Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

kockie schreef: 16 nov 2022, 10:27
Adriaan Kragten schreef: 16 nov 2022, 10:02 Men gaat er volledig aan voorbij
Ik zie in gedachten bij jou een opstelling met panelen onder verschillende hoeken met een eigen omvormer en eigen kWh meter voor me, over 3 jaar evalueren?
Ik ben inderdaad aan het kijken of ik een aantal panelen in een weitje achter mijn huis kan leggen. Ik heb voldoende grond en ik vind panelen op het dak van mijn woonhuis gewoon niet mooi. Maar langs de zuidkant van dit weitje staat een hele rij elzen en die zou ik om moet hakken als ik geen last wil hebben van schaduwwerking. Dat levert dan wel weer brandhout op. Ik zit er ook aan te denken om een tuinhuisje neer te zetten en de panelen daar op te leggen. Er zijn tig leveranciers van tuinhuisjes met een gewoon dak maar het zou leuk zijn als het zonnepaneel dan al in het dak geïntegreerd is. Dat ben ik nog niet tegen gekomen. Iemand ervaring met een dergelijk tuinhuisje? Of misschien toch zelf iets ontwerpen met een 75° dak op het zuiden en een 15° dak op het noorden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Adriaan, zie JantjeV8. Ziet er erg leuk uit. Als ik vorm zou moeten geven aan jouw plannen, dan zou dat oost west opstelling worden met sandwichpanelen als dak. Montage is dan supersimpel, brandveiligheid is ook geen issue meer. En de randen zijn gemakkelijk af te werken zodat optisch een geheel ontstaat.

Verder betalen we natuurlijk met zijn allen die subsidie, of je er nu wel of geen gebruik van maakt. Ik denk dat je dat beter wel kunt doen. Ik ben in ieder geval niet hetbraafste jongetje van de klas.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Tim »

Adriaan,

Mijn praktijk ervaring:
Mijn eigen: 25° en ZO. Rendement is 78%
Mijn fam: 45° en Z. Rendement 100%

Met rendement bedoel ik Wp geïnstalleerd vs kWh opbrengst per jaar.

Ik heb 2400Wp liggen en kom bijna op 1900kWh per jaar uit. Mijn fam heeft 3600 liggen en pakt, jawel 3600 kWh/jr.

Er was toen zo'n soort kleurenkaart beschikbaar met rendementen per dakhoek en Zuid orientatie. Die klopte wel aardig.

Groet,
Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Mijnes zuid 20 gr. Elk jaar rond de 100%. Eerste set zal ik eens nakijken vanavond. Ik denk rond de 35 MWh. In de pocket, tjakaa.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

37.821 kWh vanaf maart 2012. 3600 Wp aan panelen, pal zuid, 20 graden. Gaandeweg zijn er nog een aantal systemen bijgekomen. Vanaf het begin was eigen verbruik ongeveer 50% en dat is grotendeels zo gebleven. De rest wordt dus gesaldeerd en een paar duizend kWh gewoon verkocht.

Zuid levert dus 100%, zo beginnen en over een paar jaar alles oppakken en oostwest leggen :roll: . Beter nog naar je omvormer icm panelen kijken. Dat moet ook kloppen. Wil je op termijn een accu, kies dan niet voor 230 V micro omvormers op je dak. Daar lever je meer mee in dan ongeacht welke dakhoek.

Succes, maar zoals al eerder gezegd, wacht niet te lang.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Roelie »

Wij hebben het gezocht in minder tot geen energieslurpers.
Met z'n tweetjes staat de wasmachine 1 keer per week aan.
Vriezer, nope. Altijd gehad, tegenwoordig wecken we.
Koelkast, nope, koele kelder.
We hebben geen tv. Geen oplaadbare auto. geen oplaadbare fiets.
Geen I phone o.i.d.
Wel radio die nog geen uur per dag aan staat.
Ledverlichting daar waar we zijn.
Ik heb wat elektrisch gereedschap dat af en toe wordt gebruikt, doe het meeste met handgereedschap.
Alles bij elkaar kan het van geen kant uit voor ons uit om panelen te nemen.
Het zit hem volgens mij dan ook niet in de hoge energieprijzen.
Het zit in de enorme hoeveelheid energie die we met elkaar op souperen..
Oh ja, verwarmen nu met een speksteen houtkachel. Eigen bos, dus geen houtaanschafkosten... :)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door dormos »

Alles bij elkaar kan het van geen kant uit voor ons uit om panelen te nemen.
Daar zit je volgens mij wel een beetje mis. PV is altijd lonend want bij minder verbruik heb je gewoon een kleinere, goedkoper installatie nodig.
Ga bij wat zelfwerkzamheid uit van 1 Euro per WP en met een KwH prijs van 0,40 Euro (prijsplafond) heb je dus in 2,5 jaar je installatie terugverdiend. Alle stroom daarna is "gratis".
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

In ben niet tegen het gebruik van zonnepanelen maar tegen de salderingsregeling. Wij hebben vrienden die in een vergelijkbaar huis wonen maar die op het dak van hun schuur een groot aantal zonnepanelen hebben liggen. Wij gebruiken 1100 kWh per jaar en zij zitten boven de 5000 kWh per jaar. Zij hebben de spouw niet geïsoleerd en gebruiken bijverwarming met elektrische kacheltjes wat hun niets kost omdat ze met hun zonnepanelen per jaar meer opwekken dan ze per jaar gebruiken. De salderingsregeling stimuleert mensen dus niet om iets aan hun verbruik te doen. Het is ook geen stimulans om zelf opslag in bijvoorbeeld accu's te realiseren.

De Belgen zijn er zeer pijnlijk achter gekomen dat zonder saldering de investering in al hun zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's helemaal niet rendabel is. De wereld was te klein toen sommige Nederlandse elektriciteitsmaatschappijen overgingen van jaarlijkse naar maandelijkse saldering en van wegen alle negatieve publiciteit hebben ze dat weer terug moeten draaien. Maar zelfs dagelijkse saldering levert al een zeer groot voordeel op. Als je 's middags zonne-energie opwekt dan kun je dat zonder opslag niet 's avonds gebruiken. Saldering is net een piramidespel dat alleen maar werkt als er zeer veel mensen bijdragen aan het voordeel van een kleine groep. Als bij saldering iedereen zonnepanelen zou hebben dan heeft uiteindelijk niemand meer enig voordeel. Het kan dus niet anders dan dat saldering beëindigd moet worden en dat kan best nog wel eens eerder zijn dan in 2031. Met zonnepanelen zit je dan ongunstig omdat je 's zomers maar weinig direct zelf kunt gebruiken en 's winters bijna alles moet inkopen.

Het zelfde probleem als bij saldering kleeft ook aan het aanbieden van vaste contracten voor een lange tijd. De ene bakker die zijn bedrijf moest sluiten omdat hij de kosten voor het bakken van zijn broden niet meer kon betalen werd overgenomen door een andere bakker die een contract had dat nog een jaar liep. Maar als dat jaar voorbij is dan komt voor hem ook het einde tenzij hij door de regering gesteund wordt of tenzij hij een veel rendabelere oven gebruikt. Fabrieksbakkers zijn hierbij in het voordeel omdat zij broden kunnen bakken in een continu proces en de oven niet elke dag hoeven te laten afkoelen.

Nu wordt de rentabiliteit van zonnepanelen ook bepaald door de prijs van fossiele brandstoffen en omdat die omhoog geschoten is halen zonneparken zelfs zonder saldering nu een positief rendement. Omdat de grondstoffen eindig zijn moet fossiel ook wel steeds duurder worden vooral ook omdat we daarbij sterk afhankelijk zijn van autoritair geregeerde staten. Maar we zijn allemaal zo gewend aan goedkope energie dat ik niet zie dat de doelstellingen van de energietransitie op tijd gehaald worden. Er moet dus eerst nog veel meer spaak lopen voordat er werkelijk actie ondernomen wordt. Het wordt een spannende tijd en degenen die dat inzien doen er goed aan om zich daartegen te wapenen door goed te isoleren en voldoende dekens en dikke truien aan te schaffen (en misschien een klein houtkacheltje te kopen als je huis nog een schoorsteen heeft die daarvoor geschikt is en als je geen buren hebt die dan in de rook zitten).

Alle pijlen van de overheid zouden er eigenlijk op gericht moeten zijn om het verbruik drastisch te verminderen en om een grootschalig opslagsysteem te ontwikkelen dat de fluctuaties van duurzame energiebronnen kan opvangen. Maar de centrale overheid wentelt het probleem af op de gemeentes en die denken dat ze voldoende doen als er maar veel zonnepanelen gelegd worden.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door dormos »

De Belgen zijn er zeer pijnlijk achter gekomen dat zonder saldering de investering in al hun zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's helemaal niet rendabel is.
Beetje kort door de bocht. Minder rendabel zou beter passen.
Mijn zonnepanelen die ik afgelopen Juni heb bijgelegd zijn op het moment dat salderen wordt afgeschaft terugverdiend. Alle stroom die ik dan opwek en zelf verbruik is toch echt gratis. Ik zal in de teoekomst wellicht weer wat stroom moeten gaan kopen, maar door panelen op Oost, Zuid en West ben ik in staat om een grooet del van de opgewekte stroom zelf te gebruiken.

Ben met je eens dat er een mix van alternatieve bronnen moet komen. Zon, wind en opslag, waarbij opslag kan zijn in accu's of in de vorm van waterstof gemaakt met overschot van zon en wind.

Verder zou het helemaal geen groot probleem zijn als commerciel grootverbruikers uit Nederland gaan verdwijnen, zoals die aluminiumfabrikant in Het Noorden van het land. Werkgelegenheid voor maar 200 man en een giga energieverbruik. Snijbloementeelt in het Westland voor de export waarvoor we arbeidskrachten moeten importeren.

Productie zou plaats moeten vinden waar of de grondstof aanwezig is of schone energie. Voor de kassen was dat goedkoop gas, maar dat is voorbij.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Tim »

Roelie schreef: 16 nov 2022, 21:32Wij hebben het gezocht in minder tot geen energieslurpers. Oh ja, verwarmen nu met een speksteen houtkachel. Eigen bos, dus geen houtaanschafkosten... :)
Dat is natuurlijk altijd zo. Wij hebben ook eerst met maatregelen het verbruik gehalveerd en toen pas PV gekocht. En het salderen stopt vanzelf.

Eigen bos is natuurlijk een inkopper, als iedereen dat had was er geen overbevolking en heel veel wolven :mrgreen:

Tim
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Ik snap je relaas Adriaan. Maar financieel is het vechten tegen de bierkaai.

De maatschappijen zijn gewend aan bepaalde bedragen aan inkomsten. Nu mensen meer kWh zelf opwekken en minder inkopen, zal hoe dan ook de prijs omhoog moeten om die resterende kWh's niet aan die inkomsten te laten vreten. Dus mensen betalen nu X per jaar aan de energiemaatschappijen, dat zal, ook na investering in PV en ook na salderen nog steeds X zijn. Of zelfs nog wat meer, immers ook de directie van de energiemaatschappij heeft last van inflatie op d'r salarissen.

Je komt daar maar op 1 manier van af, de touwtjes door hakken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Precies. En als dat op Roellie zijn manier gaat ben je het meest weerbaar. Klein pv setje zoals Dormos aangeeft , wat kan je dan nog gebeuren. Dat globale geleiter maakt me niet meer uit eigenlijk. Ik probeer mijn eigen plan te trekken.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Roelie »

@Tim, ik prefereer echte wolven i.p.v. die ze energiemaatschappijen noemen... :twisted:
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Roelie »

En eh... @pelletpower, je klinkt als een prepper. :)
Klinkt me als muziek in de oortjes. Laat ze allemaal de hik krijgen en zorg voor je zelf.
We kunnen hier ook zonder prik uit het stopcontact.
Eens in de week het aggregaat aan, wasmachine draaien en mail bekijken. Klaar.
Wil ik de plasmasnijder of het lasapparaat gebruiken? Aggregaat aan, klusje klaren, klaar.
En dat gebeurt niet zo vaak. We redden ons prima zo.
Zoals ik al zei, we gebruiken gewoon veel en veel te veel energie.
Verlichting gaat met de goeie ouwe olielampen.
Mijn grootouders deden niet anders en zijn er ook oud mee geworden... :wink:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Erikvr »

dormos schreef: 17 nov 2022, 10:31

Verder zou het helemaal geen groot probleem zijn als commerciel grootverbruikers uit Nederland gaan verdwijnen, zoals die aluminiumfabrikant in Het Noorden van het land. Werkgelegenheid voor maar 200 man en een giga energieverbruik.
Hierdoor moeten we nu extra lang wachten op het bevestigingsmateriaal van de zonnepanelen :mrgreen:
groet,
Erik
Plaats reactie