hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef: Dat zal moeilijk worden, want het glas is een grote kostepost.
Welke vorm glas moet er in zo'n collector: dubbel of enkel?

Enkel is vrij goedkoop aan te komen via tuinders (kassenglas)

Dubbel zoals hr++ wordt nog wel eens nieuw aangeboden wanneer het een verkeerde maat heeft. Een rondje bellen langs glasbedrijven geeft zeker resultaten. Want jij kunt je opbouw erop afstemmen, maar een glasbedrijf kan er niets meer mee, dan afvoeren naar de recycling.
Hr++ geeft wel een iets groenige tint aan hetgeen erachter is opgesteld. Maar dat hoeft niet echt op te vallen.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Joost »

Beste Pigion,

Ben het niet helemaal eens met redenatie dat zonncollectoren niet rendabel zijn en ja ik ben wel objectief en nee ik belazer de boel niet.

Ik heb de volgende berekening gemaakt:
0,3m3 gas per persoon per dag (zelfde als bij jou meen ik).
Dat is 547,5m3 gas per jaar (5 personen)
Bij een gas prijs van 0,70 euro kost dit 383 euro per jaar.
Mijn installatie kost zonder subsidie 1900 euro dus heeft mijn installatie een terugverdientijd van 5 jaar.
Ik heb van de overheid 1512 euro aan subsidie ontvangen en nu is de terugverdientijd 1 jaar.

Ik reken dan de winst in de electriciteit van de wasmachine nog niet eens mee (twee wasjes per dag)!!

Grtx Joost
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

@Albert,
Voor een solar-collector wordt speciaal ijzerarm glas (enkelvoudig) gebruikt, wellicht noch met een coating. Ik schat dat toch snel in de richting van € 100 / M2
Een andere grote kostenpost is de Cu stralingsplaat en Cu leiding, dia. 10 mm, lengte ca. 12 M. Koper kost € 12,50 per Kg. Dat heb onlangs betaald voor een plaat 2 x 1 meter, dik o,6 mm. Per M2 collectoropp. heb je ongeveer 4 kg. Cu nodig = € 50,- + € 50 voor de 10 mm leiding
Solar lak voor het zwart maken van de collectorplaat € 50 / L.

In België worden zonnecollectoren collectief gebouwd. De bouwers betalen € 250 voor een complete collector van 1,3 M2, best aantrekkelijk.
Helaas een beetje ver weg voor een weekend bouwen ( 2 st.) Bovendien heb je er 4 nodig voor een redelijke opbrengst aan warm water. Daarbij koen nog overnachtingskosten.

@Joost,
Jij hebt collectoren aangeschaft met een grote subsidie. Logisch dat je een kortere pay-out hebt. Zonder subsidie ligt dat geheel anders. Dat beweer ik ook in mijn vorig bericht.
De meeste collectotoren zijn/ worden aangeschaft zonder subsidie. Die hebben dus een terugverdientijd van 20 jaar. Dan zijn ze misschien ook aan vervanging toe....dus geen pay-out

Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

Joost schreef: Mijn installatie kost zonder subsidie 1900 euro dus heeft mijn installatie een terugverdientijd van 5 jaar.
Je uitgangspunt qua gas kan ik onderschrijven. Ook bij mij 5 personen en mijn metingen geven een vergelijkbaar beeld wat betreft gasverbruik.

En met zo'n subsidie is het al snel rendabel, ook aan levert de zon maar een half jaar voldoende energie.

Gevoelsmatig zeg ik dat je je terugverdientijd moet verdubbelen. Dan reken je jezelf niet onterecht rijk.

Want jouw collector levert toch ook niet het hele jaar warm water genoeg?
Je moet vast bijstoken in de winter.


Albert
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef:@Albert,
Voor een solar-collector wordt speciaal ijzerarm glas (enkelvoudig) gebruikt, wellicht noch met een coating.
Kassenglas is ijzerarm. Want ook daar willen ze een lichtspectrum dat én warmte geeft én de planten goed laat groeien.

Of er een coating op zit? Die heeft bijv. de bedoeling om de warmtestraling niet weer door het glas te laten verdwijnen. Bij hr++ wordt bijv. de binnenruit ook warm, waardoor je ruit ipv een koudeval juist een warmtestroming opwekt.
Maar of dat bij jouw collectorsoort gewenst is?

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

@Albert,
Alles wat ik over colectoren en ook over glas heb geschreven, is opgepikt van fabrikanten en zelfbouwers. Ik heb zelf beperkte kennis van glassoorten. Kassenglas is niet gehard en dat is wel een voorwaarde voor glas op het dak.
Of ik zelf ooit zonnecollectoren ga plaatsen, weet ik nog niet. Je zal er niet rijk van worden. Alleen in zelfbouw zie ik nog toekomst. Het wordt dan een hobby om zoveel mogelijk gas te besparen. Eén van de dingen waar ik tegen aanloop, is de gewenste in-dak plaatsing.
Eerst maar eens de FinOven verwezelijken. Dan hoop ik het gasverbruik van 3200 M3 teruggebracht te hebben naar ca. 1200 M3.
Hopelijk komt het bouwpakket van Fetse Tigchelaar 1e week november.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Het is maar net met welke cijfers je rekent.

Een collector van 1,3m2 die E 1255,00 kost tegen een 24 buis' collector van 4m2 die E 650,00 kost.

Overigens het afgelopen weekend even in de gaten gehouden wat de zon nog doet. Daarbij vermeld dat het wisselend bewolkt was, de collector ook nog een schaduwvlek van de nok van de woning langs krijgt waardoor ongeveer 1/4 van het oppervlak niet in de zon staat.
Beide dagen heeft de collector het onderste gedeelte van de boiler, daar waar het koude water instroomt, de temperatuur verhoogd van 22,0grC naar 37,0grC. (24+8 buizen op 300liter).

@Pigion:
12m2 isolatie a E 1250??

Steenwol, glaswol 120mm dikte koop je in de groothandel onder de 8 euro, PIR/PUR platen van 60mm dik ronde de 12 euro. Laat dan de consumentenprijs het dubbele zijn, dus 16 en 25 euro. Zit je hooguit aan de E 300,00 voor die 12m2.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef:Kassenglas is niet gehard en dat is wel een voorwaarde voor glas op het dak.
Maar in de kassen is het dak ook van glas. En daar moeten zelfs mensen onder werken. Ik neem aan dat het glas van een collector bij breuk niet in huis kan vallen op anderszins naar beneden kan komen. Dus waarom dan gehard? En waardoor zou er glasbreuk kunnen ontstaan?


Groet,

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

Waarom gehard glas:
- gehard glas veel sterker.
- de ruit voor een collector is gauw 0,8 x 2 M, te veel risico bij breuk door hagelschade.

Ik ben niet zo goed op de hoogte met moderne kassenbouw, doch vroeger waren dat relatief kleine stukken glas, die met overlap in de sponning werden gezet. Dat lijkt me niet goed voor een zonne-collector.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Kassenglas is hartstikke sterk. De dikte van een ruit wordt bepaald aan de hand van z'n afmeting. Wordt de overspanning groter dan een x-maat, wordt de ruit dikker en dus sterker uitgevoerd.
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Alex »

In de tuinbouw wordt zeker wel ook met gehard glas gewerkt. Sinds een aantal jaren wordt het glas 4 zijdig opgelegd ipv 2 zijdig. Hierdoor konden de afmetingen van het glas veel groter worden. Ik weet het niet precies maar ik dacht dat de verzekering in sommige gevallen gehard glas eist.
Ik weet niet waar Pigion woont, maar op tuinbouwmarktpaats wordt wel eens gebruikt tuinbouwglas aangeboden, bijv.

http://www.tuinbouwmarktplaats.nl/overi ... d-holland/
Ook kan je bijv. HRSolar kunnen bellen of zij ook een losse ruit verkopen. Proberen kan altijd.

Alex
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

Pigion woont in Drenthe, 200 M van de staatsbossen met heel veel hout voor een redelijke prijs, zeker als je zelf de bomen velt ........

Ik heb inmiddels als even gekeken naar tuinbouwglas. Er is inderdaad ook gehard glas te krijgen. Ik moet nog kijken naar of de standaard afmetingen geschikt zijn voor een collector.
Over de eigenschappen van "echt" solarglas, heb ik nog maar weinig gevonden.

Nogmaals, het bouwen van een zonneboiler-systeem is nog in het denk-stadium. Eerst die FinOven maar eens bouwen en de kamer afwerken. Dan zien we wel weer. Moeders wordt een beetje ongeduldig... Vandaag de bevestiging gekregen van Tigchelaar dat aan het bouwpakket wordt gewerkt en mogelijk binnen 10 dagen wordt geleverd.

Pigion
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb de indruk dat in België meer tweedehands serreglas wordt aangeboden. ook grotere afmetingen van 74X150. Tik eens serreglas in als trefwoord bij kapaza.be. Voor de prijs die sommige vragen, moet je het ook niet laten...
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door sjoerd »

Hey allemaal,

Nu weet ik wel ongeveer hoe het zit met een zonneboiler maar hoe zit het nu met zonnepanelen voor stroom.
Wat kun je beter doen als je tussen een van de twee moet kiezen?

Sjoerd
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

De investering uitrekenen en tegenover de opbrengst zetten. Diegene met de meeste opbrengst kiezen.
Plaats reactie