stampleem voor vloer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Ja drogen duurt erg lang en dat is hier de reden dat er nog geen leemvloeren zijn ,we wonen in het huis en er zullen loop bruggetjes gemaakt moeten worden ,maar er is hier nog zoveel werk dat ik er binnenkort ook niet aan toe kom .
Heb een voorstel ingediend om een kringloop boerderij op een andere plek te gaan bouwen ,leem , stro,hout en riet ,kan uit verkoop rechten en huidige woning financieren , vermoed dat het niet door mag gaan ,mag een 2 e woning bouwen heb als agrarisch bedrijf een bouwblok van 2 ha,heb echter niet de noodzaak tot een 2 e woning .
Kachel as potje ,ja duidelijk ,bedankt voor de tip ,ik spaar dit ook ,gebruik het om zeep te maken ,en kali gift aan tarwe .
Hoelang heeft de muur moeten drogen ? en hoe heb je deze opgezet .
Ik heb nu een gemetselde muur tussen serre en woonkamer ,hij slaat wel wat warmte op maar niet genoeg voor verwarming ,met de vloer kun je ook nog warmte bufferen ,helaas bij geen zon koelt de serre erg af .
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

de muur heeft eigenlijk niet moeten drogen,
bekisting geplaatst eerste 1m hoogte
met emmers de stampleem erin gedaan, laag van 18cm - blijft 10cm over
pneumatisch aantrillen (oppassen met de onderkaak :mrgreen: )
als de eerste laag klaar is, komt er een tweede laag bekistingspanelen op de nieuwe muur.
zelfde recept.
na de tweede laag aanstampen gaat de onderste bekisting los,
het resultaat is direkt zichtbaar.
de panelen van de eerste laag gaan naar boven voor laag 3 en zo verder tot boven.

weetje : op 4m hoogte sta je eigenlijk op n smalle richel in de open lucht met die pneumatische hamer te bonken,
dat is het moment dat je één moet worden met de machine en met het ritme, want anders ben je ver van de wereld...
beetje zon erbij, en ik dacht dat ik op de begane grond stond ... NOT
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: stampleem voor vloer

Bericht door benthuis »

Flying high! Hoop dat de landing zacht was....

Heb dit staan doen bij de aarde huizen... 4 kruiwagens in een autoband stampen met de hand... Oef wat een werk... Hier hadden ze woningscheidende wanden ook opgetrokken uit 40cm stampleem. Ik vond alleen al het gevoel fantastisch als je er naast staat gaf het mij een hele fijne "straling"... Accoustiek, massa ik weet niet wat het is.

Tof dat je dit deelt. Vooral de gebruik/bouwer z'n ervaringen zijn belangrijk!

Welke leem heb je gebruikt? Lokaal of bigbag?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

4 m ,leem echt top ,hopelijk gaat hij straks naar verwachting werken ,hoor dit dan nog graag eens ,hoe heb je de muur gefundeerd en hoe voorkom je optrekkend vocht .
Heb je er ook nog een verwarming slang in verwerkt ,zodat je de serre in de winter ook kunt gebruiken .
het is echt top om met sneeuw daar te zitten ,je waant je buiten vooral bij een laagstaand zonnetje een genot
Van 4 m hoog onderuit kieperen ,wauw dat kan zeer doen en met een beetje pech komt de hamer je achterna .
Cement bouwde wel lekker snel ,maar krijg nu toch echt wel zin om met leem te gaan werken ,het ziet er echt mooi uit ,al hou ik ook wel van ronde vormen ,de vloer lijkt ook erg goed gelukt .
Eerst het tegeltjes project maar weer eens opzoeken ,het zien van werkt aanstekelijk .
Bij mijn ouders hadden we ook leemvloeren in het oude huis ,kan me vooral herinneren dat het zomers altijd koel in huis was .
Heb nu een kamertje waar we onze voorraad eten bewaren onder de houten vloer zit een dikke leem vloer ,deze zorgt ervoor dat zomers de ruimte zo koel aanvoelt dat de haren op je arm overeind gaan staan .
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

deze draad begint stilaan verder te gaan dan enkel stampleem voor vloer ...sorry voor de topicstarter

effi correctie - ik ben niet van de muur gevallen, wel beginnen draaien daarboven, warm hoofd gekregen door de zon, trillingen van de stamper etc.
Door mijn persoonlijke energie naar mijn buik te brengen en mezelf te 'wortelen' doorheen de muur in de aarde (sorry voor de eenzijdig linkerhersenhelften onderons, maar dit gaat over de andere kant van onze hersenhelft :wink: )
heb ik kunnen voorkomen dat ik onzacht met moeder aarde in aanraking kwam !!

de leem was afkomstig van 2 andere projecten niet zo ver uit de buurt, onze eigen ondergrond is vooral klei en zandgrond, spijtig.

de muur staat op een betonplaatje (op die positie was de ondergrond erg erg slecht, zelfs na bodemversteviging met kalk) ,
daarop staan kleine muurtjes gemetst in ytong kimblok

de rest van de woning direkt op de ondergrond, beton minimalisatie.

de hele vloerplaat is gefundeerd & geïsoleerd met glasschuimgranulaten, dus geen kering voor opstijgend vocht nodig.

neen, ik heb geen verwarmingsbuis in de muur verwerkt.
de andere muren in de serre zijn uitgevoerd in kalkhennep (= isolatie)

@jwardenier,
ja wat je schrijft is herkenbaar, leem (en stro) doen echt zotte dingen met het binnenklimaat,
hete maand juli ( +30graden meerdere dagen) bleef het in huis constant 23 °C
nu enkele dagen aan t vriezen geweest buiten & binnen blijft het constant 5 à 6 graden,
maar dat komt omdat ik deze week spleten en kieren en schouw aan het isoleren ben. :mrgreen:

maar het opstarten van de BBR 191 maakt veel goed !
Bijlagen
1_glasschuimgranulaat2018-04-11 16.13.21.jpg
2_0_stampleem_2018-05-03 17.42.14.jpg
2_0_stampleem_2018-04-26 13.41.22.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Een keer heb ik een leemden vloer gemaakt. Het was zeer geslaagd in alle opzichten behalve de kwetsbaarheid bij de vrij rand maar daar heb ik het niet over. De afwerking en onderhoud daarvan is cruciaal en volgens mij is het niet voldoende om een beetje olie en daarna was op te zetten. Om een beetje olie te besparen, want anders gaat het heel veel opnemen, zou ik eerste de vloer bestrijken met aluin en goed laten drogen voordat ik begin met de olie. Vervolgens met een fatsoenlijk behandeling schellak een alleen pas daarna met een was van eigen keuze toepassen. En toch zou ik voorzichtig omga met zo'n vloer en alleen betreden met voeten zonder schoeisel.
Werken, das leuk.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

dank Ernest voor de tips ;
twee nieuwe woorden bijgeleerd vanavond :wink:

ik heb nog een klein staaltje overschot van de vloer apart gezet, ik zal daar eens achtereenvolgens aluin, dan olie en schellak op proberen,
hoe zie je de toepassing ervan ?
eerst aluin oplossen tot een waterachtige substantie ?
dan laag gekookte lijnolie
dan schellak met de kwast aanbrengen
dan was opzetten (vloerwas of carnabauwas)
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Worden die je bij een reactie van mij zien zijn hartstikke onbetrouwbaar .

Gekookt lijnolie? Daar heb ik niet aan gedacht. Misschien. Maar ik denk het gaat over meerder lagen olie dan alleen een, totdat de vloer niet meer aankan alleen pas dan het volgende stap met schellak. Ik moet het zeggen dat ik doe geen beloften over de kleur die uiteindelijk komt van dit behandelen en als het je bevalt maar het geeft een super mooi glad oppervlak en bied redelijk bescherming tegen vuil.
Voor de rest heb je het min of meer hoe ik voor mezelf heeft voorgestelde.
Werken, das leuk.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

eindelijk lijkt de vloer droog genoeg te zijn voor de volgende stap : burnishing proces

geeft de mogelijkheid om kleine foutjes en barstjes te repareren.

nu weer verder drogen.
Bijlagen
burnishing1-min.jpg
burnishing2-min_optimized.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Wouter Gillis »

Wauw, dat ziet er erg mooi uit!

Groet Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Zo, echt mooi ,hoelang heeft het drogen nu geduurd en heb je er ook nog iets van een verwarming op gehad .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Wouter Gillis »

hierbij nog een link naar een film waarin te zien is hoe ze stampleem aanbrachten in 1963.


https://av.tib.eu/media/12194

groet
Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

dag Wouter, ja die film heb ik ook al gezien, dank voor het delen hier !

de vloer heeft geen extra verwarming gehad, wel ventilatie en bouwdroger.
totale droogtijd is nu al +- 6 weken ?

vandaag een stukje lijnolie gedaan (geen aluin - k zag op toch tegen het experiment)

met een verfroller insmeren valt dik tegen -> stukjes vloer komen dan los door het zuigeffect, gelukkig in een hoek waar een kast zal komen
& de lijnolie was snel op, +- 2m2 voor 1 liter

nieuwe olie bestellen en met een verstuiver de vloer inspuiten; wordt zeker vervolgd !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Orbiter »

Mijn gevoel is dat je toch redelijk wat olie wilt op die vloer aanbrengen omdat de diepte van indringen in het leem en daarna de verharding van die 'mix' de slagweerstand grotendeels gaat bepalen. Een dun laagje is gevoeliger dan een dikke laag.

Indien een eerste laag olie zeer oppervlakkig wordt aangebracht, en dat lijkt me het geval met een verfpistool bvb, dan zullen de volgende lagen olie ook niet verder kunnen indringen en komt er nooit een 'dikke' verharding.

Nu... Dit is mijn gevoel, verder heb ik hier totaal geen ervaring mee en ik wil graag leren van wat anderen hiervan denken. Dus neem bovenstaand zeker niet zomaar aan als waarheid.

Terzijde: In de schuur ligt hier nog zo'n stuk lemen vloer van zeker meer dan 50 jaar oud en die laat zich niet zomaar met de schop bewerken, er is een pikhouweel nodig of er komt geen beweging in.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Ernest Dubois »

maarten martens schreef: 09 jan 2020, 21:42 met een verfroller insmeren valt dik tegen -> stukjes vloer komen dan los door het zuigeffect, gelukkig in een hoek waar een kast zal komen
& de lijnolie was snel op, +- 2m2 voor 1 liter
Dat is wat mijn inziens betreft zorgwekkende en heeft te maken met het afstrijken met een ijzer spaan. Je heb een vrij dun en zwak - maar dan wel mooi glad - bovenlaag gecreëerde van meestal klei die wordt naar de oppervlakte gehaald terwijl de zand blijft zitten daaronder . Bovendien door gebruik van een bouwdroger is het aan de oppervlakte te snel gedroogd. Hoe was het precies met het ontstaan van scheuren tijdens het drogen? Ik hope dat ik het verkeerde heb en dat het prima verder gaat met de afwerking maar dat is het moois van leemwerk, herstellen is meestal niet een grote drama leem is vergevensgezind.
Persoonlijk is het mijn voorkeur voor het in de olie zetten als volgt: een klein plas olie of de vloer gieten, met een doek uitspreiden, met leem niet al te veel wrijving anders lost het een beetje op in het begin, olie een tijd laten indringen misschien met de eerste laag hoeve je niet daarna na te wrijven maar eens dat het begint aan de oppervlakte te blijven overtollig olie met een doek weg poetsen. Als de doeken verzadigd zijn een vers pakken en de ouwe buiten op de grond een nacht laat staan voordat je hem in de afval doet. Ik zou gewoon lijn of tungolie in plaats van gekookt olie, dringt verder in het leem en blijft soepel en taai lange tijd. En, ook belangrijk het is milieu vriendelijker zeker als je een vriend boer heb die vlas verbouwd en de zaad kan persen.
Werken, das leuk.
Plaats reactie