander kleurpigment gebruiken.
- Doe er 2 volumedelen water bij.
- Goed mengen tot je ongeveer de consistentie van tandpasta hebt.
- Roer nu de inhoud van de kleine kom onder die van de grote.
- De resulterende verf is helemaal niet duur, eco, en je kan hem vrij makkelijk aanbrengen met een rol.

Bietensap schijnt goed te werken als rode kleur. Wel even oppassen dat een en ander niet te vochtig wordt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: duurzame whitewash

Bericht door benthuis »

Kan je er ook beeld bij verzorgen? Ben heel benieuwd
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: duurzame whitewash

Bericht door rijpezweer »

Ik heb zelf geen degelijke camera bij, maar ik doe een poging de komende dagen foto's door te sturen.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: duurzame whitewash

Bericht door rijpezweer »

Sorry, voorlopig geen foto's. Het is allemaal behoorlijk druk geweest. Ik probeer er de volgende keer dat ik er ben aan te denken...
Plaats reactie