Intelligente sturing opgewekte energie

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door TLS »

ideaal is een systeem dat voorrang geeft aan verbruik (aanmaak SWW, WP, laden wagen,....) ipv de batterij te laden en even later weer te ontladen; dit veroorzaakt namelijk nodeloos slijtage aan de cellen. Met een EMS kom je verder en gaat je batterij veel minder hard slijten.

Een slimme residentiële laadpaal zal best z'n vermogenlimiet continu aanpassen om de PV productie te matchen zodat er zo weinig mogelijk net-interactie is. Nog niet zoveel oplossingen die dit doen, of je moet meteen de volledige setup van dezelfde fabrikant hebben.

En opgelet in de winter-periode: sommige eenvoudige lithium batterypacks hebben géén communicatie met de lader. en in de winter als er weinig zonnestroom is staat de batterij langdurig op standby, waarbij de celspanning te laag kan komen door het eigenverbruik van het intern BMS. Een goede batterypack communiceert(meestal via CAN-bus) met de lader en kan een gedeeltelijke lading vragen om uit de gevarenzone (te lage spanning=grote slijtage, veel te laag=kapot) te geraken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Ja, daar staat nog veel te gebeuren op dit gebied. Het verschil zit in de details. Belgie gaat voorlopen, daar is de salderingsregeling weg en ontstaat een verdienmodel voor opslag.

De reden dat die flappie hier vertrokken is had met laden en behoud van de autoaccu te maken. Hij meet keurig de stroomin de kabel naar de straat. Als echter een fase de norm overschreidt gaat heel de lader uit. Dit gaf enorm veel start stop. En naar mijn idee moet dit per fase gebeuren. Nu gaan we het anders doen. Zelf batt pakket bouwen en daar overschot in. Drie victrons en alles per fase geregeld. Eens kijken of we zo kunnen peak shaven.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Ja, daar staat nog veel te gebeuren op dit gebied. Het verschil zit in de details. Belgie gaat voorlopen, daar is de salderingsregeling weg en ontstaat een verdienmodel voor opslag.

De reden dat die flappie hier vertrokken is had met laden en behoud van de autoaccu te maken. Hij meet keurig de stroomin de kabel naar de straat. Als echter een fase de norm overschreidt gaat heel de lader uit. Dit gaf enorm veel start stop. En naar mijn idee moet dit per fase gebeuren. Nu gaan we het anders doen. Zelf batt pakket bouwen en daar overschot in. Drie victrons en alles per fase geregeld. Eens kijken of we zo kunnen peak shaven.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door TLS »

het capaciteitstarief wordt hier bij ons midden 2022 ingevoerd. Maar het algoritme zit al in de batterij. het piekvermogen van de aansluiting wordt bepaald adhv de som van de fase. Zo mag je bv op één fase compenseren(injecteren) voor de totaliteit van de fase-vermogens naar beneden te brengen.

In wezen is het een kwh-teller die elke 15min wordt gereset, bij overschrijding van de ingegestelde drempel begint de batterij te injecteren om overschrijding van de piek te vermijden. In de winterperiode kan de batterij worden ingesteld om een zekere lading klaar te houden (bij mij staat dit nu op 30%) om in staat te zijn de pieken af te vlakken. Deze minimum lading wordt opgebouwd met zonnestroom als het kan, en met netstroom als het moet.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Cool! Wat voor componenten gebruik je daar precies voor?
Batt is diy? Canbus op bms?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door TLS »

ik vrees dat ik hier geen reklame over mag maken, aangezien ik actief ben in de sector.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Pfoe, Kockie?

Het is nog maar de vraag of je hier iets gaat verkopen.

Puur technische interesse. Ik sta op het punt Victron aan te gaan schaffen. Enkel fase bevalt, 12 v , 24 v. Wil nu systeem 3 fasen, met 48 v batt maken
Plaats reactie