Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar trasmeel of een betaalbaar alternatief pozzolaan om als additief aan hydraatkalk toe te voegen, kwestie van deze wat meer hydraulische eigenschapen te geven. Het is simpelweg niet economisch of ecologisch om hydraulische kalk uit West-Europa naar Letland te laten aanvoeren.

Tubag, de bekendste producent, bood tot voor kort trasmeel aan. Dat lijkt niet meer het geval. Ik vind het product in elk geval niet meer op hun website. Andere producenten lijken ook geen trasmeel aan te bieden.

Het dichtste alternatief dat ik gevonden heb is gemalen hoogovenslakken: https://en.wikipedia.org/wiki/Ground_gr ... rnace_slag . Niet echt mijn favoriete product.

P.S. Bijzonder jammer dat er lokaal niets meer te vinden is. Letland had door een historisch toeval in de jaren 1860 tot rond 1950 een heel rijke industriële traditie rond Romeinse stijl cement op basis van kleirijk dolomietmeel.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Om maar even op mezelf te antwoorden...

Meurin (ook Rijnland/Palts) verkoopt het nog.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Dag Willem,

Bedankt voor de links. Dat waren de eerste die ik zag, maar die lijken verouderd. Tubag toont het product niet meer op zijn site, en op een aantal andere plekken lijkt het ook verdwenen. Maandag eens bellen...

Heeft iemand intussen ervaring met gemalen baksteen als additief voor hydraatkalk om iets of wat hydraulische werking te krijgen? Niet zo ver is er een grote baksteenfabriek waar het bakafval vermalen wordt tot "tenisīts", "tennisiet" ofte gemalen baksteen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door willem »

leesvoer:
viewtopic.php?t=4657
http://portal.ecologieforum.eu/kennisda ... ische-kalk

Trasmeel is gemalen tufsteen, kan je daar niet verder op Google'n,
en is schelpkalk geen alternatief voor je.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Dag Willem,

Dankjewel voor de tips.

Ik heb zoals hierboven gemeld intussen de enige andere tras-leverancier uit Andernach opgespoord, Meurin. Die levert wel nog trasmeel. Ook in Zuid-Duitsland zijn er trasmeel-leveranciers die steunen op lokale ontginning, o.a. Röfix.

Ik had deze voormiddag het volledige topic dat je aanbrengt al eens opnieuw zitten doorlezen, inclusief de verwijzingen. Het kalkboek is waanzinnig interessant!

Intussen heb ik ook een Poolse leverancier van (Duitse) NHL gevonden. Dat is mogelijk een alternatief mocht Meurin niet willen leveren. De transportkosten blijven dan enigszins beperkt.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door Ernest Dubois »

rijpezweer schreef: 22 mei 2020, 23:50 Dag Willem,

Bedankt voor de links. Dat waren de eerste die ik zag, maar die lijken verouderd. Tubag toont het product niet meer op zijn site, en op een aantal andere plekken lijkt het ook verdwenen. Maandag eens bellen...

Heeft iemand intussen ervaring met gemalen baksteen als additief voor hydraatkalk om iets of wat hydraulische werking te krijgen? Niet zo ver is er een grote baksteenfabriek waar het bakafval vermalen wordt tot "tenisīts", "tennisiet" ofte gemalen baksteen.
Ja, ik heb baksteen meel met kalk tot een specie gemengd. Ik neem aan dat het meer hydraulische werking daarvan krijgt maar kan het niet met zekerheid bevestigen wel kan ik zeggen dat het de specie harder en sneller drogende maakt maar het verkleurt, natuurlijk de mengsel sterk van wit tot rood en daarom heb ik liever tras. Ook niet fijn gemalen maar grof gemalen baksteen of nog beter tegels verbeterd de hardheid en versneld de droogtijd van de kalk. Zo ver ik het weet kan je tras bij labshop kopen.
Werken, das leuk.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Ik heb er de wetenschappelijke literatuur op nageslagen. De hydraulische eigenschappen van brikkemeel als additief zijn blijkbaar voor een groot stuk gebonden aan de temperatuur waarop de klei gebakken is, en van het type klei dat wordt gebruikt:

"De grondstoffen voor de synthetische puzzolanen bestaan uit gebakken materialen, zoals baksteen en kolenas. De mate waarin gebakken klei geschikt is als puzzolane toeslagstof is afhankelijk van de temperatuur waarbij de klei werd gebakken. Ongebakken of te zacht gebakken klei heeft geen puzzolane werking. Dat geldt ook voor te hard gebakken klei, die geheel
is gesinterd en een kristallijne vorm heeft aangenomen. Het gaat bij puzzolanen om amorf silica. In de amorfe (glasachtige) fase is silica uiterst reactief, een eigenschap die het grotendeels verliest als het (bij hoge temperatuur) in een kristallijne vorm overgaat. Amorf silica blijft over wanneer de kleimineralen bij het Bakken hun chemisch gebonden water hebben verloren en bovendien een zekere tijd bij de in dit verband optimale baktemperatuur zijn gebleven. Het gehalte aan amorf silica is bij illitische klei optimaal bij het branden op circa 600 °C. Bij kaolinitische klei is dat omstreeks 900 °C. In Nederland wordt bij de baksteenfabricage voornamelijk illitsche klei gebruikt."

De lokale klei is een voornamelijk illitsche laag uit het Devoon, met 12à 15% kaoliniet. De lokale baksteen wordt op 1000°C gebakken. Ik weet nu dus dat dit niet de perfecte pozzolane toeslagstof is, maar op zijn minst gedeetelijk zou moeten werken.

Tras lijkt me wel een veiliger alternatief...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door willem »

Nog wat om te lezen.
https://ecomat.be/kennisbank/detail/traskalk

Met wat voor doel wil je het gebruiken/toevoegen, omdat het een natuur product is
of onderwater werken of slijtvastheid / erosiebestendig , is het in Letland een vereiste
voor div. werken,gewoon nieuwsgierig.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Dag Willem,

Het idee is de buitenbepleistering op strobalen licht hydraulisch te maken door toevoeging van een puzzolaan.

De dichtste natuurlijke puzzolaan is tras moet uit de Eiffel komen. Dat is ver, wat te ver naar mijn smaak.

De dichtste artificiële puzzolaan is gemalen baksteen van de enige baksteenfabriek die Letland rijk is. Hun kleigrondstof en hun bakproces heb ik net uit de doeken gedaan.

Voor matig hydraulische kalkpleister met tras is een traditioneel recept:
- 1 volumedeel gebluste kalk/hydraatkalk
- 1 volumedeel trasmeel
- 5 volumedelen scherp zand 0-4

Voor matig hydraulische kalkpleister met gemalen baksteen heb ik amper een idee van de mengverhoudingen:
- Meer gemalen baksteen dan kalk toevoegen heeft geen zin.
- Een Amerikaanse website zegt iets over vijf volumeprocent.
- Een andere website heeft het over zeven tot twintig gewichtsprocent.

Ik ben ook aan het kijken of ik metakaolin of een andere artificiële puzzolaan te pakken kan krijgen...
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door Ernest Dubois »

Kremer uit Duitsland heeft dat spul ook.

Heb je niet contact opgenomen met Andres Uus? Hij weet alles van dit en de (historische) toepassingen/methoden daar in dat gebied. Je kan zeggen dat je zijn naam van mij heb gekregen.

Is kalk alleen niet voldoende? Ademt veel beter dan met tras. Ik heb mijn gevel met kalk gepleisterde met alleen een traslaag onderaan voor de terugslaande regen en sinds die tijd blijft hij nu goed droog. Maar misschien is een stro gevel kwetsbaarder, hangt af van omstandigheden denk ik.
Werken, das leuk.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Dag Ernest,

Dank voor de tips, in het bijzonder omtrent Andres Uus en zijn Estse non-profit.

Letland is iets vochtiger en kouder dan België of Nederland. Zels in België wordt er meestal tras aan de kalk toegevoegd op strobalen muren...

Er is een lokale kant-en-klaar-pleister voor monumenten, Sakret HML 4. Strobalenbouwers hebben die al gebruikt en lijken er tevreden over. Lijkt vooral uit gebluste kalk te bestaan, met wat vezelversterking..
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door willem »

Een leuk project dat je daar wil realiseren, dan komt bij mij gelijk de vraag naar boven,
kan je dan geen leem gebruiken gemengd met kalk, geeft een waterdicht resultaat.
Ik haal onderstaande even aan,
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... -101132265
Ik weet dat Oskam uit Lekkerkerk ook met kalk zijn leem mengt om het weerbestendig te maken.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door rijpezweer »

Dat is ongebluste kalk uit België, voor een wel heel verschillende toepassing...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Trasmeel: waar nog verkrijgbaar?

Bericht door willem »

De toepassing is anders ja, maar ik keek het van een ander oogpunt nl,
Die weg mag geen sporen krijgen van het verkeer (de hardheid van de leem met kalk)
de weg mag ook niet weg spoelen door regen cq grondwater (stabiliteit)
Dit zijn ook de kenmerken die een buiten muur moet hebben, of het nu stenen zijn of stro
die je wil stucen.
Neem eens contact op met Oskam, een zeer sociale en enthousiaste man die je veel
kan vertellen. https://www.oskam-vf.com/leemstenen.html
Plaats reactie