Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door stan »

Van harte gefeliciteerd!!!!!!
Heb je ook al schetsen ? :pp
Waarom niet ?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door OBL-Rien »

Fantastische plannen. Hoewel ik een paar vraagtekens heb bij de overall EROEI zou ik ook tekenen voor zo iets. Helaas rijkt ons budget niet zo ver.
peterberg schreef:En ja, het dak vol met pv panelen lijkt tamelijk gewaagd. We weten gewoon niet hoeveel elektriciteit we gaan gebruiken, nu is dat 1600 Kwh per jaar. Daar komt dan elektrisch koken bij, en dan toch maar die hot-fill afwasmachine. Heb ik al genoemd dat we de gasaansluiting gewoon niet nemen? Het wordt dus een all-electric house.
Elektriciteit voor verwarmen is geen erg efficiente oplossing. Ik vermoed dat je dit doet omdat je zelf vrij simpel elektriciteit kunt opwekken en middels teruglevering over het hele jaar gezien zelfverzorgend kunt zijn. Maar vergeet de factor overheid hierbij niet. De overheid zal de komende jaren veel inkomsten verliezen, en zal dit goed willen maken. Ik betwijfel of de huidige teruglever voorwaarden ook in de toekomst zullen blijven. IMO bouw je daar een flinke aanname in je plannen in.
Bovendien: het gasnet is in het algemeen veel robuuster dan het lichtnet.
Naarmate de economische collapse meer vorm krijgt, is het aannemelijk dat ook de elektriciteitsvoorziening met meer storingen te maken zal krijgen.

Behalve deze kanttekening, veel succes met je projekt!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door holtere »

@ Peter,

Zorg je wel dat er een schuurtje naast die nieuwe woning komt voor de knutsel! Het zou een aderlating hier betekenen als je zou stoppen met "schuren" zoals dat tegenwoordig heet :-)

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door kockie »

Er zal, Peter kennende, ongetwijfeld in een "atelier" voorzien zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Peter,

puik plan!

Wat betreft de verwarming. Als je nu een massakachel centraal in de woning zet met een koperen buis als warmtewisselaar in de mantel geleemd? Als je die buis rondomrond laat lopen en zorgt dat ze stijgt krijg je die warmte thermosifongewijs in een buffervat (+1000L) op zolder zonder circulatiepomp. Je kan de verhouding ruimte afgifte of buffer afgifte zelf bepalen. bijv 85% naar buffer, 15% naar ruimte. Als je dit combineert met zo'n 8 à 10m² thermisch zonnepaneel, verwarm je het huis en heb je sww met een tweetal stère hout per jaar. Als je dan nog een oven voorziet in de massakachel, kan je weer een hoop energie uitsparen voor het koken. Je hebt dan SWW en kookmogelijkheid zelf al is er een stroompanne. (als je het thermisch zonnepaneel ook nog in thermosifon kan zetten is het helemaal mooi)

Ikzelf ben geen voorstander om het eigen elektriciteitsverbruik te verhogen om aan de opbrengst van PV panelen die men heeft gelegd tegemoet te komen. PV panelen zorgen er op die manier voor dat de en milieubelastende manier van elektricteit opwekken en onefficiënte manier van vervoeren in stand wordt gehouden. Als ik zou besluiten toch PV te leggen dan verkies ik om PV te plaatsen voor 80 à 90% van het elektrisch verbruik en dan het verbruik daarnaartoe te bewegen door te besparen. (hoewel jij met jouw verbruik misschien niet veel meer kan besparen)

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Wouter Gillis »

Aanvullend:

kijk ook eens bij de ervaring van Mon Jansegers op ecobouwers.be. Hij heeft zijn woning stelselmatig omgebouwd tot een (quasi) passiefhuis en werkt volgens het principe dat ik in vorig bericht beschreef, tot grote tevredenheid.
groet
Wouter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Da's nog eens mooi Peter, een nieuw passief huis bouwen. Even terug ben ik net als vorig jaar weer op de passiefbeurs in Brussel geweest en elke keer ontdek ik weer dat m'n laatste verbouwing nog beter had gekund. Volledig passief gaat in ons oude boerderijtje niet lukken maar alles wat we aanpakken moet wel in die richting gaan. De laatste slaapkamer op zolder voorzagen we van 30 en 40 cm isolatie. We hebben voor glaswol gekozen omdat ik daar (ook over de grens) relatief goedkoop aan kon komen. Als ik echter kon kiezen (muntjes meegerekend) dan zou ik voor de papiervlokken gaan omdat je daar met name ook 's zomers positief rendement uit haalt. Ik moet wel zeggen als ik in de nieuwe slaapkamer sta...........................heeeeeeeeerlijk. Uiteraard het dakraam van driedubbelglas voorzien. Op de beurs was dubbelglas trouwens bijna niet te vinden terwijl het in NL volop gepromoot wordt. We lopen hier wat passief bouwen betreft 30 jaar achter. Het loont de moeite om eens in in een van de vele Duitse bouwtijdschriften te duiken; een genot om te zien hoe ze daar passief bouwen. Je weet dat ik ook bij een bouwbedrijf werk. Wij bouwen over het algemeen huisjes voor degenen die straks € 595,-- eigen risico moeten gaan betalen, en hun huizen voorzien van de mooiste en duurste verwarmingstechnieken en koelingen..................maar een beetje meer en vooral juist isoleren zodat al die techniek niet nodig is........uueeeehhhhhh, daar weten we niets van.

oi,
Mees (beetje jaloers)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Er zijn daar een paar klassieke voorbeelden van, ook in Nederland ergens een hele wijk. Nu heet het dat dit fouten van de 'eerste generatie passiefhuizen' waren, maar ik ben nog nergens tegengekomen hoe men dit koelprobleem intussen heeft opgelost.
De wijk die je bedoelt is waarschijnlijk Vathorst in Amersfoort. Dat waren helemaal geen passiefhuizen, integendeel zou ik zeggen. Als dat wel het geval zou zijn, dan waren er heel wat meer van dat soort woningen in Nederland. Wat ze gedaan hadden was naar de EPC toe rekenen, en de balans ventilatie leverde een heleboel punten op. De installateur had het nog nooit eerder gedaan, het systeem was veel te krap gemaakt en slecht of helemaal niet afgeregeld. Dan regent het natuurlijk klachten, en voor een deel zijn die nog steeds niet opgelost. Dat kan namelijk alleen na een heel rigoreuze verbouwing.
Zo gaat het bij ons niet worden, de aannemer is Nederlands, maar de bouwer is Duits en een deel van de installateurs ook.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

cjm schreef:Een kelder kan trouwens wel onder nap.
Kost wel een paar centen, maar een kelder is echt geweldig!
Ik geloof dat meteen en 10 jaar gelden zou ik dat zeker gedaan hebben. Maar nu is het de bedoeling dat het een huis wordt waar we zo lang als mogelijk willen blijven wonen. Een levensloop bestendig woning dus. Wonen wordt helemaal op de begane grond, er komen twee ateliers in waarvan eentje als enige ruimte op de verdieping.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door ritsaert snijder »

Puntje voor Kockie, een atelier, nee! Twee ateliers.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

frans schreef:Betonnen vloer met vloerverwarming en een massa kacheltje in combinatie met een houten opbouw is naar mijn mening ideaal.
We twijfelen hevig over de combinatie lucht-water warmtepomp en vloerverwarming aan de ene kant en simpele elektrische bijverwarming aan de andere kant. Het bedrag dat we uitsparen aan de verwarming installatie kunnen we besteden aan een ruimere pv-installatie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

stillekracht schreef:Zo......hoop niet dat ik je met zo'n overweging slapenloze nachten bezorg :-)
Ik slaap tot nog toe uitstekend, maak je geen zorgen. :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

OBL-Rien schreef:De overheid zal de komende jaren veel inkomsten verliezen, en zal dit goed willen maken. Ik betwijfel of de huidige teruglever voorwaarden ook in de toekomst zullen blijven. IMO bouw je daar een flinke aanname in je plannen in.
Dat is een factor die altijd blijft: de toekomst is ongewis. Er is nog een andere mogelijkheid die ik nog uit moet spitten. Dat is een kabeltje leggen naar de buurman met een tussenmeter er in. Bij terug levering aan het net gaat het dus als eerste naar de buurman. Daar moeten we dan een volkomen legaal contract mee afsluiten, wij krijgen meer voor de surplus die we produceren en niet kunnen salderen en hij betaalt minder voor de stroom dan van de elco boer.
Ik ben ook al een firma tegengekomen die dit soort constructies kan leveren bij de pv-panelen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Wouter Gillis schreef:Als ik zou besluiten toch PV te leggen dan verkies ik om PV te plaatsen voor 80 à 90% van het elektrisch verbruik en dan het verbruik daarnaartoe te bewegen door te besparen. (hoewel jij met jouw verbruik misschien niet veel meer kan besparen)
Wat we gaan doen als alles doorgaat (zie mijn vorige post) dan gaan we installeren voor 80 a 90 % van het gebruik van onze buurman en wijzelf gezamenlijk. Dit is met veel slagen om de arm, nog niet boven het stadium van idee uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Wouter Gillis schreef:kijk ook eens bij de ervaring van Mon Jansegers op ecobouwers.be. Hij heeft zijn woning stelselmatig omgebouwd tot een (quasi) passiefhuis en werkt volgens het principe dat ik in vorig bericht beschreef, tot grote tevredenheid.
Ik weet het, ik was een van de mensen waar hij uitgebreid contact mee heeft gehad over dit onderwerp. Oorspronkelijk wilde hij het zelf gaan bouwen op basis van mijn ontwerp van de rocket/bell.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie