ecologische vloerisolatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Filip Bronchart is ingenieur en heeft een heel interessant experiment gedaan met stro en aangestampte aarde als vloerisolatie... http://web.archive.org/web/201503161830 ... t/de-vloer Heeft iemand ervaring met soortgelijke technieken?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Die woning kende ik nog niet... interessant experiment.

Hier staat een variante van die vloeropbouw beschreven (andere soortgelijke woning waar Filip Bronchart ook zijn hand in had (*)):
De vloer is een ander verhaal en daar ben ik eerlijk gezegd het minst tevreden over. De basis is uit beton omdat we daar – de drassige grond hier indachtig – simpelweg niet buiten konden. Vervolgens een laag niet erg ecologisch plastiek (lacht), kiezel, leem, stro, opnieuw leem en tenslotte een OSB-plaat. Voor het oppervlak koos ik – net als de binnendeuren – voor Franse eik. De vloer is dus zo’n halve meter hoog.


Zo'n vloer op volle grond zou vandaag de dag eerder worden uitgevoerd met keien, schelpen of glasschuimgranulaat als basislaag, je hebt immers een capillair brekende basislaag nodig. Daarboven kan je dan om het even wat gebruiken als isolatiemateriaal.
Wil je werken zonder plastic folie dan is het een kwestie van de grondwaterstand goed te kennen en/of van voldoende boven het maaiveld uit te komen.

(*): Filip Bronchart heeft op zijn strobalenboog zelfs een Belgisch patent genomen in 2007.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Dit was het experiment dat geleid heeft tot de strobalen boog in Heist-op-den-Berg...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Zou je een soortelijke vloer willen toepassen voor uw woning in de Baltische staten?

Voor het overige is die vloeropbouw van Filip eigenlijk niet zo speciaal gezien het gebruik van plastic folies.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Ik vraag me af wat hij precies bedoelt met galetten van hardgeperst stro... Zou hij de "laagjes" uit een baal bedoelen? Dat moet toch nogal veren en meegeven? Misschien bedoelt hij iets sterkers? Iemand een gokje?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Een galette is een Belgische uitdrukking voor een soort harde wafel die relatief dun is... Ik vermoed dat hij om de vloer te isoleren de strobaal in twee zaagt (overlangs) om zo idd. grote plakken (laagjes) aan geperst stro over te houden.
Het inveren kan je beperken door de leemlaag dik genoeg te nemen.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 24 mar 2020, 13:18 Zou je een soortelijke vloer willen toepassen voor uw woning in de Baltische staten?
We hebben nul zicht op de gevolgen van de corona-crisis economisch en qua bouwplanning. We halen daarom ons oorspronkelijk plan van onder het stof: een verbouwing van de garage/schuur op het terrein. Daarvan kan de ruwbouw hopelijk wél nog voor het einde van het bouwseizoen gerealiseerd worden...

De benedenverdieping is 46.5 m² netto oppervlak. Degelijke diepe funderingen, gasbetonnen buitenwanden, en een grindvloer. De bovenverdieping is houtskelet. Op zijn hoogste punt 2/3 van de normale hoogte van een bovenverdieping, dus niet te gebruiken.

Het grove plan zou dan worden:
- meer ramen beneden
- bovenverdieping op volle hoogte herbouwen in lichte houtskelet
- larssen-trussen over de volledige hoogte van de gevel (gaat dat bovenste deel werken tegenover het onderste?)
- prefabtrussen dak, houtvezel onderdak, houten leien
- muren en zoldervloer isoleren met cellulosevlokken
- vloer gelijkvloers: uitgraven, 30cm glasgranulaat, houten vloer
Voor het overige is die vloeropbouw van Filip eigenlijk niet zo speciaal gezien het gebruik van plastic folies.
Ik vond vooral het gebruik van langs onder geventileerd stro wel innovatief! In dit scenario kunnen wij het helaas niet te gebruiken...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Ik vond vooral het gebruik van langs onder geventileerd stro wel innovatief! In dit scenario kunnen wij het helaas niet te gebruiken...
Ik lees op de webarchive-site de volgende opbouw:
Voor een passief-huis moet een vloer goed geïsoleerd zijn. Meestal bestaat dat uit polystyreen of polyurethaan waar beton op gestort wordt.
Onze ecologische vloeropbouw bestaat hier uit: grond/ stenen/ zand/ plastiekfolie/ zand/ afvalbakstenen met luchtspouw tussen / stro / plastiek / aangestampte aarde om de verschillende niveaus in het huis te bekomen en als thermische massa. Dus het stro is dampdicht aan de bovenkant afgewerkt en is geventileerd vanonderen. De bakstenen zijn geventileerd via de voor- een achtergevel en afgewerkt met een net waar muizen niet doorkunnen.
Tussen de bakstenen is er een luchtspouw, daarbovenop worden galetten van hardgeperst stro gelegd. Waarop dan een laag plastiek komt (luchtdichtheid + dampdicht) en dan een laag gestampte aarde. Het is netjes vlak net alsof er een laag beton om ligt.

Men gaat daar het stro rechtstreeks ventileren met buitenlucht... je krijgt dan dezelfde problemen als bij geventileerde kruipkelders: vochtig in de zomer en de tussenseizoenen en koud in de winter. Door de ventilatie maak je immers geen gebruik van de gratis "aardwarmte" in de winter (beetje dom voor een passief woning).
Wil je ventileren omwille van het vocht dan moet je dat met geconditioneerde lucht doen (droge warme lucht).

Beter ware geweest om zijn concept aan te passen... onderaan is een folie prima tegen aardvocht maar bovenaan volstaat een goede luchtdichting. Tussen het stro en de folie zou ik gewoon een anti-capillaire laag hebben gestoken, bijv. steenslag.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Ik denk dat ik de perfecte vloerisolatie, anticapilair én tegelijkterijd drukvaste laag heb: geëxpandeerde kleikorrels. Die zijn hier vlot en goedkoop (65€/m³!) verkrijgbaar. Glasschuimaggregaat zou technisch nog beter zijn, maar is niet lokaal te verkrijgen, en dat blijft nog wel een tijdje zo door de coronacrisis.

Partnerlief zou graag een houten vloer hebben. Ik vermoed dat volgende vloeropbouw zou werken, met U 0.21W/m²K.
- ondergrond
- geotextiel
- 45cm kleikorrels aangetrild
- houten balken 5cm met daartussen kleikorrels, al dan niet aangetrild
- massief houten vloerdelen

Deze vloer komt dan tussen de bestaande gasbetonmuren van het gelijkvloers. Aan de buitenkant zou ik ondergronds ook een laag kleikorrels kunnen leggen in een geotextiel-jasje, met grind erbovenop.

Opmerkingen of tips?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Geëxpandeerde kleikorrels zijn eerder capillair van aard... daarom voorzie je best eerst een onderlaag van (gewassen) steenslag, eventueel opgebouwd in lagen... grootste keien onderaan.
Eens boven het maaiveld/watertafel pas je dan kleikorrels toe.

In uw vloerafwerking zou ik wel nog ergens OSB/3-platen voorzien als damprem... ik zou die onder de vloerbalken steken om zo de balken te beschermen tegen opstijgend grondvocht. Tenzij je uw geotextiel vervangt door een PE-folie... dan houdt die het grondvocht tegen.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 26 mar 2020, 12:19 Geëxpandeerde kleikorrels zijn eerder capillair van aard... daarom voorzie je best eerst een onderlaag van (gewassen) steenslag, eventueel opgebouwd in lagen... grootste keien onderaan.
Eens boven het maaiveld/watertafel pas je dan kleikorrels toe.
Goed dat je me wijst op het probleem met capilariteit. Mijn verwarring daarover kwam voort uit het feit dat er in de bouw blijkbaar ook kleikorrels met een beschermlaag worden gebruikt, "coated leca". Die hebben een anticapilaire werking. Soms worden blijkbaar ook kleikorrels zonder speciale coating gebruikt, ook onder het maaiveld.

Ik was natuurlijk op zoek naar een alternatief voor glasschuimgranulaat, als drukvaste en waterbestendige isolatie onder het maaiveld.
In uw vloerafwerking zou ik wel nog ergens OSB/3-platen voorzien als damprem... ik zou die onder de vloerbalken steken om zo de balken te beschermen tegen opstijgend grondvocht. Tenzij je uw geotextiel vervangt door een PE-folie... dan houdt die het grondvocht tegen.
Begrijp ik het goed dat jij dus als volgt zou werken, zonder OSB3?
- PE-folie (0.5m onder maaiveld)
- 45cm kleikorrels zonder coating
- 5cm vloerbalken met kleikorrels ertussen
- plankenvloer
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Ja, zo kan je het doen. PE-folie van een goede kwaliteit (relatief dik) nemen en aan de randen omhoog brengen tegen uw bestaande funderingsmuren. En dan daar alles afkleven met gepaste tape zodat er langs de randen geen damp ontsnapt.
Het grondvocht gaat dan wel (nog meer) in uw funderingsmuren kruipen... als je daarop verder gaat bouwen, steeds een vochtkering steken (Diba, DPC, EPDM, ...). Maar dat wist je waarschijnlijk al...

Onder de PE-folie kan je nog een kunststoffen vilt leggen als bescherming voor de folie (net zoals bij vijverfolie).
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Dat is het punt nu net. Ik wil zo dampopen mogelijk werken, want dit gaat over renovatie en uitbreiding van een gebouw met gasbetonnen muren.

Glasschuimgranulaat zou de perfecte oplossing zijn, maar...
- Zelfs glasschuimgranulaat uit Litouwen raakt de Letse grens momenteel moeilijk over. Dat is dan nog niet eens aggregaat, maar compacter granulaat met licht andere eigenschappen die ik nog aan het bestuderen ben... https://stikloporas.com/expanded-glass absorbeert 10% van zijn massa aan water na een dompeltest van 24u. Als je daar eens je licht over kan laten schijnen...
- Fins glasschuimgranulaat (uusioaines foamit) moet met de vrachtwagen de ferry op, 1200km door Estland heen en terug. Bezwaarlijk milieuvriendelijk of lokaal te noemen en compleet onmogelijk op het moment.
- Oekraiëns glasschuimgranulaat (pinosklo) is spotgoedkoop, maar moet ook Wit-Rusland en Litouwen door. Nog net iets onmogelijker.
- Hongaars glasschuimgranulaat (energocell)
- Duits glasschuimgranulaat (geocell, veriso, ...) moet Polen en Litouwen door. Compleet onmogelijk op dit moment.

Hoe eenvoudig zou het zijn lokaal geproduceerd XPS en betonplaat te gebruiken. Als ik het kan vermijden...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Dampopen bouwen is op zich geen probleem zolang we het hebben over de muren en het dak. Voor een vloer is dat een ander paar mouwen...

De relatieve vochtigheid in de grond is quasi altijd 100%. Er zal dus altijd - zomer en winter - damp vanuit uw bodem naar uw leefruimten willen migreren. Als je graag in de winter een relatief vochtige binnenlucht hebt, kan je daar gebruik van maken door een dampopen vloer te voorzien.
Maar of dat een goed idee is voor een vakantiewoning die lange tijd leeg staat? Ik denk het niet...

Alle gewone granulaten (dus ook glasschuimgranulaat en geëxpandeerde klei) zijn dampopen.
Schelpen blijken dampremmend of "dampcontrolerend" te werken... wil je geen PE-folie dan zou ik dat overwegen. Al ben ik wel nog nergens een beschrijving van het mechanisme achter die schelpen tegengekomen, het moet iets te maken hebben met het feit dat de schelpen lucht "onder hun schelp" kunnen houden (als ze in de juiste positie liggen).

Uw funderingsmuren zijn toch niet uitgevoerd in gasbeton (aka cellenbeton) neem ik aan? Zit er dan geen waterkering tussen funderingsmuur en opgaande muur?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 26 mar 2020, 16:12 Dampopen bouwen is op zich geen probleem zolang we het hebben over de muren en het dak. Voor een vloer is dat een ander paar mouwen...

De relatieve vochtigheid in de grond is quasi altijd 100%. Er zal dus altijd - zomer en winter - damp vanuit uw bodem naar uw leefruimten willen migreren. Als je graag in de winter een relatief vochtige binnenlucht hebt, kan je daar gebruik van maken door een dampopen vloer te voorzien.
Maar of dat een goed idee is voor een vakantiewoning die lange tijd leeg staat? Ik denk het niet...
Dus jij zegt: vloer zo dampdicht mogelijk opbouwen?
Alle gewone granulaten (dus ook glasschuimgranulaat en geëxpandeerde klei) zijn dampopen.
Schelpen blijken dampremmend of "dampcontrolerend" te werken... wil je geen PE-folie dan zou ik dat overwegen. Al ben ik wel nog nergens een beschrijving van het mechanisme achter die schelpen tegengekomen, het moet iets te maken hebben met het feit dat de schelpen lucht "onder hun schelp" kunnen houden (als ze in de juiste positie liggen).

Uw funderingsmuren zijn toch niet uitgevoerd in gasbeton (aka cellenbeton) neem ik aan? Zit er dan geen waterkering tussen funderingsmuur en opgaande muur?
Ja, er zit een waterkering tussen funderingsmuur en opgaande muur.

Ik probeer vooral vochtproblemen in de woning te vermijden. Als dat kwalitatief kan met PE-folie, kleikorrels en een houten vloer, dan is het opgelost.

Water zou zich dan 50cm omhoog moeten wringen tussen pe-folie en door waterkering onderbroken muur. "Dat zal wel meevallen zeker...", zei de man met op dit gebied bitter weinig ervaring, hopend op bevestiging?
Plaats reactie