buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Paul Joosten »

Het is waarschijnlijk wel zaak om een doorstroomboiler vorstvrij te houden.

Zes L/min op 40° brengen vergt aanzienlijk meer dan de 16*230= 3680W die je uit een eenfase aansluiting kun halen. Mijn 3*16A (11kW) redt het maar net.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Paul Joosten schreef: 09 nov 2019, 17:33 Het is waarschijnlijk wel zaak om een doorstroomboiler vorstvrij te houden.
Ik zou wel eens willen weten wat het inhoudt een doorstromer vorstvrij te houden versus een boiler, en of er types zijn die meer vorst kunnen verdragen dan andere. Of misschien is dit allemaal praat voor de vaak en moet ik een minimale temperatuur aanhouden. Ik ben Ritsaerts verwijzing naar Frank Scholtens Temperierungssytsteem grondig aan het doornemen...
Zes L/min op 40° brengen vergt aanzienlijk meer dan de 16*230= 3680W die je uit een eenfase aansluiting kun halen. Mijn 3*16A (11kW) redt het maar net.
Jazeker, ik bedoelde driefasig natuurlijk! Sorry voor de verwarring.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door ritsaert snijder »

Tempurierung is de meest effectieve manier om een huis droog te houden. Dat is de basis want als het huis te nat wordt het slechter en het kost heel veel warmte en tijd om een huis droog te stoken. Je wil niet in je huis komen en eerst een paar dagen moeten stoken om het droog en comfortabel te krijgen. Tempurierung kost relatief weinig energie maar het vereist weer wel een relatief hoge watertemperatuur van ongeveer 60 graden. Vergeet ook niet dat je isolerende schil een stuk minder isoleert als de schil vochtig wordt. Een dikke muur isoleert best redelijk als hij droog is....maar een vochtige muur niet!

Uitgangspunt is om het huis droog te houden. Maar dat gaat natuurlijk af en toe mis en dan is het heel fijn als je bouwmaterialen hebt gebruikt die daar tegen kunnen. Kalk is ook heel goed vochtregulerend en drogend. Het onttrekt vocht.

Het na isoleren van een traditioneel huis is heel riskant. Kalkhennep is in principe heel goed geschikt! Buitenom is altijd beter. Als je buitenom gaat isoleren zou ik een moderne plaatisolatie zoals PIR gebruiken. Makkelijker, vochtbestendiger effectiever en daardoor duurzamer.

Mekal van Carmeuse is een hele goedkope metselkalk. Kan je voor 7,50 kopen bij de Hornbach, zak van 25 kilo. Let op de versheid! Als je gaat schilderen kan je beter een hoogwaardige kalk gebruiken. Kan je beter naar België gaan om 1 keer een hele lading te halen voor de hele bouw.

Ik zou de traditionele kachel ombouwen naar een RBB, je hebt het hoge rendement heel hard nodig. Probleem is niet dat je te weinig hout hebt maar het probleem is dat je de tijd die je nodig hebt om te stoken enigszins wil beperken., Wellicht met een goedkope warmtewisselaar om de tempurierung te voorzien van heet water. Grote buffer midden in het huis in je isolatiedoos.
groet!

Ritsaert
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

ritsaert snijder schreef: 09 nov 2019, 21:22 Tempurierung is de meest effectieve manier om een huis droog te houden. Dat is de basis want als het huis te nat wordt het slechter en het kost heel veel warmte en tijd om een huis droog te stoken. Je wil niet in je huis komen en eerst een paar dagen moeten stoken om het droog en comfortabel te krijgen. Tempurierung kost relatief weinig energie maar het vereist weer wel een relatief hoge watertemperatuur van ongeveer 60 graden. Vergeet ook niet dat je isolerende schil een stuk minder isoleert als de schil vochtig wordt. Een dikke muur isoleert best redelijk als hij droog is....maar een vochtige muur niet!
Ik heb de vuistregel-berekening rond temperierung ?voor de lage landen? gedaan. 40 meter buitenmuur* 80W= 3.2kW. Ik zal nog veel verder moeten lezen om precies te begrijpen wat dat mij vertelt over dimensionering en vooral het interval tussen stookbeurten.

https://www.meteoblue.com/en/weather/hi ... via_459031

We hebben heel betrouwbare vrienden waarmee we afspraken kunnen maken over regelmatig aansteken van de kachel voor zover dat niet meer dan ~wekelijks is, maar ik kan dat nog niet berekenen en dat lijkt zwaar wishful thinking...
Uitgangspunt is om het huis droog te houden. Maar dat gaat natuurlijk af en toe mis en dan is het heel fijn als je bouwmaterialen hebt gebruikt die daar tegen kunnen. Kalk is ook heel goed vochtregulerend en drogend. Het onttrekt vocht.

Het na isoleren van een traditioneel huis is heel riskant. Kalkhennep is in principe heel goed geschikt! Buitenom is altijd beter.
Bedoel je nu dat een dun laagje kalkhennep aan de binnenkant een goeie zaak zou zijn?
Als je buitenom gaat isoleren zou ik een moderne plaatisolatie zoals PIR gebruiken. Makkelijker, vochtbestendiger effectiever en daardoor duurzamer.
Dan gooi je het concept van zoveel mogelijk dampopen werken dus overboord? Ik zie gevaar met betrekking tot vochthuishouding in een traditioneel massiefhouten huis. Van zodra het dampopen terrein verlaten wordt moet ik me echt in inlezen voor ik kan volgen qua isolatieopbouw...

Hoe zie jij de totaalopbouw van de buitenmuren in dat geval?
Mekal van Carmeuse is een hele goedkope metselkalk. Kan je voor 7,50 kopen bij de Hornbach, zak van 25 kilo. Let op de versheid! Als je gaat schilderen kan je beter een hoogwaardige kalk gebruiken. Kan je beter naar België gaan om 1 keer een hele lading te halen voor de hele bouw.
We wonen in België. Het buitenhuisje is in Letland. Een behoorlijk eindje wandelen. Lijkt me niet zo ecologisch verantwoord om bouwmaterialen van 2000km ver te gaan aanslepen als ik dat kan vermijden. In geval van absolute nood kan het wel, dankzij Letse bouwvakkers die regelmatig de reis maken...
Ik zou de traditionele kachel ombouwen naar een RBB, je hebt het hoge rendement heel hard nodig. Probleem is niet dat je te weinig hout hebt maar het probleem is dat je de tijd die je nodig hebt om te stoken enigszins wil beperken.
Ik lees me in. Het bestaande traditionele kachelsysteem heeft trouwens al één of twee schuifjes. Het idee daarbij is eens de kachel is uitgebrand de warmte langer gevangen te houden in de intacte warme muur met rookkanalen.
Wellicht met een goedkope warmtewisselaar om de tempurierung te voorzien van heet water. Grote buffer midden in het huis in je isolatiedoos.
Er is een kelder bjna in het midden van het huis. Hij is wel niet superdroog en ietwat ondiep, maar daar moet een buffervat mogelijk zijn...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door ritsaert snijder »

Je woont In Belgie dus kalk is geen probleem. Denk je dat de kalk daar wordt gewonnen? Dan heeft dat de voorkeur. Als het dan toch uit Belgie komt kan je het ook meenemen. :D

Je kan een goede kachel vast daar wellicht bouwen op de plek van de oude kachel. Waarschijnlijk staat die centraal. Ik zou de kachel en buffervat centraal inbouwen in je doos! Alle warmte centraal houden. En dan niet in een kelder maar midden in je huis. Het kunnen ook meerdere buffers zijn. Buffers zijn prima zelf te bouwen.

Ik schat dat een goed kachelconcept ongeveer 60 procent beter werkt als die traditionele lokale kachel. Rendement van de kachel en rendement naar de ruimte. Als je met hout gaat verwarmen is dat een heel groot verschil.

Een combinatie van hoog rendements houtkachel - goede warmtewisselaat - buffers en tempurierung is voor jou - schat ik zo in - de winnende combinatie. Dat klinkt heel duur maar is goedkoop te bouwen!

Kalkhennep in een dampopen systeem aan de binnenkant. Hele dikke hoeveelheden. Wellicht ideaal voor de doos en dan met een PIR systeem voor de buitenkant.

Maar ik zou kiezen voor buitenom isoleren met PIR. Pir platen overlappend plaatsen (bijvoorbeeld platen van 6 dik in een een overlappend systeem, totaal 12 dik) aan de buitenkant. Wat ze ook zeggen, de platen krimpen een beetje en de kieren veroorzaken "koudebruggen". Overlappend lost dit op! Folie en dan aftimmeren met lariks. Deze isolatie buitenom boekt resultaten, is redelijk makkelijk te realiseren en is goed toepasbaar bij een houten huis.

Ik zou het concept van dampopen (containerbegrip) isoleren goed laten bezinken....Wat doet vocht met het isolatiepakket. Welke isolatiewaarde kan je realiseren? Hoe moeilijk is het om het toe te passen? Dampopen is prima maar hoe gaat het werken voor jou in de praktijk. Ik vind een goed werkend systeem op basis van PIR ecologischer dan een kalk-hennep-vlas concept wat niet goed werkt.

Ik adviseer je sowieso om je hele concept - na de nodige zelfstudie met een ervaringsdeskundige ter plaatse te bespreken. Je kunt niet op een forum op afstand....zonder de details te kennen ....een gedegen advies geven. Geef geld uit aan een goed plan en realiseer het plan zo goedkoop mogelijk!
groet!

Ritsaert
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

ritsaert snijder schreef: 10 nov 2019, 11:15 Je woont In Belgie dus kalk is geen probleem. Denk je dat de kalk daar wordt gewonnen? Dan heeft dat de voorkeur. Als het dan toch uit Belgie komt kan je het ook meenemen. :D

Je kan een goede kachel vast daar wellicht bouwen op de plek van de oude kachel. Waarschijnlijk staat die centraal. Ik zou de kachel en buffervat centraal inbouwen in je doos! Alle warmte centraal houden. En dan niet in een kelder maar midden in je huis. Het kunnen ook meerdere buffers zijn. Buffers zijn prima zelf te bouwen.
Je bedoelt buffervat/buffervaten met water zelf inbouwen?
Ik schat dat een goed kachelconcept ongeveer 60 procent beter werkt als die traditionele lokale kachel. Rendement van de kachel en rendement naar de ruimte. Als je met hout gaat verwarmen is dat een heel groot verschil.

Een combinatie van hoog rendements houtkachel - goede warmtewisselaat - buffers en tempurierung is voor jou - schat ik zo in - de winnende combinatie. Dat klinkt heel duur maar is goedkoop te bouwen!
Ik vraag me af hoe ik dat berekend krijg naar frequentie van de nood aan stoken.
Kalkhennep in een dampopen systeem aan de binnenkant. Hele dikke hoeveelheden. Wellicht ideaal voor de doos en dan met een PIR systeem voor de buitenkant.

Maar ik zou kiezen voor buitenom isoleren met PIR. Pir platen overlappend plaatsen (bijvoorbeeld platen van 6 dik in een een overlappend systeem, totaal 12 dik) aan de buitenkant. Wat ze ook zeggen, de platen krimpen een beetje en de kieren veroorzaken "koudebruggen". Overlappend lost dit op! Folie en dan aftimmeren met lariks. Deze isolatie buitenom boekt resultaten, is redelijk makkelijk te realiseren en is goed toepasbaar bij een houten huis.

Ik zou het concept van dampopen (containerbegrip) isoleren goed laten bezinken....Wat doet vocht met het isolatiepakket. Welke isolatiewaarde kan je realiseren? Hoe moeilijk is het om het toe te passen? Dampopen is prima maar hoe gaat het werken voor jou in de praktijk. Ik vind een goed werkend systeem op basis van PIR ecologischer dan een kalk-hennep-vlas concept wat niet goed werkt.
Ik ben daar niet religieus fanatiek in. Ik probeerde alleen aan te geven dat ik de vochthuishouding in zo'n systeem nog niet snap.
Ik adviseer je sowieso om je hele concept - na de nodige zelfstudie met een ervaringsdeskundige ter plaatse te bespreken. Je kunt niet op een forum op afstand....zonder de details te kennen ....een gedegen advies geven. Geef geld uit aan een goed plan en realiseer het plan zo goedkoop mogelijk!
Het probleem daar is dat er zo ongelofelijk weinig mensen met duurzaam (ver)bouwen bezig zijn. Er is daar zo weinig relevante kennis en ervaring. Er is nog veel meer historische uitvoeringspraktijk, maar heel weinig recents.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door ritsaert snijder »

Rijpezweer,
Ja buffervaten zelf bouwen. Wordt gedaan met hergebruik van allerlei vaten. Maar zelfbouw met EPDM wordt ook gedaan. Een goede fundering is wel fijn maar dat is daar wellicht geen probleem. Zelfbouw heeft als voordeel dat je de buffervaten op de juiste plekken kan bouwen.

De berekening van het verbruik van een bestaand huis wat je gaat isoleren is heel lastig, Isolatie valt vaak tegen. Mijn 50 cent is om de isolatie uit te voeren en om dan te kijken hoeveel energie het kost om het huis warm te houden (meten over een wat langere periode).

Dampopen en ecologisch. Nadeel is dat er nogal wat isolatielagen worden opgebouwd met materiaal wat kwetsbaar is voor vocht (bijvoorbeeld vocht in een niet gestookt huis in de herfst) dat komt er bijna niet meer uit en is desastreus voor de isolatiewaarde. Sowieso is de isolatiewaarde minder goed. Een dikke laag PIR, overlappend geplaatst, aan de buitenkant is goedkoper (B-keuze) en makkelijker te plaatsen en heeft een fors hoger rendement. Dat is ook goed en veilig toe te passen bij de de isolatie van een houten huis.

Het is voor mij de vraag welke variant ecologisch gezien beter uitpakt. Als je een bestaand huis voor een lange periode verbouwt dan kan de PIR variant wel eens beter uit de bus komen. Onderzoeksgegevens zijn zeldzaam!
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Franq77 »

benthuis schreef: 06 okt 2019, 22:04
  • Hout resten voorradig
  • Niet constant bewoont
  • Basis verwarming voor gasten
Ik zeg: BIOMEILER

Frank heeft dit toegepast in zn "buitenkasteel", ook hier te vinden. Verder op http://biomeiler.nl
Ik heb hier recent mijn biomeiler ervaringen opgeschreven.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Volgende week zou onze aannemer beginnen, tenzij corona er anders over beslist.

Praktisch zouden we deze garage/schuur ombouwen: Afbeelding .

Toestand en geplande werken:
- dak houtschuur vervangen (staat niet op de foto)
- funderingen: houden, zijn ok. Niet vanzelfsprekend in een land waar je zonder isolatie 1.4m diep moet...
- vloerisolatie gelijkvloers: kleikorrels, nutsvoorzieningen inbedden (elektra, water, afvoer, netwerk, luchttoevoer kachel)
- verdieping herbouwen: houtskelet volledige verdiepingshoogte
- dakstructuur: trussen zadeldak met voldoende ruimte voor isolatie boven de buitenmuren
- vloerisolatie zolder: 40cm cellulosevlokken

Ik zit nu met vragen rond gevelisolatie. Het probleem is de cellenbetonblokken buitenmuur. Behalve "made in USSR", 25cm dik, 30 jaar oud heb ik daar geen info over. Ik wil graag zo dampopen mogelijk werken, maar ik heb geen idee van de eigenschappen van dat materiaal...

Voor de bovenverdieping wil ik graag cellulose inblazen (larssen truss-principe). Kan ik dat ook tegen de gelijkvloersmuur van cellenbeton toepassen, of riskeer ik vochtproblemen? Opbouw, van buiten naar binnen:
- houten beplanking
- verticale dunne houten latten
- houtvezel onderdakplaat
- cellulose tussen houten raamwerk (genre larssen truss http://greenhomebuilding.com/articles/larsentruss.htm ), bevestigd aan cellenbeton (gelijkvloers) of houtskelet (boven)

De onderste 30cm boven het maaiveld dan... Wat denk je van geëxpandeerde kleikorrels tot tegen de cellenbeton? Zo blijft een en ander maximaal droog. Als ik ook een stuk achter de onderdakplaat vul hoef ik dan ook geen muizengaas te leggen.

Ik zou het mezelf ook makkelijk kunnen maken en gewoon pir/pur/xps tegen de gelijkvloersmuur kunnen schroeven, maar als ik het kan vermijden... Bovendien rijst dan de vraag hoe de overgang tussen pir/pur/xps gelijkvloers en cellulose boven realiseren.

Tips en suggesties welkom!
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Cellenbeton is een damp-open materiaal en je kan dat perfect isoleren aan de buitenzijde met die Larsen-trusses.

Qua isolatie zou ik ook eens kijken naar zeewier/zeegras uit de Oostzee... met wat mazzel is dat ook lokaal te krijgen, zie bijv. seegrashandel.de
Voordeel van zeegras is dat het veel vochtbestendiger is dan cellulose en dat het van nature brand, rot- en schimmelvrij is (door de vele natuurlijke zouten in het gras).
Bovendien kan je het het helemaal zelf aanbrengen.

Rest van uw wandopbouw zit goed maar aan de onderzijde zou ik nog een stukje houtvezelplaat voorzien - loodrecht op de gevel - als winddichting.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door CvP »

In Noorwegen, Zweden, Finland etc hebben ze ook veel zomerhuisjes waar ze 's winters niet naar om (hoeven) kijken.
Hoe doen ze dat??
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 26 mar 2020, 17:43 Cellenbeton is een damp-open materiaal en je kan dat perfect isoleren aan de buitenzijde met die Larsen-trusses.

Qua isolatie zou ik ook eens kijken naar zeewier/zeegras uit de Oostzee... met wat mazzel is dat ook lokaal te krijgen, zie bijv. seegrashandel.de
Voordeel van zeegras is dat het veel vochtbestendiger is dan cellulose en dat het van nature brand, rot- en schimmelvrij is (door de vele natuurlijke zouten in het gras).
Bovendien kan je het het helemaal zelf aanbrengen.
Het enige land in de EU waar zeewier op enige schaal gekweekt wordt is Denemarken jammer genoeg. Jammer, want cellulose zal toch wel secuur moeten aangebracht worden aan de buitenkant, kwestie van geen vochtproblemen te krijgen.
Rest van uw wandopbouw zit goed maar aan de onderzijde zou ik nog een stukje houtvezelplaat voorzien - loodrecht op de gevel - als winddichting.
Ok, en daaronder dan allicht opvullen met Litouws glasgranulaat als dat te verkrijgen valt.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

CvP schreef: 27 mar 2020, 22:57 In Noorwegen, Zweden, Finland etc hebben ze ook veel zomerhuisjes waar ze 's winters niet naar om (hoeven) kijken.
Hoe doen ze dat??
Al veel naar gezocht, maar nog niet veel gevonden...

Onze paar vrienden op het platteland daar kunnen ook maar hun ervaring delen. Die mensen wonen daar permanent. Dat lost een hele hoop potentiële problemen op...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

CvP schreef: 27 mar 2020, 22:57 In Noorwegen, Zweden, Finland etc hebben ze ook veel zomerhuisjes waar ze 's winters niet naar om (hoeven) kijken.
Hoe doen ze dat??
Vraag is, wat is "niet naar hoeven kijken"?... Als het houten woningen zijn dan is onderhoud alle 2 (bij gebruik van houtteer) tot 10 jaar (verf op basis van lijnolie) nodig.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Ik ben nu naar de stabiliteit aan het kijken van de te herbouwen bovenverdieping, te beginnen met de verdiepingsvloer. Die heeft de voorbije 30 jaar geen krimp gegeven, maar hij moest dan ook als hooizolder geen zware lasten dragen. Als volwaardige verdieping zou dat nu wel anders worden.

De verdiepingsvloer:
- balken:
- 125mm breed
- 125mm hoog
- 5600mm overspanning binnenmuur tot binnenmuur
- 6000mm overspanning buitenmuur tot buitenmuur
- 500mm oversteek boven gelijkvloers
- <=800mm hartafstand

Ik ben geen ingenieur, maar ik begrijp dat dit héél véél te weinig is om een volledige verdieping bovenop te bouwen. Daarom denk ik aan drie mogelijke oplossingen:
- Ik kan de vloerbalken ondersteunen met een houten kokerbalk van 400mm hoog net onder de vloerbalken en loodrecht op de richting ervan, in het midden van de overspanning. De maximale overspanning wordt dan 2750mm.
- Ik kan de vloerbalken langs opzij uitdikken door er planken van 50x300mm tegen te nagelen. Langs één of indien nodig langs beide kanten. Zoiets heb ik bij de veel te lage vloerbalkjes in mijn huisje ook gedaan.
- Ik kan de vloerbalken langs onder uitdikken door er balkjes tegen te schroeven en lijmen. Elders vermeldde iemand gebruik van schroeven met samentrekeffect.

Wat denken jullie?
Plaats reactie