Hempcrete

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Hempcrete

Bericht door ritsaert snijder »

@ Geertje,
Je schrijft
muren worden kalkhennep, met potdekselwerk aan de buitenkant
. Ik heb ooit een cursusje gedaan bij Wolf Jordan (heel interessant!). We smeerden toen ook de hempcrete regelrecht op het het hout. Op zich conserveert de kalk heel goed,

Ik ben zelf ook bezig met de (schuifbekisting) voor een muur van hempcrete. Opbouw is van buiten naar binnen; hout en dan gelijk 20 cm hempcrete, Ik ben mijn overstek aan het vergroten en ik maak een grote regengoot, de betonnen vloer is ook droog. Als ik het hempcrete boek (Stanwix) er op na sla dan zou dat moeten kunnen. Op zich heeft kalk goede drogende eigenscappen. Maar ik vraag me af of ik geen spouw met dampopen folie ga plaatsen op het laagste deel (meeste regeninslag).

Mijn plan was om met een club mensen te gaan plaatsen maar dat is nu lastig. Ik ben aan het kijken naar een twee persoons opzet met een pomp (geen spuit).
- panmenger (1 persoon mengt)
- pomp met slangen (1 persoon met de slang)

Hebben jullie daar nog ideen over.

Misschien afsplitsen?

Afgesplitst van viewtopic.php?f=3&t=7446&start=15
Laatst gewijzigd door kockie op 24 jun 2020, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
groet!

Ritsaert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

ritsaert snijder schreef: 24 jun 2020, 13:01
Ik ben zelf ook bezig met de (schuifbekisting) voor een muur van hempcrete. Opbouw is van buiten naar binnen; hout en dan gelijk 20 cm hempcrete, Ik ben mijn overstek aan het vergroten en ik maak een grote regengoot, de betonnen vloer is ook droog. Als ik het hempcrete boek (Stanwix) er op na sla dan zou dat moeten kunnen. Op zich heeft kalk goede drogende eigenscappen. Maar ik vraag me af of ik geen spouw met dampopen folie ga plaatsen op het laagste deel (meeste regeninslag).
Als de hennep droog blijft achter een geventileerde houten gevel, zie ik geen enkel probleem. Als het aan weer en wind blootgesteld staat heb ik toch grote twijfels bij de reële isolatiewaarde van zo'n natgeregende kalkhenneplaag.
20 cm tegen een muur is wel ongeveer het maximum wat je 'veilig' kan plaatsen. En je zal toch met een hydraulische kalk moeten werrken bij die dikte. De diepste laag tegen de muur loopt immers het risico niet uit te harden wegens gebrek aan lucht bij het gebruik van luchtkalk.
- panmenger (1 persoon mengt)
Ja. En glijbekisting met afstandhouders op 15 à 20cm die als verloren bekisting en montageframe in de laag blijven.
pomp met slangen (1 persoon met de slang)
Weet ik niet of ik niet liever manueel de glijbekisting zou willen vullen. Voor een pomp moet de mix aanzienlijk natter worden gemaakt en dat beïnvloedt de einddichtheid (isolatiewaarde) ook negatief.
Laatst gewijzigd door Gargouille op 24 jun 2020, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door ritsaert snijder »

Die hempcrete moet zo droog mogelijk zijn en ik ga zorgen voor een goed ventilerende spouw.

Ik overweeg om hempflax te gebruiken. Dat zijn voorgemengde balen van 140 liter. Er zitten additieven in die er voor zorgen dat het snel genoeg droogt. Het is niet helemaal duidelijk wat de additieven zijn, ik ga ze dat nog een keer vragen.

Ik heb de glijbekisting met afstandhouders bekeken. Best een ingewikkeld en tijdrovend systeem. Ik kies voor een structuur met balkjes en plaats daar direct de OZB platen tegen aan. Je ziet dan de houten balken, ik vind dat niet storend en het zijn gelijk bevestigingspunten.

Ik wil pompen met luchtdruk, Dat was een tip van een betonpompman. De vraag is dan vervolgens of het lukt om de relatief droge hennep door een slang te persen. Als je gaat spuiten dan krijg je een hel nat mengsel waarbij alle goede eigenschappen in het gevaar komen. Wordt een experiment en anders neem ik een paar bakjes en goede wandelschoenen.

groeten daar!
groet!

Ritsaert
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Hempcrete

Bericht door Geertje »

Hallo Ritsaert, ik zie deze afsplitsing van het onderwerp nu pas (was een poos niet op het forum, te druk). Wij hebben de kalkhennep wel in schuifbekisting aangebracht met een club mensen. Het mooie is dat je dan de binnen- en buitenkant van de muur wat meer aandrukt (stevigheid), terwijl de kern van de muur 'sponzig' blijft (isolatie). Aanvullend daaraan heb ik de buitenkant nog ingesmeerd ('gekaleid') met een dunne kalkpleister, om het helemaal winddicht te maken. Op de kalkhennep 5 cm dikke tengels en daarop het potdekselwerk. Er is dus een 5 cm brede geventileerde spouw, ik verwacht dat de kalkhennep te allen tijde droog blijft.

Dat spuiten van kalkhennep schijnt wel een vak apart te zijn, zei onze kalkhennep-aannemer (Rens Borger van Ecobouw Salland) ook. Hij waagde zich er niet aan. Je ingrediënten moeten toch wel precies de juiste eigenschappen hebben om het gewenste resultaat te krijgen.

Maar misschien ben je al lang bezig geweest en is deze post mosterd na de maaltijd!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hempcrete

Bericht door ritsaert snijder »

Geertje,
Ik ben net klaar ook met een schuifbekisting gewerkt. Een paar weken bezig geweest. Pittig klusje met 1 of 2 mensen.

Pompen is tot nu toe niet gelukt, ik ben wel aan het experimenteren geweest maar het is inderdaad lastig. Ik zou mijn plafond er wel mee willen doen maar dan moet ik het echt kunnen verpompen.

Ik heb ook de binnenkant wat meer aangedrukt, de rest ligt er los in. Maar bij mij is het de binnemuur rondom in een oude schuur. De buitenkant is van de oude schuur. Mijn laag is 25 cm dik en ik denk niet dat er tocht doorheen kan.

Lijkt me een hele mooie opbouw met gepotdekseld hout aan de buitenkant!

Ik heb wel het idee dat het deze zomer pas echt droog (en isolerend) gaat worden. Ik stook er al heel wat kruiwagens doorheen om het proces te versnellen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hempcrete

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hempcrete

Bericht door benthuis »

Kockie gooi die foto's van paar jaar geleden hier eens neer!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Hempcrete

Bericht door Geertje »

Ha Ritsaert,
Mooi dat het gelukt is! Inderdaad pittig met 1 of 2 mensen. Hier deden we het in 5 dagen, maar dat was met een hele ploeg (op het hoogtepunt stond er wel 10-12 man te stampen.)
Ja het drogen gaat langzaam, hier ook, temeer omdat we nog geen verwarming hebben. De rocket-stove kachel is wel af, maar er zitten koperspiralen in die tzt ons tapwater moeten verwarmen. Maar een buffervat hebben we nog niet (dan moet eerst de verdiepingsvloer af zijn). Dus we hebben bedacht er tijdelijk een radiator aan te koppelen. Helaas is dat iets waarvan man en ik allebei geen kaas gegeten hebben (en we hebben genoeg andere dingen te doen) en alle installatiebedrijven in de regio zijn tot maart-april volgeboekt. Dus ik durf nog niet voluit te stoken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hempcrete

Bericht door ritsaert snijder »

Geertje,
Verwarmen versnelt het proces behoorlijk. Ik heb ook een paar nachten de rocket gestookt zonder schoorsteen zodat de rookgassen direct in de ruimte bliezen. De rookgassen vesnellen het carbonisatieproces (ruimte staat dan wel vol met rook).

Ik heb een single bell rocket 314 gebouwd met een tweede bell als tafel (verwarmde tafel, is in een werkplaats heel fijn). Ondanks het dak van golfplaten en met al het vocht in het hempcrete stook ik het dan best snel op.

Maar ik denk dat de hempcrete pas na een warme zomer echt goed gaat isoleren.

Ik zal wat foto's maken.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hempcrete

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef: 20 dec 2020, 13:51 Ik zal wat foto's maken.
Ik ben geïnteresseerd, ook in de verwarmde tafel!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Hempcrete

Bericht door Geertje »

Hier de foto's van onze kalkhennepstortweek (van de zomer, godzijdank net even in de lockdownpauze) http://www.geertjeshof.nl/index.php/202 ... khennep-1/

@Ritsaert: onze kalkhennep heeft dus al de nodige warme zomermaanden inclusief twee hittegolven meegemaakt. Toch is al het vocht er nog niet uit, al voel je dat nu niet meer. Van ervaren kalkhennepbouwers heb ik begrepen dat 12 maanden wachten vóór je gaat stuken het minimum is. 18 maanden is beter. Eerder stuken betekent dat de carbonisatie en droging nog niet volledig is. Er ontstaat dan vochttransport door je leemlaag, waardoor je verkleuringen krijgt (kleurstof uit de hennep). Wij hebben geduld... (en nog genoeg andere dingen te doen).

In één hoek hadden we nog een akkefietje vóórdat we de potdekselplanken aanbrachten. Daar bleek de bovenste baksteen van de baksteen muurtjes (aan de onderkantvan het gebouw) net een beetje naar binnen gekanteld te liggen. Toen het weer ging regenen en waaien stroomde er dus regen langs de onbeklede kalkhennep naar beneden, op die baksteen, en bleef daar staan. En trok in de kalkhennep. Omdat het geen grote hoeveelheden waren merkten we dat natuurlijk pas op toen er schimmel aan de binnenkant ontstond. We hebben toen een zeiltje over die hoek gehangen (was niet handig, waaide los enzo). Intussen zitten de potdekselplanken er op en die voeren het water mooi af naar de buitenkant van de baksteen muurtjes.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Hempcrete

Bericht door rijpezweer »

Tip voor wie in België of dicht bij de grens woont. Hier wordt voor kalkhennep geschikte kalk wel eens verkocht in land- en tuinbouwwinkels. 6 in plaats van 21% BTW...
Plaats reactie