Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Wouter Gillis schreef:Wat zijn de argumenten tegen de glycolgevulde buis die je in begin aanhaalde? Kwestie van financiën of andere redenen?
@Wouter,
Het is niet zozeer een kwestie van geld. Veel meer een milieu probleem, althans, dat kan het worden als die buis gaat lekken. Onder de fundering is dan al meteen niet erg slim, dan kunnen we er nooit meer bij zonder het hele huis te ondergraven. We hebben nog maar erg weinig informatie over een dergelijke installatie.

Er zijn nog wel wat andere beslissingen genomen, zoals geen vloerverwarming, geen warmtepomp. Allebei die opties kunnen vervangen worden door veel goedkopere oplossingen. Verwarming via de balans ventilatie is niet zo slim, het debiet van zo'n systeem moet dan veel groter worden anders duurt het een halve eeuwigheid voordat het warm genoeg wordt. We denken een grote kachel in de woonruimte te gaan bouwen met een kleine batch box vuurkamer. Veel opslag bij een lage temperatuur derhalve. De ventilatie verspreidt de warmte net zo traag door de rest van het huis. Voor een backup systeem denken we aan een paar simpele elektrische paneel radiatoren uitgerust met een programmeerbare en modulerende thermostaat.

Op die manier kunnen we er voor zorgen dat die panelen alleen maar gebruikt worden als er vol daglicht is. Dan wordt er ook het meeste stroom geproduceerd door de pv-panelen, dat komt dan goed uit. Terugleveren aan het net gebeurt in de zomer toch al genoeg. Hoe meer we gedurende het jaar zelf direct gebruiken zonder aan het net te leveren hoe minder er gesaldeerd hoeft te worden. Om dezelfde reden kan de bijverwarming van de zonneboiler ook beter overdag gebeuren denk ik. Heeft iemand hier een idee over of dit klopt?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Peter,
Ik weet niet of je vriendin en jij kookfanaten zijn, maar is een rocketfornuis met extra massa en een wamtewisselaar op de zonneboiler geen idee ?
Dan bespaar je drie keer op elektriciteit ?

Lohberger heeft deze toestellen ook kant en klaar die deze drie functies aankunnen. Ook speciaal met buitenluchtaanvoer en kleiner vermogen aan warmte in de kamer voor PH (model AC) keuze uit hout of hout-pellets-combi.


Zijn er geen alternatieven voor glycol ? Misschien zoals Larry Weingarten vodka door het water mengen. Volgens hem de beste methode om het vriespunt te verlagen en de viscositeit te verlagen.
Maar ik zou er inderdaad ook geen lucht mee warmen/afkoelen. Maar massa kan je er ook mee warmen/koelen. Als het aandeel 'koelen' groter is dan 'warmen' op jaarbasis, zou het wel eens erg voordelig kunnen zijn in ons klimaat. En dan moet je het verdeelsysteem ook andersom denken: geen buizen in de vloer, maar in het plafond.

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Ik weet niet of je vriendin en jij kookfanaten zijn, maar is een rocketfornuis met extra massa en een wamtewisselaar op de zonneboiler geen idee ?
Dan bespaar je drie keer op elektriciteit ?
Nee, geen kookfanaten. Ik ben wel een goeie eter die bijna alles lekker vindt. De manier waarop we over het huis denken is dat het ook over 15 jaar voor ons nog een goeie woning moet zijn. Dan ben ik in de tachtig, als ik dat haal... Alles wat veel inspanning kost of sjouwen laten we om die reden zo veel mogelijk achterwege. Het wordt dus een soort van overdreven bejaarden woningkje.

Die glycol buis ligt op een meter diep (of meer) in de tuin, en onttrekt warmte of koude aan de grond. Dan moet er ook weer een warmte wisselaar tussen zitten om over te kunnen dragen aan de ventilatie lucht. Geen idee of dat zonder warmte pomp kan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Dutch John »

peterberg schreef:Voor een backup systeem denken we aan een paar simpele elektrische paneel radiatoren uitgerust met een programmeerbare en modulerende thermostaat.

Op die manier kunnen we er voor zorgen dat die panelen alleen maar gebruikt worden als er vol daglicht is. Dan wordt er ook het meeste stroom geproduceerd door de pv-panelen, dat komt dan goed uit.
Bedenk wel dat je in de winter bijna geen opbrengst hebt van de panelen. Oké op een heldere dag valt het wel mee, maar dan heb je ook passieve zonne-energie door de ramen, dus geen elektrische radiatoren nodig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Bedenk wel dat je in de winter bijna geen opbrengst hebt van de panelen. Oké op een heldere dag valt het wel mee, maar dan heb je ook passieve zonne-energie door de ramen, dus geen elektrische radiatoren nodig.
Bedankt, aan dat aspect had ik nog niet gedacht. Omdat op heldere dagen de opbrengst het grootst is, heeft het zin om dan bijvoorbeeld de was te doen? Trouwens, wat heb jij aan watt-piek liggen? En Mees*, jij hebt een gezin met kinderen, hoeveel vermogen heb jij op de schuur?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Dutch John »

Alles bij elkaar ligt hier 4,8 kWp op het dak. Ik ben er echter niet meer trots op. Natuurlijk is het leuk om netto stroomproducent te zijn. Maar het heeft me tevens geleerd, dat we veel te afhankelijk zijn van elektriciteit. Energieneutraliteit is namelijk totaal wat anders dan energieonafhankelijkheid. Maar goed, dit zijn de woorden van een zelfvoorziener die graag onafhankelijk is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Tim »

Peter,

Wij hebben 2kWp, wat in de zomer 8-12 kWh/dag oplevert met 25gr dakhelling en dak op ZO.

In de winter is dat max 1 á 2 kWh/dag. Ik heb een houtwal achter het huis waar nu de bladeren af zijn, de opbrengst gaat nu weer iets ophoog.

Groet,
Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Jan. »

Werken zonnepanelen uitsluitend op zonnestraling of heeft de buitentemperatuur ook invloed?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Dag Peter,

Hier ligt 6000W op het dak. Er is tot nu toe (vanaf begin maart) 4425W terug geleverd. We zouden de 5400 moeten halen, maar daar heb ik een zwaar hoofd in.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Mees* schreef:Hier ligt 6000W op het dak. Er is tot nu toe (vanaf begin maart) 4425W terug geleverd. We zouden de 5400 moeten halen, maar daar heb ik een zwaar hoofd in.
Hi Mees*,
Die 5400 kW/h lijkt me inderdaad een beetje veel, maar volgens deze utility zou het wel boven de 5000 kW/h uit moeten komen. Tenminste, ik heb je dakhelling op 45 graden gezet en ook nog eens 45 graden naar het oosten verdraaid. Klopt dat ongeveer? En je hebt het vast al ergens geschreven, maar wat is jullie verbruik per jaar?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Je gedachten kloppen behoorlijk. Het verbruik lag in het seizoen 2010-2011 nog op 5700 kW (we komen van ruim 8000). Bij de laatste afrekening, afgelopen mei, bleek het verbruik te zijn terug gelopen naar 4230 kW (zonder volledige terugtelling panelen die er eind februari bij zijn gekomen). Als we dat laatste vol kunnen houden moeten we er redelijk uit kunnen komen.

Het afgelopen seizoen was ook niet helemaal 'top' wat zon betreft. In de (voor ons) piekmaanden april en mei hebben we daarnaast ook niet optimaal geprofiteerd van de zon. We hebben twee omvormers; de verdeling van de panelen over de omvormers bleek verre van optimaal. De panelen presteerden eigenlijk beter dan verwacht waardoor er uiteindelijk te veel panelen op een van de omvormers stond (Delta solivia 3.3 met 20 200W panelen; rekening houdend met hoek en richting en piekbelasting tot 3600W van omvormer werd gedacht dat dit mogelijk was.....niet dus). Het resultaat was dat bij optimale zon de omvormer overbelast werd en in de beveiliging sprong, waarmee ik waarschijnlijk vele mooie uurtjes zon gemist heb. In juni is de verdeling aangepast en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door kockie »

Heren, mag ik u vragen om even het volgende wikipedia artikel te lezen over juist gebruik van kW en kWh: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur

4000 Watt op een 3.3 kW omvormer (kan pieken van 3600W aan). Wat voor een melding krijg je als ie in storing springt? Of wordt de spanning misschien te hoog waardoor de omvormer in in storing springt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Het laatste, hij springt in storing. Duurt ongeveer een minuut, en daarna nog een minuut en daarna.............
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door kockie »

Meet dan de spanning eens als ie in storing springt. Kan ook maar zo slechte bekabeling of een slechte verbinding zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Probleem is al opgelost door het wisselen van de panelen.
Met de minder gunstige instelhoeken van de panelen + de verwachting dat volzwarte panelen een iets lager rendement zouden hebben werd een optelsom gemaakt waarmee de delta 3.3 zou voldoen en het hoogste rendement zou leveren.
De 20 panelen leverden op piekmomenten echter (gelukkig) soms 3960 W en dat ging dus ruim over de piek van de omvormer heen. Er zijn uiteindelijk 4 panelen overgezet naar de SL2500 die nu 14 panelen onder zich heeft.
Berekeningen (via de site en advies van Delta) gaven aan dat dit de beste configuratie was voor de beschikbare middelen.
Plaats reactie