Solar airheater

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Solar airheater

Bericht door mari »

Is er iemand die ervaring heeft met een zonnepaneel voor warme lucht in huis te blazen. (solar airheater)
Hieronder een verhaal van een leverancier

SolarVenti Zonnewarmtecollector:
Het hele jaar een droog klimaat

Bezit van een vakantiewoning, caravan of boot heeft maar één nadeel: u kunt er niet het hele jaar zijn. Lastig, want leegstaande ruimtes worden in de winter vochtig, wat voor muffe luchtjes zorgt en schimmel, roest en rot in de hand werkt. Met als resultaat een ongezond leefklimaat.

Met de SolarVenti zonnecollector is dit goedkoop en eenvoudig te verhelpen. De collector verwarmt de frisse buitenlucht, en blaast deze met behulp van zonne-energie naar binnen. Zo heeft uw tweede thuis het hele jaar een droog, fris en warm klimaat - ook als u er niet bent.

Goedkoop en doeltreffend

De zonnecollector werkt op zonne-energie en is volledig onafhankelijk van het stroomnet. Daardoor is ook bij uw afwezigheid een zorgeloos gebruik gegarandeerd. Het aantal zonuren in de winter in Nederland is voldoende om de ruimte fris en droog te houden. Al na enkele minuten zonneschijn wordt er frisse en warme lucht naar binnen geblazen, die 15 tot 25°C warmer is dan de buitenlucht. De waarden zijn afhankelijk van het gekozen SolarVenti type en de instelling van de luchthoeveelheid (zie "specificaties"). Op deze manier wordt koude, vochtige lucht vervangen door verwarmde, droge lucht.

De collector wordt bedrijfsklaar geleverd, en vraagt niet meer dan een simpele montage en aansluiting.

SolarVenti Voordelen

- automatische en stroomloze werking.
- aanvoer van frisse en zuurstofrijke lucht
- afvoer van ongewenste geuren.
- bestrijder van roest en schimmelvorming
- een gezond leefklimaat
- u verdient de aanschaf al snel terug wanneer u normaal uw huis vorstvrij houdt met behulp van een kachel
- de SolarVenti is niet alleen geschikt voor vakantiehuisjes, caravans en boten, maar ook voor andere vochtige ruimtes zoals schuurtjes en garages.

Bijkomend voordeel:

Een droge woning warmt veel sneller op. Komt u na geruimte tijd in uw vakantiewoning hoeft u niet eerst alle vocht uit uw huis te verdrijven. De kachel hoeft dus niet onnodig werk te verrichten. Direct een droog en warm klimaat!
Bijlagen
solar1.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Solar airheater

Bericht door Albert van WdJ »

Mari,

Er is wel wat geschreven over de solarventi op dit forum.
Maar of iemand hem ook daadwerkelijk heeft aangeschaft?

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Solar airheater

Bericht door Pigion »

@Mari,
Vanwege een bedrijfsongeval (duim in cirkelzaag, 30 jaar goed gegaan :( ) kon ik de laatste dagen niet aan de FinOven werken en heb dus royaal de tijd om op het internet te struinen. Zo kwam ik via de Trombe-muur bij solar-lucht collectoren, met dank aan Albert.
Naast SolarVenti is er ook Grammer. Op de site van Grammer.de zag ik dat zij regelmatig voorlichtingsbijéénkomsten organiseren en zelfs meerdaagse seminars. In deze contekst ga ik a.s. vrijdag naar Bremen om het clubhuis van Tennis Verein Roht-Weisz te bekijken, waar onlangs een grote installatie van Jumbo collectoren is geplaatst. Ik hoop daar genoeg informatie op te pikken om te kunnen beslissen of een rij lucht-solar collectoren ga plaatsen tegen de voorgevel van ons huis. Deze voorgevel is matig geisoleerd met 4 cm wol in de spouw. Door het plaatsen van de collectoren verbeter ik ook de isolatie van de gevel....... als de gemeente mee werkt.
Een 2e toepassing zal mogelijk het clubhuis van een golfclub zijn. Deze heeft 3 zaken die een toepassing van solar lucht erg aantrekkelijk maken:
- Zeer groot dakvlak aan de zuidzijde.
- Basement met kleedkamers, kantoor en lockers, weinig glas
- Gebruik van clubhuis vanaf 10.00 uur.

Op je vraag hoe rendabel solar-lucht zal zijn, dat ligt sterk aan de investering. Als ik de hand kan leggen op gegevens zal ik het laten weten.
In deze contekst is er in Duitsland een zelfbouwer, die een grote gevelcollector heeft gebouwd met PolyCarbonaat kanaalplaaten omdat hij de fabrieksmatige collectoren te duur vond. Nadeel van PolyCarbonaat is dat na 10 jaar de platen veel minder licht doorlaten.

Pigion
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Solar airheater

Bericht door Wouter Gillis »

ter info: "you tube" staat vol met zelfbouwers van solar air heater systemen. Een populair systeem gebruikt drankblikjes in de collectoren. geef maar eens "solar air heater can" in als zoekterm. lijkt me vrij makkelijk en goedkoop te maken.

wouter
Jan Herman
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2017, 12:46

Re: Solar airheater

Bericht door Jan Herman »

Heb 2 solarventipanelen op het dak van een vakantiewoning in Frankrijk staan. Twee jaar geleden geïnstalleerd. Zeer tevreden. Huis blijft droger en minder koud tijdens afwezigheid. Het is geen hoofdverwarming. De solarventipanelen zorgen ervoor dat het huis na aankomst in veel kortere tijd op temperatuur als de hoofdverwarming aangaat.
appiethebest
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:17

Re: Solar airheater

Bericht door appiethebest »

Jan Herman schreef: 03 nov 2017, 12:56 Heb 2 solarventipanelen op het dak van een vakantiewoning in Frankrijk staan. Twee jaar geleden geïnstalleerd. Zeer tevreden. Huis blijft droger en minder koud tijdens afwezigheid. Het is geen hoofdverwarming. De solarventipanelen zorgen ervoor dat het huis na aankomst in veel kortere tijd op temperatuur als de hoofdverwarming aangaat.
Jan, wij hebben zelf een huis in frankrijk en denken er aan om een luchtcollector aan te brengen. Kun je aangeven waar de muren van je franse huis uit bestaan? Wij hebben lemen muren. Ik heb op de site van luchtcollectoren een collector van 18 watt gezien die een oppervlak van 80m2 kan verwarmen. Enig idee of dit zo'n beetje klopt. Ik weet niet welk wattage jij hebt. Gr. Appie
Plaats reactie