Drukloos zonnecollectoren systeem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Homerus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2022, 13:21

Drukloos zonnecollectoren systeem

Bericht door Homerus »

Hallo,

Ik kan een tweedehands zonnecollectoren systeem uit 2010 overnemen.
Mijn dakopstelling is niet gunstig t.o.v. de zon. En op het zuiden heb ik maar een klein dakoppervlak. Te weinig voor de drie collectoren.
Het gaat om drie collectoren met wat regelapperatuur en een pomp. Maar het is drukloos. Dit wist ik niet.
Ik was van plan om achter mijn woning deze drie collectoren in het veld te plaatsen. Zou daar een frame voor moeten maken maar dat is wel te doen. Alleen nu kan dat niet omdat het om een drukloos systeem gaat. Ik heb zelf jaren geleden een dikwandige verdeler gemaakt van 1.5 duims. En het was mijn idee om daar een extra aansluiting op te maken voor de retour en aanvoer. Op deze verdeler zit een 500 liter indirekt gestookte boiler en een 3000 liter buffervat. Die met alleen een hout/cv kachel gevoed wordt. Op het moment dat ik een kraan openzet kont de druk natuurlijk ook op de zonnecollectoren en dat gaat niet goed.
Ik heb al zitten te denken aan een platenwarmtewisselaar. En vandaar naar de verdeler te gaan zodat beiden gescheiden blijven.
Weet iemand of heeft iemand ervaring hoeveel hoger drukloze zonnecollectoren hoger dan de boiler geplaatst moeten worden ? Een hoog frame maken heb ik wat weerstand tegen want heb 1 a 2 per jaar een flinke storm. En de wind komt over een paar km weiland aanwapperen.

De afstand van de zonnecollectoren tot aan de boiler is ongeveer 30 meter. Deze wou ik met rond 22 cv buis gaan aansluiten. Ik kan ook kiezen voor 20 mm Henco. Maar weet niet of dit laatste zo verstandig is.

Erg benieuwd naar advies van mensen die ervaring hebben met een drukloos zonneboiler systeem.

M.v.g.

Homerus,
Homerus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2022, 13:21

Re: Drukloos zonnecollectoren systeem

Bericht door Homerus »

Er schiet me iets " doms " te binnen. Een gedachte.

De verkoper vertelde mij dat ik de boiler zou moeten ingraven. Dat is natuurlijk geen optie.

Maar als ik vlak bij de verdeler een platenwarmtewisselaar vlak boven de betonvloer zou plaatsen waar de aanvoer en de retour van de zonnecollectoren op wordt aangesloten. En de twee aanvoer en retour naar de verdeler leid dan zou ik een hoogteverschil van 1.5 meter tussen de platenwarmtewisselaar binnen en de zonnecollectoren buiten hebben.

Tussen de platenwarmtewisselaar en de verdeler zou ik met dikwandige 1 duims buis een extra pomp kunnen plaatsen. Een voeler op de platenwarmtewisselaar voor de pompaansturing. Op het moment dat de platenwarmtewisselaar 35 graden bereikt dat de pomp gaat draaien en warm water gaat sturen naar de 500 liter boiler. Het wordt dan wel een en/of systeem i.p.v. van een en/en. Maar daar zou ik later wel weer over kunnen nadenken. Voor elk gewenst probleem is natuurlijk ook altijd wel een gewenste oplossing.
Daar ik de ballen verstand heb van zonnecollectoren. Zou er op deze manier een probleem kunnen gaan ontstaan qua controller van de zonnecollectoren ? Ik snap nog hoe water moet en kan stromen. Maar er is ongetwijfeld iets waar ik geen rekening mee houd. En hoop dat door de hier aanwezige experts jullie kennis enigsinds over-flowd naar mij. Want ik mag graag iets aannemen en leren van andere mensen.
Nu stop ik want ik kan van alles aanhalen. Maar heb voor nu eerst waarschijnlijk genoeg aangehaald om in deze tread op verder te kunnen borduren. Maar zal met alle plezier vragen beantwoorden om e.e.a. te verduidelijken zodat je een beter beeld van de situatie kunt vormen.
Ik heb inmiddels een flink aantal topics doorgelezen. En moet zeggen dat ik onder de indruk ben van wat sommige mensen kunnen maken. En onder de indruk ben van hoe mensen hier elkaar helpen. Een pracht forum. En aangezien in van kleins af aan een enorme pyromaan ben is dit forum een spekkie voor mijn bekkie.👍

Groeten van een positief ingestelde negatieveling,

Homerus,
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Drukloos zonnecollectoren systeem

Bericht door LeaD »

Foto's van de zonnecollector ? Of merk en type ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie