Zonnepanelen op bestaand groendak?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door JantjeV8 »

Dit systeem wordt opgebouwd uit U en C profielen. Een C klik je in de U en daar steek je een schroefje door. Feitelijk kun je er van maken wat je wilt. Wij bouwen er gevelelementen van.

In mijn geval heb er er verhoogde rekken van gemaakt om er de zonnecollectoren op te leggen. Door ze hoger te leggen heb ik ze uit een schaduwvlak gehaald.

Aan de onderzijde zit een behoorlijke U profiel, met 32cm daarboven ook een U als dwarsligger. Tussen die 2 zou je een gewone 30-30 tegel kunnen plaatsen. Die onderste U heb ik gewoon vast gelijmd op een tegel. Daarmee verdeel je de druk over het dak, maar natuurlijk ook gelijk als ballast. Tussen 2 rekken in heb ik een stuk stoepband op die tegels gelegd.
De profielen zijn in vele maten en in diktes van 1,5 en 2,0mm verkrijgbaar. Dus overspanningen zijn ondanks het lichtgewicht karakter behoorlijk mogelijk. Maar doorgaans is een gelijkmatige belastingsafdracht ook vriendelijker voor de ondergrond.

Die profielen worden gemakt uit sendzimir verzinkt staal in een Aluzink of Magnelis kwaliteit. Dat is ontzettend weerbaar tegen roest. Snijkanten worden kathodisch weer door zichzelf beschermd. Bij mij staat het een kleine 15 jaar, geen roest te zien. Het wordt dof, dat wel.
Ik zou het niet met z'n voeten IN het sedum zetten, toch iets met (beton)klossen als een poertje wat je wel in het sedum zet. Ik zou het ook op het echte dak af laten steunen, niet op losse tussenlagen.
20221106_100144 (Small).jpg
20221106_100138 (Small).jpg
20221106_100127 (Small).jpg
20221106_100123 (Small).jpg
20221106_100115 (Small).jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Paul Joosten »

Geweldig Jantje, daar is wel wat van te maken. Dergelijke profielen kende ik nog niet, waar kan je die als particulier kopen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door benthuis »

Ziet er idd ook uit. Ik zou er wat van dit spul tussen doen: https://www.ebay.de/itm/262834539913?mk ... media=COPY

Worden ook telecom installatie frames op gezet tegen trilling, schuiven etc. 1cm dik... 2 laagjes. Blijven de voeten droog
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb Paul een PB gestuurd teneinde reclame te voorkomen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Paul Joosten »

Dat PB'tje heeft resultaat gehad. Ik heb een schitterend voorbereid bouwpakket aangeschaft dat helemaal naar mijn wensen op maat is samengesteld. Het paste zowaar in mijn Aygo "vrachtwaggel" dankzij goed meedenken. Het staat inmiddels gemonteerd op het dak en ik ben er spinnend tevreden over. Bedankt JantjeV8!!
2023-03-28 17.33.30.jpg
2023-03-28 17.39.10.jpg
Nu maar wachten op een beetje technisch weer tot ik er de panelen op kan gaan monteren, die zijn inmiddels ook binnen en de rest kan ik dus in principe zelf. Alleen de panelen het dak op krijgen zal ik wel even wat hulp bij nodig hebben maar ik heb heel fijne buren dus dat gaat ook wel lukken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Slooij »

Ik vind het een mooi bouw werk :D
Ik zelf zou kijken of het geheel met harde wind tijdens de meest slechtste omstandigheden niet alsnog van het dak kan waaien. Nu valt het dit jaar nog mee qua wind maar vorig jaar februari was het anders.
Veel succes met de panelen!
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door pelletpower »

Good busy Paul! Mocht je er niet uitkomen met die panelen dan ken ik nog wel een Congolees die het voor weinig doet.

Interessante verbindingen JantjeV8, ik kan het niet heel goed zien, gekrompen/klonken?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Paul Joosten »

Tegen wegwaaien neem ik diverse maatregelen: de voetjes van de stellage zijn vastgelijmd op stoeptegels met daaronder weer stukken rubber tegeldragers. Ik heb een gat gemaakt in het sedum ter grootte van zo'n tegel waar die precies in past en op de EPDM onderlaag rust waardoor verschuiven al niet makkelijk zal zijn. De stellage is voorzien van enkele extra profielen zodat daar naar behoefte meer stoeptegels op gelegd (en vastgelijmd) kunnen worden als ballast. Tenslotte ga ik op de hoeken nog staalkabeltjes afspannen naar de muren. Dat alles moet ruim voldoende zijn om ook een windkracht 12 te doorstaan maar dat laatste zullen we nog wel in de praktijk moeten zien.

De profielen zijn er in twee smaken; in C en in U vorm die nauwkeurig in elkaar passen. Bij de kruisingen zijn de profielen voorzien van voorgestanste gaatjes en indeukingen waardoor ze simpel met zelftappende parkers aan elkaar gezet kunnen worden, ook onder 'vreemde' hoeken en alles is op de millimeter nauwkeurig gedaan zodat alles heel mooi in elkaar past. Nadat alles staat kan je hoeken fixeren door er een tweede parkertje bij in te draaien, dat moet ik nog doen. Elders worden RVS bouten en moeren M10 gebruikt. De profielen zijn allemaal voorzien van een opdruk met duidelijke nummering zodat de tekeningen nabouwen kinderspel is. Bij belangstelling stuur je maar een PB naar JantjeV8. Ik kan het van harte aanbevelen!
2023-03-28 17.31.12.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door JantjeV8 »

Erg leuk om terug te zien zo. :D Grote blij.

Voor ons dagelijks werk, voor een ander compleet nieuw. Al zijn dit soort toepassingen voor ons ook ongebruikelijk. Ja, zelf heb ik zo iets al >15 jaar bij me staan, maar de oorspronkelijke toepassing van dit profielensysteem gebruiken we voor het bouwen van prefab binnenspouwbladen en gevelafwerkingen. Heel flexibel te ontwerpen, relatief licht in gewicht en toch sterk te maken.

In dit geval is ook het voordeel dat je de panelen wat hoger van het dak kunt zetten. Soms makkelijk voor schaduwval, maar het breekt ook de kracht van de wind. Immers de wind gaat er over en er onderdoor waardoor de panelen niet (gauw) met onderdruk omhoog gezogen worden.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door rob21tq »

Dat ziet er inderdaad mooi uit, kan je mij ook dat pb’tje sturen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Stapel op Hout »

Hallo Paul,
Ik heb al zo'n 20 jaar sedem daken op onze blokhutten liggen en heb panelen op verschillende daken liggen, maar ik heb geen ervaring met de combinatie van beide.
Ik vermoed dat die mooie foto van die panelen op die hoge pootjes (windvangers!) boven het kleurige sedem net na de plaatsing van die panelen is genomen, want sedem in de schaduw en sedem waar de zon nooit schijnt ziet er na verloop van tijd echt niet meer uit.
Ik heb naar mijn idee genoeg ervaring met sedem opgedaan (ook in de schaduw) en weet dat het lekker in de zon moet liggen en lang zonder water kan waardoor de grassen en mossen verdrogen/verbranden.
Sedem wat teveel in de schaduw ligt delft het onderspit en grassen en mossen nemen de plek van het sedem in.
En de plekken waar de zon niet komt (onder de panelen) wordt een grauwe massa.
Ik zou alleen sedem aanbrengen (in jouw geval laten liggen) op de stroken langs- en voor de panelen, de plekken waar de zon vrij spel heeft.
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor het meedenken Taeke. Ik weet niet welke foto je bedoelt maar we gaan het zien, de panelen liggen er nu nog niet eens. Het sedum laat ik voorlopig gewoon liggen, weghalen kan zo nodig later altijd nog...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door JantjeV8 »

Dan zou voor de schaduwplekken een bepaalde mos nog een uitkomst kunnen zijn Taeke?
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Stapel op Hout »

Hallo Jantje, zo gauw sedem te weinig zon krijgt, dan komt het mos vanzelf. :D
Onze sedemdaken kwamen door de grote Tulpenboom (Tulipivera) die er voor staat slechts een deel van de dag in de schaduw te liggen en het sedem werd steeds meer verdrongen door mos en gras.
Sinds we de Tulpenboom rigoreus hebben opgekroond leeft het sedem weer op en verbrand het gras en mos door droogte en de zon.
Onderschat ook de kracht van de wind niet met zo'n hoge opbouw voor de panelen!
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Zonnepanelen op bestaand groendak?

Bericht door Stapel op Hout »

Sedemdak klein formaat.jpg
Onze sedemdaken.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Plaats reactie