Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Als ik via internet naga wat de optimale dakhoek is voor zonnepanelen dan kom ik op ongeveer 35° (met de horizon). Bij deze dakhoek heb je de hoogste jaaropbrengst als de panelen naar het zuiden gericht zijn. Zolang de salderingsregeling geldt, krijg je dan in een jaar het meeste terug voor je geleverde energie. Maar de salderingsregeling gaat veranderen en wordt op een gegeven moment helemaal afgeschaft. Stel nu een dat dat het geval is. Dit betekent dat je voor 's zomers geleverde energie veel minder terug krijgt dan je voor 's winters afgenomen energie moet betalen. Het is de vraag of een dakhoek van 35° dan nog wel de optimale hoek is.

Vergroting van de dakhoek maakt dat panelen eerder in elkaars schaduw komen te liggen als het om rijen panelen gaat en voor zonneparken zal men dit dus niet doen. Maar stel nu eens dat we maar één rij hebben. Dit nadeel geldt dan niet. Stel nu eens dat we niet de jaaropbrengst maximaliseren maar juist de opbrengst gedurende de drie wintermaanden. In december wordt met een dakhoek van 35° maar ongeveer 2 % van de jaaropbrengst gehaald. De hoogste zonnestand op 21 december is ongeveer 15°. In de andere twee wintermaanden januari en februari is de maximale zonnestand al weer wat hoger. Ik denk daarom dat de optimale dakhoek voor de drie wintermaanden in de buurt van 75° zal liggen.

Dit geeft een heel andere optimale dakvorm dan de dakvorm die we gewend zijn. Je zou kunnen overwegen om het zuidelijke dak al op een hoogte van 3 m te laten beginnen. Als voor een dakhoek van 90° gekozen wordt, dan heeft het noordelijke dak een dakhoek van 15° en dan heeft de 1e verdieping aan de noordkant nog gewoon een rechte muur. Een extra voordeel van een zeer grote dakhoek voor zonnepanelen is dat er geen vuil of sneeuw op blijft liggen. Een schuine inwendige muur van 75° op de zuidkant geeft nog weinig kans om je hoofd te stoten terwijl dat met een kleinere dakhoek al wel snel het geval is.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Adriaan, dat neigt naar spijkers op laag water zoeken. Wij hebben ze pal zuid op 20 graden, doen het meer dan prima. Ga je naar 35 graden dan gaat je opbrengst iets omhoog in de winter. Als de salderingsregeling afgeschaft is, zie je maar verder. Niet over piekeren en zorg dat ze gisteren gelegd worden. Ook in China begint de Coronainflatie duidelijk te worden. Paneelprijzen knallen omhoog. Daar kun je je beter druk om maken dan die paar graden.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Het gaat niet om een paar graden. Ik ga uit van een verhoging van de paneelhoek van 35° naar 75°. Stel nu dat de gemiddelde zonnehoek van de zon in de winter 15°is. Een op het zuiden gericht paneel met een hoek van 75° staat dan rond de middag haaks op de zon en heeft daardoor de maximale opbrengst. De hoek tussen de zon en een paneel met een hoek van 35° is 50° rond de middag. De hoek met de loodlijn op het paneel is dan 40°. Het geprojecteerde paneeloppervlak haaks op de zon neemt daardoor af met cos 40° = 0.766. Kanteling van het paneel van 35° naar 75° geeft daardoor gedurende de wintermaanden een verhoging van de opbrengst met een factor 1 / 0.766 = 1.31 wat toch de moeite waard is. Als je niet uitgaat van 35° maar van 20° is de factor nog een stuk groter en 1,743. Je krijgt dus uit dezelfde panelen in de winter een aanzienlijk hogere opbrengst als je een grote paneelhoek gebruikt. Je krijgt in de zomer wel minder maar als zomerse energie veel minder opbrengt dan winterse energie dan kan het toch gunstig zijn om voor een grote hoek te kiezen.

BIj panelen die op daken liggen zit je vast aan een eenmaal gekozen hoek. Maar als iemand bijvoorbeeld zes 300 W panelen in zijn tuin heeft liggen dan is het te overwegen om die kantelbaar te maken. Gedurende november, december, januari, februari en maart gebruik je dan een hoek van 75° en gedurende de rest van het jaar gebruik je een hoek van 35°. Je moet de zaak dan twee keer per jaar verstellen en de meerkosten van een verstelbare installatie verdien je zo terug als er een groot verschil is tussen tarieven voor levering en afname.

Ik vind het kortzichtig om van de huidige salderingregeling uit te gaan en die is ook absoluut niet eerlijk. De overheid kan de elektriciteitsmaatschappijen wel dwingen om jaarlijks te salderen maar zij gaan de kosten die daaraan verbonden zijn niet betalen. Dat doen vooral de mensen die geen zonnepanelen hebben. De elektriciteitsmaatschappijen verdisconteren de hoge kosten die ze moeten maken om 's winters energie in te kopen gewoon in hun tarieven. Daarbij komt nog dat je alleen datgene mag salderen wat je ook echt terug levert. Als de netspanning te hoog is omdat er veel te veel terug geleverd wordt dan schakelt je paneel uit. Dit gaat steeds erger worden omdat de uitbreiding van het net achter loopt op de uitbreiding van het aantal panelen. Saldering is ook een sterke bevoordeling van zon t.o.v. wind. Bij wind mag je ook salderen maar daarbij loop het opgewekte vermogen veel meer in de pas met het gevraagde vermogen en daardoor is het voordeel van salderen ook minder groot.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Das goed voor de wind, mooi. Salderingsregeling is ook mooi. En zorg dat je er maximaal gebruik van maakt voordat hij weg is. Eenmaal weg, komt nooit meer terug. En mensen die geen zonnepanelen hebben ? Jammer dan. Niet mijn probleem. Ze geloven er niet in. Er komt brand. Panelen schakelen uit. Blablabla. Dan niet. En ook niet zeuren over je energierekening.

Constructie op platdak is indrrdaad goed te verstellen. Annendak is as is. De vraag is of je dat wilt. Begin eerst maar eens. Verstellen kan altijd nog.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door remco d »

Wel interessant, trek het in het extreme en mag ik dan zeggen dat in de winter het zelfs interessant kan zijn om panelen tegen je gevel te monteren? Dus 90 graden?

Pellet je hebt gelijk hoor, niet twijfelen maar aanleggen. Toch kan het winter rendement verhogen in de nabije toekomst zeker ook de moeite waard worden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ik kan drie paneeltjes kwijt, dan is t dak vol. En ik overweeg inderdaad om op de gevel verder te gaan. Niet 90 gr maar net kleine hoek. Scheelt veel tov loodrecht
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Ik snap je berekening Adriaan, maar als je zo nauwkeurig het optimale rendement op zoekt, dan moet je ook de zonuur tabellen er bij gaan halen. Ik denk dat de meeste zonneuren zo'n beetje bij zonsopkomst plaats vinden, wat later op de dag schuift de bewolking binnen. Zou zo maar kunnen dat de 1e ochtenduren meer opleveren dan het middaguur.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

https://www.solar365.nl/nieuws/de-duck- ... 4B0B1.html

Toevallig in de laatste alinea komt vandaag hetzelfde ter sprake.

Voorlopig naar mijn idee geneuzel achter de komma. Opbrengstmaximalisatie is voor mij het belangrijkste. Heel goed mogelijk dat dat in de toekomst gaat wijzigen. Maar dat ga ik pas oplossen als dat zo is, niet eerder. Beren op de weg rij ik plat, niet in de weg gaan staan en niet wakker van liggen. :D
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

JantjeV8 schreef: 15 nov 2022, 07:37 Ik snap je berekening Adriaan, maar als je zo nauwkeurig het optimale rendement op zoekt, dan moet je ook de zonuur tabellen er bij gaan halen. Ik denk dat de meeste zonneuren zo'n beetje bij zonsopkomst plaats vinden, wat later op de dag schuift de bewolking binnen. Zou zo maar kunnen dat de 1e ochtenduren meer opleveren dan het middaguur.
Mja, Let op ochtendmist? hier lijkt het meer inde avonduren meer zon te geven.... Maar ik kan mis zijn...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Optimale hoek daar valt wel wat over te zeggen.
Met prijzen van nieuwe zonnepanelen die onder de 30 cent per wattpiek liggen, is dat imho zolang je plaats hebt echt geneuzel in de marge op economisch vlak.

Ik heb destijds ook gekeken naar het effect van panelen die op 1 of 2 vlakken meedraaien met de zon, levert effectief tientallen percenten meer op, maar de installaties waren en zijn duur... zodat het niet zo kostenefficiënt is om daarin te investeren. Als je een plat dak hebt zoals mij kan je eventueel de hoek 2 keer op een jaar verzetten, van winter naar zomerstand, dit kan wat uitmaken. Maar vaak is het beter om een beetje minder paneelhoek te hebben en gewoon een rij extra panelen kwijt te kunnen... Levert meer op... voor minder moeite.

Als je niet mee kan salderen, zoals ik nu al in België , heeft het bij een plat dak wellicht nut om je panelen ipv Zuidgericht in Oost west te leggen, bij mij komt er 8000 wp west en 5800 oost. De verbruikspiek is 's avonds veel langer en hoger als die in de ochtend. Zowel op privévlak bij mij als in de maatschappij, ik ga heel waarschijnlijk naar het dynamisch uurtarief overstappen, en ook dan helpt het dat ik in de avonduren redelijk wat productieoverschot het net op kan plaatsen, op een moment dat de prijs wat hoger is omdat er vraag naar is.

Ik ben aan het denken om nog een dak vol te pompen met een 16000wp, Deze zullen wegens bomen etc ook Westgericht komen te liggen.
Eventueel kan ik nog een deel bijplaatsen op mijn aansluiting, deze ga ik niet tegen de gevel plaatsen maar op een paalconstructie op de grens van mijn perceel, tegen de haag van de buren, lijk Pelletpower aanhaalt dan niet onder een hoek van 90°, maar onder 80° ofzo, dit scheel al redelijk wat opbrengst. (+/- 10 % , en bijna 15 % met 75°)

Met pv calc kan je goed opbrengstverschillen inschatten van verschillende hoeken en oriëntaties : https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Met de lastiger te vinden freeware Sketchup maker 2017 en een trial plugin van skelion kan je ook opbrengsten berekenen van verschillende panelen, in verschillende opstellingen met schaduwinvloeden van bomen /schouwen /daken.
Werkt erg fijn en de uitkomsten zijn betrouwbaar. Je kan makkelijk het csv bestand aanpassen met beschikbare zonnepanelen qua afmetingen / vermogens ,als er niets bijzit wat lijkt op jouw installatie...
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Iemand die zonnepanelen plaatst, heeft toch de verwachting dat die minsten 20 jaar meegaan. Waarom zou je dan uitgaan van een paneelhoek van 35° die in Nederland alleen maar optimaal is zolang de huidige salderingsregeling geldt en waarvan het zeker is dat die in 2031 beëindigd is. In België werd de regeling van de ene op de ander dag afgeschaft en direct nadat dat gebeurde moest je € 0,25 per kWh betalen voor wat je afnam en kreeg je maar € 0,042 terug voor wat je leverde, dus bijna een factor zes verschil. Door de sterke stijging van de tarieven zullen de waardes nu anders zijn. In Nederland gaat de afbouw minder abrupt maar zelfs bij een factor vier verschil is het dus veel voordeliger om de energie die je opwekt zelf te gebruiken dan terug te leveren. Wat je s' winters opwekt kun je bijna altijd zelf gebruiken, vooral als je een warmtepomp met vloerverwarming hebt en je bespaart dus direct op dure energie die je anders zou moeten inkopen. Zonder salderingsregeling kun je de zaak dus beter optimaliseren voor de wintermaanden.

Bij een bestaand huis met een schuin dak valt er niets te kiezen en wordt de paneelhoek gelijk aan de dakhoek. Maar bij nieuwbouw of bij plaatsing in het veld, dan heb je een keuze. Er zijn ooit systemen gebouwd die met de zon meedraaien, niet alleen van oost naar west maar ook op en neer. Dat vereist alleen een behoorlijk grote extra investering en ik twijfel eraan of je dat terugverdient. Een grote vaste instelhoek van 75° voor een rij panelen in het veld heeft ook als voordeel dat je achter de panelen gewoon gras kunt hebben of een planten die goed tegen schaduw kunnen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Adriaan, ik wil niet vervelend doen dus neem met een knipoog wat ik nu ga vertellen. Mijn panelen doen deze week nog een 40 a 50 kWh per dag na eigen gebruik. Tien jaar geleden met een kleine set begonnen en dit inmiddels aardig gegroeid. Wat doen jouw virtuele panelen met de ideale hoek? Kun je daar je warmtepomp op laten draaien?

Maw, als je anno 2022 nog met PV moet beginnen lopen je aardig achter de feiten aan en zou ik maar eens opschieten voordat ze niet meer te betalen zijn. Laat die optimale hoek voor wat het is of verzin iets simpels om te verstellen. Er moet heel wat gebeuren voordat ik 70 panelen ga verstellen, dan maar paar extra. Wat ik al eerder zei, geneuzel in de marge. De eerste jaren is er gewoon niets merkbaar van een eventuele afbouw van de salderingsregeling. Wel zijn de prijzen nu dusdanig dat , mits goed aangepakt, je ROI een jaar of twee is. EROEI ligt rond de vijf jaar geloof ik.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Adriaan,

Ik ben het volledig eens met Pelletpower, dat het a) nogal geneuzel in de marge is, en B) dat je best niet te lang twijfelt met panelen te plaatsen.

Verder zou ik je aanraden om mijn bovenvermelde link van pv calc eventjes te gaan bekijken, dan heb je direct door van water precies mogelijk is. De zonne-instraling is in de wintermaanden ook zo slecht tov de zomermaanden, dat je echt heel veel verliest op jaarbasis om in de wintermaanden een heel klein beetje te winnen met een extreme paneelopstellling.
Ook zonnevolgsystemen werken technisch wel fijn, maar kosten heel erg duur, en je kan dan ook veel minder panelen plaatsen (schaduweffect) zodat je er momenteel, en waarschijnlijk altijd, veel beter aandoet om gewoon meer panelen op je dak te pompen dan minder panelen die met een zonnevolgsysteem meer kunnen opleveren...
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik vind het toch vreemd dat men op er dit forum geen rekening me wil houden dat de salderingsregeling opgeheven gaat worden en dat het financieel rendement van zonnepanelen dan veel slechter gaat worden. De Belgen hebben ervaren wat het gevolg is van het afschaffen van de terug draaiende meter. Misschien goed om eens de video "Zonde van de zonnepanelen" te bekijken link: www.youtube.com/watch?v=VN8ayN0HEIE In Nederland wordt de salderingsregeling vanaf 2025 stapsgewijs afgebouwd en in 2031 is het einde verhaal. Ik heb er geen vertrouwen in dat men dan nog een behoorlijk bedrag ontvangt voor terug geleverde energie. Daarbij komt nog dat je gewoon niet terug kunt leveren als de netspanning te hoog is en dat zal steeds meer het geval zijn als er steeds meer zonnestroom geleverd wordt op zonnige dagen in de zomer.

Zonnepanelen zijn dus alleen financieel aantrekkelijk zolang er gesaldeerd mag worden maar saldering is een vorm van subsidie. Subsidie zou door de overheid betaald moeten worden uit algemene middelen die we met zijn alleen gezamenlijk ophoesten. Maar saldering kost de overheid niets. De elektriciteitsmaatschappijen moet zelf maar zien hoe ze 's winters aan de dure energie moeten komen en de kosten daarvan worden gewoon verrekend in de tarieven. Dit komt er op neer dat het voordeel van saldering dat eigenaars van zonnepanelen hebben betaald wordt door de mensen die geen zonnepanelen hebben. Dat is dus helemaal niet eerlijk. Hieraan is te zien dat je met subsidie alles recht kunt trekken wat krom is. Ik vind dan ook dat je bij terug levering niet meer moet ontvangen dan de werkelijke waarde van de geleverde energie. En als er op een bepaald moment te veel wordt terug geleverd dan kan die waarde zelfs negatief zijn. Ik vind daarom dat het bij de keuze voor zonnepanelen niet alleen moet gaan om het particuliere financieel belang maar ook om het maatschappelijk belang van de omschakeling van fossiel naar duurzaam.

Bij windmolens loopt de levering veel meer in de pas met de vraag en daardoor kun je 's winters veel meer van je opgewekte energie zelf gebruiken. Maar de gemeente Meierijstad waar ik woon, heeft windenergie volledig de nek om gedraaid. Grootschalige toepassing werd afgewezen omdat de de gekozen molens zo hoog waren dat de radartoets niet gehaald werd. Kleinschalige toepassing wordt zelfs in het buitengebied voor particulieren gewoon verboden. Mensen in het buitengebied moet maar zonnepanelen aanleggen. Men gaat er volledig aan voorbij dat de 's winters afgenomen energie toch ergens door opgewekt moet worden en dat dat dan grotendeels fossiel zal zijn.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 16 nov 2022, 10:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door kockie »

Adriaan Kragten schreef: 16 nov 2022, 10:02 Men gaat er volledig aan voorbij
"Men" heeft gewoon echt geen verstand van energie. Zelfs de "duurzaamheidsdeskundige(n) bij de gemeente ruim onvoldoende. Zie de combi zonnepanelen-warmtepomp. Ieder weldenkend mens weet dat dit mankt en bij de gratie van de salderingsregeling een werkend geheel is, maar toch worden die dingen gepromoot of het de heilige graal is. Wat mij betreft moet de trias energetica veel meer aandacht krijgen. Isoleren moet aan alle kanten gepromoot worden, opwek komt pas op een veel later punt.

Maar om even bij de originele vraag aan te sluiten: de meeste mensen zullen de panelen "gewoon op dak" (laten) leggen. De enkeling die het zelf doet en zelf de richting kan bepalen kan waarschijnlijk ook wel een verstelbare constructie bedenken.

Ik zie in gedachten bij jou een opstelling met panelen onder verschillende hoeken met een eigen omvormer en eigen kWh meter voor me, over 3 jaar evalueren?

Gezien de enorme wispelturigheid van de mensen die ons land re(a)geren zie ik het ook nog wel gebeuren dat er een alternatieve regeling opgetuigd wordt, de vraag is alleen wanneer en welke. Ik handel naar de nu geldende regels en zie wel verder als de salderingsregeling wordt opgeheven. Als amateur industrieel verzamelaar heb ik al stapels gebruikte lipo's liggen, misschien daar eens wat mee gaan doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie